לא נכנסת להריון? אולי דיאטה תעזור

(0)
לדרג

השמנה, מסתבר, לא רק מסכנת את הלב והעורקים ומעלה השכיחות לסוכרת. השמנת יתר גורמת גם לבעיות פריון

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

הנה סיבה נוספת להתחיל דיאטה או אפילו לשקול ניתוח להרזיה: עיון מדוקדק בשורה של מחקרים מדעיים שפורסמו בשנים האחרונות בכתבי העת המקצועיים, מוכיחים כי השמנת יתר פוגעת גם בפריון. המחקרים פורסמו בשנים האחרונות על ידי חוקרים מהשורה הראשונה במגוון כתבי עת רפואיים מובילים בעולם.

הבעיה הראשונה שאותה מעלים החוקרים היא כמות עודפת של הורמון האסטרוגן. ההורמון מופרש בקרב נשים שמנות ברמות גבוהות מדי, וגורם לעלייה בשכיחותן של הפרעות במחזור החודשי. על פי ממצאי המחקרים, לנשים שמנות יש פי שלושה בעיות במחזור הוסת - בהשוואה לנשים שמשקלן תקין.

ההורמונים, מסתבר, משבשים את הפריון לא רק אצל הנשים: על פי החוקרים, אצל גברים שמנים חלה ירידה משמעותית בהורמון הגברי טסטוסטרון, מה שמביא לעלייה בסיכון לאי-פיריון. נוסף על כך, גברים שמנים סובלים הרבה יותר מגברים רזים מתופעות של אין-אונות.

השמנת יתר, סיכון גבוה לעובר

באשר להריון קובעים המחקרים, כי אשה שמסת הגוף שלה (BMI) גדולה מ-29, מגדילה את סיכויי העובר שלה לסבול ממומים של מערכת העצבים. גם תוספת של חומצה פולית במהלך ההריון אצל נשים שסובלות מהשמנת-יתר היא פחות אפקטיבית מאשר אצל נשים רזות. יתר על כן, נשים שמנות במהלך ההריון נמצאות בסיכון גבוה יותר לרעלת ההריון, זיהומים בדרכי השתן, סוכרת הריונית ויתר לחץ דם.

בקרב נשים שסובלות מעודף משקל, לידות רבות יותר מצריכות זירוז ויש יותר לידות מאוחרות, לידות ארוכות במיוחד ולידות שחייבות להתבצע בניתוח קיסרי - בהשוואה לנשים רזות. נוסף על כך, נשים שמנות מאבדות יותר דם בלידה, קובעים החוקרים.

אולם בצד הבשורות המבהילות, יש גם כמה חדשות טובות: על פי ממצאי המחקרים, ירידה במשקל שמושגת על ידי ניתוח לטיפול בהשמנת יתר מביאה להפחתה משמעותית בסיכון לאם ולעובר.

כך, למשל, מתארת הספרות המקצועית 35 נשים שסבלו מהשמנת-יתר קיצונית, ניסו להיכנס להריון באמצעות טיפולי פוריות - ונכשלו. לאחר שעברו ניתוח להרזיה הצליחו כל ה-35 להרות. במחקר אחר ילדו 40% מהנבדקות תינוקות במשקל לידה גבוה וחריג מהנורמה. לאחר שעברו ניתוח להרזיה וילדו יילוד נוסף - הצליחו 80% מהנשים ללדת תינוק במשקל לידה תקין.

חוקרים אחרים, שבדקו 7 מקרים של יתר לחץ דם הריוני ו-4 מקרים של סוכרת הריונית לפני ואחרי ניתוח להרזייה - גילו שכל הנשים שנבדקו, וסבלו מאותן מחלות בזמן ההריון הראשון טרם הניתוח, הצליחו להחלים מהן לחלוטין בזמן ההריון השני, לאחר הניתוח להרזיה.

באופן כללי, מסכמים החוקרים, הריון לאחר ניתוח לטיפול בהשמנת יתר הוא בטוח יותר מהריון אצל אשה שנותרה שמנה, אפילו אם הניתוח שעברה מביא באופן פוטנציאלי לחסרים תזונתיים.

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום