שאלות נפוצות מפורום פיריון והפרייה חוץ גופית

(6)
לדרג

לא נכנסים להריון? עוברים טיפולים קשים? כל התשובות לכל השאלות השכיחות

עוד בנושא: crp, tsh

שאלה: מתי ניתן לבצע בדיקת הריון?

תשובה: בדיקת דם להריון (בטא-HCG) יכולה להיות חיובית כבר כ- 8-10 ימים לאחר ההפריה של הביצית, אך מאחר ומועד הביוץ לא תמיד ידוע במדויק ממליצים להמתין לפחות 14 יום לאחר מועד הביוץ.

שאלה: קיבלתי החודש כוריגון, מתי ניתן לבצע בדיקת הריון?

תשובה: בדיקת הריון ניתן לבצע רק 14 יום לאחר זריקת הכוריגון האחרונה. מאחר והכוריגון הינו למעשה הורמון ההריון, שהופק משתן של נשים הרות, הרי שברור שבדיקה במועד מוקדם יותר עשויה להיות חיובית באופן מוטעה, ופשוט לבטא את העובדה שהכוריגון טרם הופרש מהגוף.

שאלה: האם בדיקת ההריון הביתית אמינה?

תשובה: הערכות שמשווקות כיום לבדיקת מציאות הורמון ההריון בשתן מדויקות מאד, ונדיר שבדיקה חיובית באופן ברור תהיה מוטעת. עם זאת, רגישות הבדיקה נמוכה מזו של בדיקת הדם. בדיקה שמבוצעת פחות משבועיים לאחר ההפריה עלולה לעתים להיות חיובית בבדיקת דם, אך עדיין שלילית בבדיקת השתן. חשוב לזכור שלאחר קבלת זריקת כוריגון בדיקת השתן הופכת להיות חיובית למשך כשבועיים.

שאלה: לאחר החזרת עוברים בהפריה חוץ גופית מתי יש לבצע בדיקת הריון?

תשובה: את בדיקת ההריון יש לבצע 12 יום לאחר החזרת העוברים.

שאלה: האם ניתן לדעת האם מדובר בהריון תאומים לפי תוצאת בדיקה ההריון (ערכיי הבטא HCG)?

תשובה: לא בודאות, אך אם הבדיקה 12 יום לאחר החזרת העוברים נמוכה מ- 100 בדרך כלל מדובר בעובר יחיד, ואילו תוצאת בדיקה שקרובה יותר ל- 200 תרמז על הריון מרובה עוברים.

שאלה: האם ניתן ללמוד על תקינות ההריון על פי בדיקת ההריון (ערכיי הבטא HCG)?

תשובה: כן, עליה של פי שנים בערך בדיקת ההריון כעבור יומיים, תרמז על הריון תקין.

שאלה: מה המשמעות של ערכי בטא HCG נמוכים בבדיקת ההריון?

תשובה: ערכים נמוכים של בטא עלולים להעיד על הריון לא תקין, בעיקר כאשר תאריך הביוץ או החזרת העוברים ידועים בודאות. עם זאת, לעתים יתכן שמדובר בהשרשה מאוחרת של העובר, כך שבהמשך המעקב יסתבר שההריון בכל זאת תקין. לעתים קרובות ערכי בטא נמוכים נובעים מזריקת כוריגון (שהינו למעשה הורמון ההריון) שניתנה ב- 14 היום לפני שבוצעה בדיקת ההריון.

שאלה: מה הוא הריון כימי?

תשובה: הריון כימי הינו הריון שאובחן על פי עליה בערכי בדיקת ההריון בדם, אך ללא שנצפה שק הריון ברחם.

שאלה: מתי ניתן לראות את ההריון בבדיקת אולטראסאונד?

תשובה: בשבוע 5 להריון או כאשר תוצאת בדיקת ההריון מעל 1500 יחידות צפוי שנראה בבדיקת אולטראסאונד וגינאלית (עם מטמר שמוחדר לנרתיק) שק הריון ברחם. בשבוע 6-7 להריון נצפה בעזרת בדיקת אולטראסאונד וגינאלית גם בעובר עם דופק.

שאלה: מהו הריון חוץ רחמי?

תשובה: כאשר העובר משתרש מחוץ לרחם, בדרך כלל בחצוצרה, נוצר הריון חוץ רחמי. ההריון החוץ רחמי מתרחש בכ- 1% מכלל ההריונות ושכיח פי כמה לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית, ביחוד בקרב נשים עם בעיה ידועה בחצוצרות.
האבחנה בדרך כלל נעשית על פי ערכים עולים של הורמון ההריון, ללא שנצפה בבדיקת אולטראסאונד שק בתוך הרחם. בשלב מתקדם יותר של ההריון עלולים להופיע כאבי בטן ואף תחושת עילפון, וניתן יהיה לצפות בשק ההריון מחוץ לרחם בבדיקת אולטראסאונד.

שאלה: מה הם התחושות הראשונות שאחוש בהם במידה והריתי?

תשובה: סימני ההריון מופיעים בדרך כלל רק לאחר שיש כבר איחור משמעותי במועד הוסת, כלומר לאחר שבדיקת ההריון כבר אמורה לאבחן האם את בהריון. התלונה האופינית ביותר היא פשוט עיפות. תחושות שונות, כמו גודש בחזה, בחילות, עצירות ועיקצוצים למיניהם, משקפים אומנם את השינויים ההורמונלים שמתחוללים בגופך לאחר הביוץ, אך לא יכולים להעיד או אפילו לרמז על הצלחת או כישלון הטיפול. כדאי על כן תמיד להמתין בסבלנות עד בדיקת ההריון.

שאלה: כיצד אדע מתי אני מבייצת?

תשובה: הדמם הוסתי מופיע באופן קבוע למדי כ- 14 יום לאחר הביוץ. על כן, אצל אישה עם מחזור סדיר, כלומר מחזור שמופיע כל 28 עד 35 יום, ניתן להעריך את מועד המחזור על ידי חישוב של אורך המחזור הממוצע בשלושת החודשים האחרונים, והחסרה של 14 יום. לדוגמא, אצל אישה שבשלושת החודשים האחרונים המחזור הופיעה אצלה, כעבור 30 יום, 26 יום ו- 28 יום, אורך המחזור הממוצע הוא 28 יום וניתן להעריך כי הביוץ שלה מתרחש סביב היום ה- 14למחזור. עם זאת, מחקרים מורים כי חישוב סטטיסטי זה של תאריך "ממוצע", לעתים קרובות אינו מזהה את מועד הביוץ במהימנות מספקת, עקב השונות הגדולה שחלה באופן טבעי ממחזור למחזור.

שאלה: מה היא מדידת חום השחר?

תשובה: מדידת חום השחר יכולה לסייע לנשים עם מחזור וסת לא סדיר או נשים המעונינות לזהות את מועד הביוץ באופן מדויק יותר. האישה צריכה מידי יום, מתחילת המחזור, למדוד את חום גופה מיד לאחר שהתעוררה, עוד בטרם קמה ממיטתה. צפוי כי לאחר הביוץ יעלה חום הגוף בכחצי מעלה.

הדבר נובע מכך שלאחר שהתרחש ביוץ הזקיק נהפך להיות "גופיף צהוב", שמפריש פרוגסטרון, שתפקידו לתמוך בהשרשת העובר ובהמשך בהריון המתפתח. שיטה זו פשוטה וזולה, אך יעילותה מוגבלת מאחר והעליה בטמפרטורת הגוף מתרחשת בדרך כלל רק אחרי הביוץ, לעתים אפילו מספר ימים לאחר הביוץ. על מנת להשיג הריון אנו מנסים דווקא לזהות את הימים שקודמים לביוץ. בנוסף, אצל חלק לא מבוטל מהנשים, ובמיוחד אלו הסובלות מקושי להרות, לא מוצאים שום קשר בין מועד הביוץ לשינויים היומיומיים בחום הגוף. כך שעבור נשים רבות מדידת חום השחר גורמת יותר לטרדה מאשר לתועלת בזיהוי הימים בהם עליהן לקיים יחסים.

שאלה: כיצד מזהים את הביוץ על פי השינויים בריר צוואר הרחם?

תשובה: שיטה "טבעית" נוספת מתבססת על מעקב אחר השינויים שחלים לאורך החודש בריר המופרש על יד צוואר הרחם. בערך 5-6 ימים לפני הביוץ, הזקיק שמתפתח בשחלה מפריש כמויות עולות של אסטרוגן. תחת השפעת הורמון זה מפריש צוואר הרחם כמויות גדולות של ריר צלול, חלקלק ונמתח, בעל צמיגות נמוכה. תכונות אלה מסייעות לזרע לשרוד בריר הצוואר ולחדור לרחם. לאחר הביוץ הזקיק בשחלה יהפוך לגופיף צהוב ויפריש פרוגסטרון שבהשפעתו יופרש ריר מועט, צמיג ועויין לזרע, שימנע את חדירת הזרע לרחם.

נשים רבות מצליחות לזהות את השינויים שחלים לאורך המחזור בריר המופרש לנרתיק. כך יש בידן שיטה יעילה למדי לזהות מתי מועד הביוץ מתקרב ואף מתי הוא כבר התרחש. שיטה זו אגב שימושית גם למניעת הריון על ידי זיהוי "הימים הבטוחים" בהם הסיכוי להרות נמוך.

שאלה: כיצד מזהים את מועד הביוץ בעזרת ערכה ביתית?

תשובה: שיטה אחרת לקביעת מועד הביוץ הנה שימוש בערכה שנמכרת ללא מרשם בכל בתי המרקחת, ומכילה מקלונים לזיהוי בשתן של הורמון ההצהבה (LH) שגורם לביוץ. השימוש בערכה לזיהוי הביוץ דומה לערכות הביתיות לבדיקת הריון. בהתקרב מועד הביוץ המשוער על הנשים לבדוק כל יום לאחר ההשכמה את השתן בעזרת המקלונים. כאשר מופיע במקלון הקו שמסמן את הפרשת הורמון ההצהבה ניתן להניח שהביוץ יתרחש כעבור כ- 24 שעות (טווח של 16 עד 48 שעות). הערכות כרוכות בעלות לא מבוטלת, במיוחד עם המחזור לא סדיר ומספר ימי הבדיקה עד לזיהוי הביוץ גדול. נשים רבות גם לא מתלהבות מהצורך לאסוף מידי בוקר דגימת שתן.

ניתן לשלב בין השיטות, ולהסתייע ביומן לרישום השינויים בחום הגוף ובריר הצווארי, ואף להיעזר בו זמנית בערכה לזיהוי הורמון ההצהבה (LH) בשתן, על מנת לזהות באופן מדויק יותר את מועד הביוץ.

שאלה: כיצד הרופא מזהה את מועד הביוץ?

תשובה: רופא הנשים מבצע מעקב אחר הזקיקים המתפתחים בשחלות בעזרת בדיקות אולטראסאונד. שיטה זו אמינה מאד, אך מחייבת הפניה של רופא וביצוע של מספר בדיקות אולטראסאונד לאורך המחזור. לעתים נעזרים גם בבדיקות דם להורמונים אסטרדיול ופרוגסטרון על מנת להעריך את באופן מדויק עוד יותר את מועד הביוץ.

שאלה: איך אדע האם בייצתי?

תשובה: מקובל כי ההוכחה הודאית לכך שביוץ התרחש הינה השגת הריון. ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהתרחש ביוץ, כאשר רמות הפרוגסטרון בדם גבוהות, כשבוע לאחר המועד המשוער של הביוץ. סימן אחר, בבדיקת אולטראסאונד, הינו הימצאות נוזל, שמקורו בזקיק שבייץ, מאחורי הרחם. יש נשים אשר חשות כאב קל בבטן התחתונה באמצע המחזור, כלומר במועד הביוץ. נשים אחרות מזהות כאמור את השינוי שחל לאחר הביוץ בריר המופרש על ידי צוואר הרחם, שהופך להיות מועט וצמיג. דגימת רירית הרחם מסייעת לאשר שהתרחש ביוץ, אך זו היא פעולה חודרנית שבדרך כלל אינה נחוצה.

שאלה: מה גורם לכאב הביוץ, ומה ניתן ללמוד מכך לגבי מועד הביוץ?

תשובה: כאב הביוץ יכול להופיע לפני הביוץ -- כאשר הזקיק גדל מהר ומותח את הקפסולה של השחלה, או בדיוק בעת הביוץ -- כאשר בהשפעת הפרוסטגלנדינים בשחלה הזקיק "מתפוצץ" והביצית חורגת ממנו, או דווקא בימים לאחר הביוץ -- כאשר דימום קל באזור הזקיק שבייץ בשחלה גורם לגירוי וכאב מקומי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום