פילאטיס - יותר משיגעון חולף

(0)
לדרג

"תרגישו טוב יותר אחרי 10 שיעורים; תיראו טוב יותר תוך 20 שיעורים; ותזכו לגוף חדש לגמרי תוך 30 שיעורים"

מאת: יפעת שליי, וינגייט
שיטת פילאטיס

השיטה שפותחה באנגליה לפני יותר מ- 80 שנה, זוכה בשנים האחרונות לפריחה ולמתיחת פנים מחודשת. מאמנים ומתאמנים מכל רחבי הגלובוס ומכל שכבות האוכלוסייה מוכנים להישבע שזה הדבר הטוב ביותר שקרה להם.
פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 10, אפריל 2005

עיצוב - אבל בשקט

לראשונה שמעתי על שיטת פילאטיס במהלך החיפוש התמידי שלי אחרי תרגילים ודרכים לשפר ולהוסיף עניין לשיעורי העיצוב וההתעמלות האירובית שבהם אני מלמדת. אז עוד חשבתי לעצמי "זה בדיוק כמו עיצוב אבל בשקט", ואף למדתי את התרגילים והוספתי אותם לשיעורים שלי, אך עדיין לא הבנתי על מה ההתלהבות. כעבור שנה, אחרי לידת בני השני, החלטתי לנסות להבין לעומק מהי שיטת פילאטיס ומדוע כל מי שהתנסה בה מהלל ומשבח אותה. החלטתי שהדרך ללמוד ולהבין את השיטה באופן המעמיק ביותר היא באמצעות קורס להכשרת מדריכים.

השינוי לא חל מיד. בהתחלה עדיין לא הבנתי במה שונה שיטת פילאטיס משיטת העיצוב והחיטוב הקלאסית. אך ככל שהתעמקתי ולמדתי יותר הבנתי את הכוח, העומק והאמת של דרך הפילאטיס. השינויים שחלו בי היו מרחיקי לכת.

כמו רובנו גם אני הכרתי את כאבי הגב האלה, שמקורם ביציבה לא נכונה, בתנועות לא נכונות ובפעילויות יומיומיות שגרתיות ומחייבות. כאבי גב לא חזקים, אך קיימים. הכאבים האלה נעלמו לפתע כלא היו. פתאום הרגשתי זקופה יותר, ארוכה יותר בחלקי גוף שאותם רציתי מזמן להצר ולשנות ומעולם לא הצלחתי. בעקבות הפילאטיס השרירים מתארכים ואינם מתכווצים לגוש של שריר והגוף מקבל מראה אחר. במקביל מגיעה מין רגיעה שכזאת, המלווה בשקט פנימי ואפילו בהשלמה ובמציאת תשובות לשאלות. זהו חיפוש פנימי עמוק המלווה בריכוז ובנשימה פנימה, אל התודעה, תוך שליטה במוח ובגוף כאחד.

"אני למדתי... כל חלק מהגוף: הייתי מזיז כל חלק כפי ששיננתי אותו. כילד הייתי שוכב ביער במשך שעות, מתחבא וצופה בבעלי חיים נעים, כיצד האימא מלמדת את גוריה". ג'וזף פילאטיס

אמנם השיטה פותחה באנגליה לפני יותר מ- 80 שנה, כאשר ג'וזף פילאטיס טיפל בחיילים בריטים פצועים במלחמת העולם הראשונה, אך היא מסתמנת כשיטת האימון של המילניום הנוכחי. עד לפני כמה שנים הכירו מעטים בלבד את שיטת פילאטיס, אך כיום מעוררת השיטה התעניינות רבה; הפופולריות שלה חוצה מדינות ויבשות ומחלחלת בכל רחבי העולם. אנו צופים בה בטלוויזיה ושומעים על סלבריטאים בינלאומיים ומקומיים שאימצו אותה, מהללים אותה כשיטת אימון וכך מסייעים בהפצתה.

מהי באמת שיטת פילאטיס?

שיטת פילאטיס מעניקה גמישות, משיבה את האיזון בין השרירים בגוף ומשפרת את היציבה. התרגול, המתבצע תוך שימוש בכל השרירים ולא רק בקבוצת שרירים מסוימת, מותיר במתרגל תחושות רעננות, דריכות וע?רנות ומשפר את בריאותו הפיזית והנפשית. השיטה מפתחת את היציבות והאיזון של מרכז הגוף - הגב התחתון וחלקי הבטן; זאת תוך שליטה בכל שרירי הגוף, אינטגרציה בין עמוד השדרה והגפיים והחשוב ביותר שילוב הכוח של גוף ונפש. בנוסף לחיזוק המרכז המייצב משלבת השיטה גם כוח וגמישות. שלא כמו טכניקות אימון אחרות, שבהן נדרשים לבצע מתיחות בנפרד מהאימון העיקרי, פילאטיס כולל את שני האספקטים בתנועה אחת.

על-פי הפילוסופיה שמאחורי השיטה, המוח הוא זה שבונה את הגוף; הנפש מחוברת לגוף והקשר ביניהם מתחזק, וכך דברים רבים עשויים להשתנות בגופנו, במוחנו, בתחושותינו וכו'. בעזרת תרגול נשימה נכונה יהפכו תנועותינו ופעולותינו היומיומיות לזורמות יותר וחלקות יותר. בד בבד נהיה אנו מרוכזים ומודעים יותר לאופן שבו גופנו נע בחלל.

"הכל צריך להיעשות בצורה חלקה, כמו חתול. התרגילים מבוצעים בשכיבה, ישיבה או כריעה, על מנת להימנע ממתח מוגבר על הלב והריאות". ג'וזף פילאטיס

עקרונות הפילאטיס

1. נשימה: נשימה נכונה עוזרת לשלוט בתנועות בזמן התרגילים, ולכן כל התרגילים מלווים בהוראות נשימה. האוויר המלוכלך והגזים הרעילים יוצאים ממעמקי הריאות באמצעות שאיפה ונשיפה מלאות וכך נוצרת סירקולציית אוויר נכונה.

2. שליטה: העיקרון של שליטה בשריר חותר לביצוע מדויק של התנועות. בשל היותה הגרעין של התנועה, אמורה השליטה למנוע נזקים.

3. מרכז "בית הכוח" ((power house: בית הכוח על פי פילאטיס נמצא בין החלק התחתון של הצלעות לקו שבין עצמות הירך. זוהי קבוצה גדולה של שרירים במרכז הגוף העוטפים את הבטן, הגב, הירכיים והישבן. כל האנרגיה של התרגילים מגיעה מבית הכוח.

4. זרימה: איכות התנועה חשובה ממהירותה. הזרימה נובעת ממרכז חזק, אך ללא נוקשות ומתח.

5. דיוק: דיוק הוא הפרטנר של השליטה. יש להתרכז בתנועה בכל תרגיל, אחרת נבצע אותה לא נכון וערכה יאבד.

6. ריכוז: הוא המפתח לחיבור המחשבה לגוף. יש לשים לב לכל פעולה המתבצעת בגוף ולתגובות השרירים. כל תנועה שנחשבת פשוטה הופכת מורכבת כאשר מייחדים לה מחשבה.



הדרכים לביצוע תרגילי הפילאטיס:

1. פילאטיס-מזרון: האימון נערך על הרצפה ללא ציוד. מאחר שההתנגדות היחידה היא כוח הכבידה, מוקד האימון העיקרי הוא שרירי הבטן והגב, כלומר מרכז הגוף. התרגול מתבצע ברגליים יחפות ובכמה מנחים: שכיבה, עמידה, ישיבה ושכיבה על הצד.

2. פילאטיס-מכשירים: מדובר במיטות קפיצים מיוחדות (ריפורמר וקדילאק), שבהן הקפיצים משמשים כהתנגדות. אמנם שרירי המרכז עודם החלק העיקרי והחשוב ביותר, אך שרירי הידיים והרגליים מופעלים גם הם באמצעות הקפיצים והחבלים. גם תרגול זה מתבצע בכמה תנוחות של הגוף ובהתאמה לכוחו של המתרגל.



למי זה טוב?

שיטת הפילאטיס מתאימה לכולם בני כל גיל, בכל רמה וכמעט בכל מצב, מנשים בהריון ועד לסובלים מפציעות כגון פריצות דיסק, בעיות ברכיים, סקוליוזיס, לורדוזיס וכדומה. שיטת האימון חותרת לביטול חוסר האיזון בגוף ודואגת לחזק את האזורים החלשים בו ולהשוותם לחזקים. השיטה עוזרת גם במציאת שיווי משקל, בעיקר לשכבות הגיל המאוחרות אך גם לאנשים צעירים עם בעיות כגון טרשת נפוצה או סתם חולשה בשרירים.

שיטת הפילאטיס, בשונה משיטות אימון אחרות, עובדת על השרירים המייצבים (קבוצת השרירים הקרובה יותר לשלד), להבדיל מהשרירים התנועתיים הנראים לעין. השיטה הדרגתית ומותאמת אישית לכל אחד בהתאם למצבו הגופני. היא כוללת עבודה פרטנית על אזורים חלשים כדי לחזקם ולהביאם לתפקוד טוב והרמוני עם שאר חלקי הגוף. העבודה שקטה ורגועה ואינה דורשת מאמץ לב-ריאה. כל תרגיל עובד על כמה אזורים בגוף בבת אחת והתוצאות מהירות ויעילות, הן מבחינת מראה והן מבחינת הארכת שרירים והקלה על כאבי הגב.

"אני בטח צודק. מעולם לא לקחתי אספירין, לא הייתי פצוע יום אחד בחיי. המדינה כולה, העולם כולו, צריך לבצע את תרגיליי. הם יהיו מאושרים יותר". ג'וזף פילאטיס בגיל 86.

בואו לדבר על כך בפורום אימון וכושר גופני ובפורום פילאטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום