חדש - מדבקה למניעת הריון

(0)
לדרג

שוב שכחת לקחת גלולה? אמצעי מניעה חדש בא לשכונה, מדבקה. אותם יתרונות, ועוד, פתרון מדבק

מאת: "אוורה" היא מדבקה למניעת הריון המציעה את היתרונות הרבים של הגלולה, עם נוחות שימוש ייחודית ומהווה חידוש חשוב בשטח אמצעי המניעה. מחקרים מורים כי אחת הסיבות השכיחות להריון לא רצוי הוא חוסר התמדה בנטילת גלולות. ולפיכך התקווה שהמדבקה, אשר חוסכת את נטילת הגלולות היומיומית, תשפר את היעילות של אמצעי...

מאת: פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החוג הישראלי לאמצעי מניעה, מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, מרכז הרפואי שיבא, תל-השומר

מהי "אוורה"?

שנים רבות נדרשו לפתח מדבקות שישחררו באופן רציף מינונים נמוכים של ההורמונים שמצויים בגלולות למניעת הריון. עתה לראשונה בישראל, ולמעשה לראשונה בעולם, משווקת מדבקה שמשחררת נגזרות של אסטרוגן ופרוגסטרון במינון נמוך ביותר.

המדבקה נראית כמו בול גדול (גודלה 4.5 על 4.5 ס"מ), ובכל חפיסה שלוש מדבקות. ניתן להדביק את המדבקה על פני העור בכל אחד מארבעת האזורים המומלצים: הבטן התחתונה, החלק עליון של הזרוע, הישבן או החלק העליון של הגו (אך לא על השדיים!), אין הבדל בספיגת ההורמונים בין אזורים אלה.
המדבקה אינה מפריעה לתפקוד היומיומי, כלומר אין צורך להסירה בעת רחצת הגוף או בזמן פעילות גופנית כל שהיא.
מחזור טיפול כולל הדבקה חדשה מידי שבוע, במשך שלושה שבועות, ואחר כך שבוע אחד ללא מדבקה. במשך שבוע "ההפסקה" צפוי שיופיע המחזור, ממש כפי שקורה בגלולות למניעת הריון. את המחזור הבא, מתחילים על ידי הדבקת מדבקה חדשה כעבור בדיוק שבוע מיום הפסקת הטיפול, כלומר- הטיפול מתחיל תמיד באותו יום בשבוע.

יתרונות

האם באמת ניתן למנוע הריון רק על ידי הדבקת מדבקה על פני העור? מסתבר שכך הוא הדבר- ועל כן חשוב להדגיש כי היעילות של המדבקה נתמכת במחקרים מקיפים המוכיחים חד משמעית כי יעילות המדבקה גבוהה ומוערכת בלמעלה מ- 99% (כלומר בקרב 100 נשים שישתמשו במדבקה במשך שנה, פחות מאישה אחת תהרה).

יתרה מזאת, במחקר גדול נמצא כי שיעור ההריונות הלא מתוכננים, אצל נשים שהשתמשו במדבקה, היה לאחר 6 חודשים כמחצית מזו של נשים שנטלו גלולות. היעילות הגבוהה של המדבקה, למרות שהיא מכילה את אותם ההורמונים שמצויים בגלולה, נובעת כנראה משימוש נכון יותר ויכולתתטובה יותר להתמיד בטיפול. עם זאת, נתונים ראשונים מורים כי יתכן והמדבקה פחות יעילה עבור נשים "גדולות" שמשקל גופן מעל 90 ק"ג. כיום נערך מחקר ממוקד שנועד לבדוק בדיוק את הנקודה הזו.
מחקרים השוואתיים אקראיים מורים כי ההיענות בשימוש השבועי עם המדבקה טוב יותר באופן מובהק בהשוואה לנטילת גלולות.

דבר נוסף שנבדק והוכח הוא כי השימוש התקין במדבקה לא הושפע מגיל האישה. מאחר וידוע כי ההיענות לנטילת גלולות נמוכה בנשים צעירות בהשוואה לנשים מבוגרות יותר, הרי שיתכן ולמדבקה יתרון גדול לגבי צעירות.

יתרון חשוב נוסף של המדבקה הינו שיעור נמוך של הכתמות ודמם בין מחזורי. הדבר בולט גם בהשוואה לשיעור הדימומים הלא סדירים בקרב נשים שנוטלות גלולות. לנתון זה תיתכן משמעות מיוחדת בישראל עבור נשים ששומרות נידה.

תופעות לוואי וכושר היצמדות

שיעור תופעות הלוואי תוך שימוש במדבקה נמוך, ודומה מאד לזה שמלווה את השימוש בגלולות. תופעות הלוואי כוללות בחילות (1.8%), מצבי רוח (1.5%), כאבי ראש (1.1%) ואי נוחות בשדיים (1.0%). עם זאת, חשוב להדגיש כי מחקרים קליניים מורים כי תופעות הלוואי הללו פוחתות עד למחזור השלישי במרבית הנשים.

על כן במקרה שהאישה סובלת מתלונות כגון אי נוחות בשדיים, בחילות, כאבי ראש ודמם בין מחזורי או הכתמות, מקובל בכל זאת לעודד אותה להמשיך את השימוש במדבקה, מאחר וצפוי שתופעות אלה ייעלמו במהרה. יש גם לציין שסוג הפרוגסטרון שמצוי במדבקה נמצא יעיל כנגד אקנה במחקרים אשר בדקו את השימוש בו בגלולות. זאת כנראה בזכות הפחתת כמות ההורמונים הזכריים (האנדרוגיניים) החופשיים בגוף האישה.

למדבקה יש גם שני חסרונות "ייחודיים" אך נדירים. הראשון הינו האפשרות לגירוי מקומי בעור, שתואר בכ- 2% מהנשים שמשתמשות במדבקה. החשש השני הוא שהמדבקה תתנתק מהעור, תופעה שדווחה על ידי עד כ- 2% מהנשים שמשתמשות במדבקה.

עם זאת, במידה והמדבקה מתנתקת הרי שישנו טווח ביטחון של 24 שעות בו ניתן לחזור ולהדביק מדבקה חדשה. חשוב להדגיש שבניגוד לחשש של נשים מסוימות, המדבקה אינה נוטה להתנתק יותר אצל נשים שפעילות מאד או באקלים חם. במחקר שנערך בקרב 30 נשים שהיו פעילות מאד בחדר כושר נמצא שרק מדבקה אחת מתוך 87 (1.1%) ניתקה למרות פעילות נמרצת בתנאי חום, לחות, קור ומאמץ גופני.

במחקר השוואתי נוסף, נעשה מעקב אחר נשים שעסקו בפעילות גופנית רגילה, טבלו בג'קוזי, הלכו על הליכון, שחו במים קרים, שהו בסאונה או עסקו בפעילות שכללה שילוב של כמה מהפעילויות האלו - הראו שאין הבדל משמעותי בין שש הפעילויות השונות ויכולת ההצמדות של המדבקה.

מחקר אחר בדק ב- 11 אתרים בפלורידה, ג'ורג'יה ולאוזיאנה שבארה"ב את שיעור ההתנתקות בתנאים של חום ולחות. התוצאות ממרכזים אלו בדרום מזרח ארה"ב, שמתאפיינים באקלים הדומה לזה ששורר במישור החוף בישראל בקיץ, הראו כי רק 85 (1.7%) מתוך 4477 מדבקות התנתקו באופן מלא, שיעור סביר שדומה לזה שדווח באקלים ממוזג.

שאלות נפוצות

ש: מתי מתחילים את הטיפול עם המדבקה?

ת: אם האישה לא נוטלת גלולות למניעת הריון הרי שמומלץ להתחיל את השימוש במדבקות ביום הראשון למחזור. אם האישה נוטלת גלולות למניעת הריון, הרי שהיא יכולה להתחיל את השימוש במדבקה ביום בו הייתה אמורה להתחיל חפיסת גלולות חדשה.

ש: מתי להתחיל את השימוש במדבקה לאחר לידה?

ת: אישה לא מניקה יכולה להתחיל להשתמש במדבקה 4 שבועות לאחר הלידה. אם היא מתחילה לאחר יותר מ- 4 שבועות מהלידה עליה להשתמש בנוסף, במשך השבוע הראשון, באמצעי מניעה אחר (כמו קונדום).


ש: מתי להתחיל אוורה לאחר הפלה?

ת: ניתן להתחיל בשימוש במדבקה מיד לאחר ההפלה. במידה והאישה מתחילה את השימוש במדבקה מיד הרי שההגנה מפני הריון מיידית. עם זאת, במקרים נדירים יחסית של הפלה מאוחרת (מעבר ל- 20 שבועות הריון) יש להתחיל את השימוש במדבקה רק 21 יום לאחר ההפלה או ביום הראשון למחזור הבא. במקרה זה יש צורך באמצעי מניעה נוסף בשבוע הראשון.

ש: מה לעשות אם רוצים לשנות את יום החלפת המדבקות?

ת: על האישה להסיר את המדבקה השלישית והאחרונה בחפיסה במועד הרגיל ולהקדים ולשים את המדבקה החדשה ביום הרצוי במהלך השבוע הרביעי ("בשבוע החופשי"). כך יתקצר שבוע ההפסקה במספר הימים הרצוי לאישה. אסור בשום פנים להאריך את משך ההפסקה ללא מדבקה מעבר ל- 7 ימים רצופים ללא מדבקה.

ש: מה לעשות אם המדבקה נתקה?

ת: אם המדבקה ניתקה למשך פחות מ- 24 שעות ניתן פשוט לנסות להצמיד אותה מחדש. אך אם המדבקה לא חוזרת ונדבקת במלואה לעור, ללא קיפולים או אזורים חופשיים, חייבים להדביק מדבקה חדשה. במקרה בו מודבקת המדבקה חזרה או שמושמת מדבקה חדשה תוך פחות מ- 24 שעות, הרי שאין צורך באמצעי מניעה חליפי. אך אם המדבקה ניתקה מהעור למשך יותר מ- 24 שעות, יש להפסיק את רצף המדבקות הנוכחי ולהתחיל חפיסה חדשה של 3 מדבקות. על האישה במקרה זה להשתמש במשך שבוע באמצעי מניעה חליפי, מאחר וההגנה אינה מלאה כאשר המדבקה ניתקה מהעור למשך יותר מ- 24 שעות.

ש: מה לעשות אם שכחתי להחליף את המדבקה לאחר 7 ימים?

ת:התשובה כאן קצת יותר מורכבת. אם האיחור בהחלפת המדבקה ארע בשבוע הראשון ברצף של שלושת המדבקות, הרי שעל האישה להדביק מדבקה חדשה ולהשתמש במשך שבוע באמצעי מניעה חליפי. לעומת זאת, אם האיחור בהחלפת המדבקה ארע בשבוע השני או השלישי, הרי שעד 48 שעות אין כל בעיה. ניתן פשוט להדביק את המדבקה הבאה ברצף ואין צורך באמצעי מניעה חליפי.

במידה וחלפו למעלה מ- 48 שעות בטרם נזכרה האישה שלא החליפה במועד את המדבקה, הרי שעליה להדביק מדבקה חדשה ולהשתמש במשך שבוע באמצעי מניעה חליפי. עתה גם יקבע יום החלפה "חדש" למדבקה הבאה. אם האיחור בהחלפה התרחש בשבוע הרביעי, כלומר בשבוע ללא מדבקה, הרי שאין סיבה לחשש, ועל האישה פשוט להסיר את המדבקה שנשכחה דבוקה על העור, ולהדביק מדבקה חדשה ביום ההתחלה הקבוע. במקרה זה משך ההפסקה ללא מדבקה מתקצר, אך ההגנה בפני הריון נשמרת ואין צורך באמצעי מניעה חליפי.

יש לזכור כי המדבקה אינה מגינה מפני מחלות מין ומחייבת מרשם רופא.


סיכום

המדבקה "אוורה" הינה אמצעי מניעה חדשני, המדבקה משחררת באופן מבוקר מינונים נמוכים מאד של הורמונים, שנספגים מהעור למחזור הדם.

המדבקה נוחה וקלה מאד לשימוש, והינה למעשה מעין פלסטר מרובע בגודל של בול גדול. המדבקה מוצמדת לעור באזורים החלקים בגוף, כמו הבטן, הכתף, הזרוע או העכוז.
מחקרים מקיפים מורים שלמדבקה יעילות גבוהה ביותר למניעת הריון (>99%). כל אלה מובילים לשביעות רצון גבוהה ויעילות מוכחת מצד הנשים המשתמשות במדבקה.

בואו לדון על כך בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום