דגי זהב

(0)
לדרג

מדוע חומצות השומן מסוג אומגה 3, שמקורן בדגי ים, חיוניות לגוף ונחוצות לנשים בהריון? סקירה מחקרית

מאת: ד"ר שרגא וקסלר

חומצות השומן מקבוצת אומגה 3 הן חומצות שומן רב בלתי רוויות, וחיוניות, שמקורן בעיקר בדגי ים הנמצאים במים קרים ועמוקים (הרינג, סרדינים, אנשובי, סלמון, מקרל, דגי חרב ועוד).

מחקרים מצביעים על עליה במחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות דלקתיות אוטו אימוניות ומחלות נפש, עם הירידה בצריכת האומגה 3 והעליה באומגה 6, כפי שהודגם בקרב היפנים שבשנים האחרונות שינו את תזונתם והפחיתו את צריכת הדגים הנ"ל.

מהן חומצות השומן?

דפנות תאי הגוף מורכבות בעיקר מחומצות שומן ומחלבונים.
חומצות השומן אמנם מיוצרות בגופנו, אך הכמויות הן מזעריות.
ככל שתכולת חומצות השומן מסוג אומגה 3 גבוהה בדפנות ובממברנות התאים, נצפית ירידה במצבים הבאים:
קרישתיות הדם
תנגודת לאינסולין
רמות טריגליצרידים
ככל שרמת האומגה 6 גבוהה, ישנה עליה במצבים הנ"ל, וכן עליה בפעילות הדלקתית.

חשיבות חומצות שומן מסוג אומגה 3 בעוברים ובנשים בהריון

שומני האומגה 3 חיוניים להתפתחות תקינה של מערכת העצבים והמוח אצל העובר, במיוחד בחודשים 4-8 להריון, אז מלבד המוח מתפתחת גם הראייה. חומצות שומן אלה מועברות מהאם לעובר במהלך ההריון, ואחרי הלידה מועברות בהנקה.

עקב החשיבות הרבה שיש לחומצות האומגה 3, רבים מתחליפי החלב מעושרים בחומצות אלה. מומחים ממליצים על צריכה של 300 מ"ג ליום של DHA בנשים בהריון ומניקות, אולם הצריכה היומית הממוצעת בארץ ובמדינות מערביות אחרות קטנה מכך. במחקר שבוצע בארה"ב התברר כי הצריכה היומית הממוצעת של DHAאצל נשים בהריון היתה 54 מ"ג ליום בלבד, ורק 2% מהנשים צרכו כמות מספקת של חומצות שומן אלה.

חשיבות הצריכה

להלן סיכום מחקרים המוכיחים את חשיבות הצריכה המתאימה של אומגה 3 בהריון ובהנקה:

צריכה נמוכה של דגים במהלך ההריון נמצאה קשורה ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך של הילוד. המחקר נערך בדנמרק ועקב אחר קרוב ל-9,000 נשים מאזורים שונים עם הרגלי תזונה שונים.

הרגלי שינה טובים יותר אצל תינוקות שלאמותיהן היו רמות גבוהות יותר של DHA בדם במהלך ההריון. הרגלי השינה אצל תינוקות הם מדד לבשלות מערכת העצבים המרכזית.

רמות נמוכות של חומצות DHA ו-EPA בחלב האם היו קשורות לשכיחות יתר של דיכאון לאחר הלידה.

תוספת אומגה 3 לעומת תוספת אומגה 6 לנשים בהריון ובהנקה היתה קשורה לרמת משכל גבוהה יותר אצל הילדים בגיל 4 שנים.

DHA נמצא כמרכיב העיקרי בחלב האם הגורם לעליה משמעותית במבחנים קוגניטיביים ולהישגים אקדמיים לאורך 18 השנים הראשונות לחיים.

תוספת של DHA במהלך ההריון ולכלכלת התינוק בשנה הראשונה לחיים מזרזת את התפתחות מערכת העצבים המרכזית ואת חדות הראייה.

הוספת שמן דגים לכלכלת תינוקות בשנה הראשונה לחיים עשויה להפחית את שכיחות התפתחות סוכרת נעורים.

במחקר שפורסם ב- 71נבדק אם תוספת של אומגה 3 לתזונת האם המניקה תוביל לעליה ברמות ה-DHA בחלב ועל ידי כך לעליה של רמת האומגה 3 בפלסמה של התינוק. המסקנות היו שאכן תוספת חיצונית של DHA בתזונת אימהות מניקות העלתה את ריכוזי ה DHA בחלב המניקות ולעליה בריכוז ה-DHA בפלסמת התינוקות.

מחקר שפורסם ב-2002 בדק אם יש קשר בין הרגלי השינה של הוולד לרמות אומגה 3 בפלסמה. תוצאות המחקר הראו קשר ישיר בין רמת האומגה 3 להרגלי השינה והערנות של הוולד ונמצא שככל שרמת האומגה 3 בפלסמה הייתה גבוהה יותר, איכות השינה עלתה ובמקביל זה משקף בשלות טובה יותר של מערכת העצבים המרכזית.

מחקר שפורסם ב-American Medical Association 1999 Journal of מצא שלנשים הסובלות מרעלת הריון יש רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3:EPA ו-DHA לעומת נשים הרות שאינן סובלות מרעלת הריון.

סיכום המחקרים:

חומצות שומן מקבוצת האומגה 3 חיונית לתהליכים הבאים:

הורדת רמות טריגליצרידים בדם.
מניעת מחלות לב וכלי דם.
מניעה של הפרעות קצב הלב.
מניעת יתר לחץ דם.
מניעת מחלות דלקתיות שונות כגון מחלות מעי דלקתיות, דלקת מפרקים ראומטית.
מניעת מחלות עור שונות כגון פסוריאזיס ואקזמה.
מניעת מחלות שתיון מסוג אלצהיימר.
הגברת רמת החיסון העצמי.
במחקר שנערך באנגליה ופורסם בירחון Psychology today, נמצא שצריכת דגים, במיוחד טונה, הרינג, סלמון וסרדינים עשויה למנוע הופעת דיכאון בלידה או אחריה. החוקרים מצאו שנשים שצרכו אומגה 3 בטרימסטר השלישי להריון נמצאו בסיכון נמוך לפתח דיכאון במהלך ההיריון ועד כשמונה חודשים לאחר הלידה.

תופעות לוואי

תופעות הלוואי כוללות בחילות, הקאות, שלשולים ועצירות. יש הסובלים משיהוקים ומתלוננים על ריח הדגים. במקרים אלו ניתן לשנות את מועד נטילת התרופה, ולהקפיד על נטילת האומגה 3 על קיבה ריקה.

אזהרות

עקב פעילות האומגה 3 על מערכת הקרישה, יכולה להיווצר נטייה לדימומים, ולכן לא מומלץ ליטול אומגה 3 כאשר קיימת נטייה לדימומים ויש להיזהר משילוב עם תרופות אחרות נוגדות קרישה כגון:aspirin, enoxaparin ,warfarin (coumadin, clopidrogel (plavix) dalteparin (fragmin), heparin, שום וג'ינקו-בילובה. הנטייה לדימומים בד"כ מתרחשת בנטילת מינונים הגבוהים מ-3 גרם ליום של אומגה 3. עם זאת הדימומים המתוארים הם קלים, כגון נטייה לדימומים תת עוריים, או לדימומים מהאף.

בואו לשוחח על כך בפורום תזונה טבעית ובפורום תזונה וניקוי הגוף מרעלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום