גלולות למניעת הריון - קווים לדמותן

(0)
לדרג

על אמצעי המניעה השכיח ביותר בקרב נשים צעירות בישראל - כמה עובדות, היסטוריה וכמה דברים שאולי לא ידעתם

מאת: המצאת הגלולה נחשבת לנקודת מפנה בהיסטוריה של ההתנהגות המינית, כמה עובדות על הגלולה וגם קצת היסטוריה
היסטוריה ומהות

המצאת הגלולה למניעת הריון נחשבת בעיני רבים לסמל של שחרור מיני ושליטה נשית בגוף ובמניעת ההריון, מצד שני יש גישות פמיניסטיות הטוענות כי הגלולה היא לא יותר מאמצעי דכאני לכפות את האחריות לגבי ההריון על נשים (ובכך לשחרר את הגבר מאחריות) והנשים הן אלו שמשלמות את המחיר של הכנסת הורמונים שעלולים להזיק על בסיס יומיומי.

מצד שני, תרמה המצאת הגלולה לכך שאמהות רבות שבעבר היו נכנסות להריון ויולדות, ומוסרות את ילדיהן למוסדות או מפקירות אותם לגורלם, יכלו כעת לשלוט בילודה (אף על פי שחלק מהדתות, אוסרות שימוש באמצעי מניעה) בסך הכל ניתן לומר שהגלולה היטיבה את מצבם של הילדים הלא רצוים בעולמנו (ועדיין יש בעיות קשות בתחום, בעיקר במדינות עניות או באזורים נטולי הסברה ראויה) כך או כך, מדובר במהפכה.
הגלולות מצויות בשימוש כבר למעלה מ- 40 שנה, ומהוות את אמצעי המניעה הפופולארי ביותר בקרב נשים צעירות בישראל. השימוש בגלולות הינו בעיקר למניעת הריון, אך נשים רבות כיום מודעות ליתרונות הנוספים של השימוש בגלולה, כגון הסדרת המחזור, הפחתת הדמם הוסתי, הפחתת כאבים בעת המחזור, הפחתת התופעות של תסמונת קדם המחזור (PMS) והורדה משמעותית של הסיכון ללקות בעתיד בסרטן השחלות ובסרטן רירית הרחם.

הגלולה הנפוצה למניעת הריון מכילה שילוב של נגזרות סינטתיות של ההורמונים הניקביים פרוגסטרון ואסטרוגן. ההורמונים הללו מונעים הריון על ידי דיכוי הביוץ, הפיכת ריר צוואר הרחם לצמיג -- כך שזרע לא חודר דרכו, ושיבוש מוכנות רירית הרחם לקליטת הביצית המופרה.

מה לא נותנות הגלולות וכמה הן יעילות

יש לזכור כי גלולות אינן נותנות הגנה מפני מחלות מין, ועל כן נשים שחשופות להדבקה חייבות להקפיד על שימוש במקביל בקונדום. כמו כן, הפסקת עישון מאד מומלצת עבור כל אישה שבוחרת להשתמש באמצעי מניעה הורמונאלי, בין עם בגלולה, מדבקה או טבעת.
בישראל מבוצעים מידי שנה למעלה מ- 20,000 הפסקות הריון, מרביתם בשל חוסר שימוש או שימוש לא נכון באמצעי מניעה. שביעות הרצון הגבוהה שמדווחת על ידי הנשים שמשתמשות בתכשירים החדשים למניעת הריון מבטיחה היענות גבוהה לשימוש בהם. שיווק אמצעי המניעה החדשים בישראל הינה חשובה מאחר והיא נותנת בידי האישה אפשרויות חדשות, יעילות ובטוחות. ראוי כי זמינות אמצעים חדשים תעודד נשים נוספות לבחור ולהתמיד בשימוש באמצעי מניעה יעילים ובטוחים.

יעילות:

בשימוש נכון - 99.9%
בשימוש לא נכון - %99-%90
הגלולה מכילה את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון שגורמים למניעת ביוץ (התפתחות הביצית ושחרורה מהשחלה). השוני בין הסוגים השונים של גלולות הוא במינון ההורמונלי ובסוג הפרוגסטרון.

אופן השימוש:

1. כשמתחילים ליטול גלולות, את החפיסה הראשונה יש להתחיל ביום הראשון של הווסת.

2. בכל יום נוטלים גלולה אחת ורצוי פחות או יותר באותה שעה.

3. לאחר לקיחת 21 גלולות, עושים הפסקה של שבוע. הווסת תופיע באחד הימים בשבוע זה.

4. לאחר שבוע של הפסקה, ומבלי להתייחס לתחילת או סיום הווסת, מתחילים את החפיסה החדשה. (כך יוצא שגלולה ראשונה של כל חפיסה חדשה, תהיה תמיד באותו יום של השבוע).

חברת דקסון, משווקת פמינט - גלולה במינון נמוך, מציגה 10 עובדות על סגולות הגלולה:

1. הגלולה הוצגה לראשונה ב-1960 בארה"ב על ידי ד"ר גרגורי פינקוס, מדען יהודי ממוצא רוסי. את הרעיון הגתה מרגרט סאנגר, לוחמת לזכויות נשים ומנהיגת התנועה לפיקוח על הילודה, שנולדה ב-1879, שישית למשפחה בת 11 ילדים. אמה נפטרה בטרם עת בשל לידותיה.

2. הגלולה היא אמצעי המניעה הנפוץ בעולם, כאשר למעלה מ- 100 מיליון נשים ברחבי העולם משתמשות בה. לפי ה FDA (משרד הבריאות האמריקני), הגלולה היא התרופה הנצרכת ביותר בעולם, באופן עצמאי, ולאורך זמן כה רב.

3. הגלולה היתה נושא ללמעלה מ- 73 אלף מאמרים ומחקרים מדעיים ב 40 שנותיה.

4. 8 מתוך 10 נשים בארה"ב השתמשו בגלולה בנקודה מסוימת בחייהן.

5. קרוב למחצית מהנשים בוחרות את הגלולה כפתרון הראשון למניעת הריון.

6. הגלולה יכולה להפחית את שכיחות דלקת אגן (PID), המחלה הזיהומית השכיחה ביותר בקרב נערות המקיימות יחסים, ואשר סיבוך שלה עלול לגרום לעקרות. הגלולה יכולה גם למנוע היווצרות ציסטות בשחלה.

7. בישראל רק מחצית מהנשים משתמשות באמצעי מניעה, וכ-22% משתמשות בגלולות. מדי שנה מתבצעות כ 17 אלף הפלות בישראל.

8. רק 20% מהנשים מודעות לעובדה שגם נשים בריאות מעל גיל 40 ושאינן מעשנות יכולות לקחת את הגלולה.

9. הדור הראשון לגלולות היה בעל מינון גבוה ביותר, יותר מפי 10 מזה המקובל כיום (211 מיקרוגרם אסטרוגן לעומת כ 20 היום). השימוש בגלולות מלווה בתופעות לוואי רבות בהן: כאבי ראש, בחילות, עוויתות, רגישות בחזה, או עלייה במשקל, שגרמו לנשים להפסיק לקחת את הגלולות. גלולות מהדור החדש, במינון אסטרוגן נמוך יותר, גורמות למיעוט תופעות לוואי, תוך הגנה מקסימלית מפני הריון.

10. הגלולה יכולה לסייע בהפריית צמחים - צמח אשר מדושן בגלולה יצמח בקצב מהיר יותר.

ועוד משהו חשוב... המינון האופטימלי הנפוץ ביותר כיום הוא מינון של 20 מק"ג אסטרוגן, המשלב הגנה מקסימלית בפני הריון ופחות תופעות לוואי שמשפרות גם את היענות המטופלת. הגלולה ניתנת על ידי מרשם רופא בלבד ולכן על כל אישה לגשת לרופא נשים להתאמת הגלולה המתאימה לה.

בואו לדבר על כך בפורום גניקולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום