חומצה היאלורונית: שלום לקמטים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השנים חולפות, הקמטים מופיעים - ועור הפנים נראה "על הפנים"? הזרקת חומצה היאלורונית - חומר שמצוי בגוף באופן טבעי - תסייע להשיב את הזמן לאחור

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2311044 (מספר מקשר)

חומצה היאלורונית (היאלורונן) היא חומר שנמצא בגוף באופן טבעי ותפקידו להזרים ולספק לחות ונוזלים לרקמות) ולתרום להתחדשות התאים החיוניים לרעננות העור. עם השנים, הנוכחות של ההיאלורונן בגוף פוחתת; וכתוצאה מכך - העור הופך יבש יותר, מאבד מנפחו ובהתאמה אף נראה עייף ואפרורי.

אורח החיים המודרני, בהיותו דינמי ועתיר לחצים, לצד שתייה בכמות בלתי מספקת, תזונה לקויה, זיהום אוויר והשנים החולפות - מאיצים את הזדקנות העור. עם הגיל וההתבגרות, יורד הריכוז הטבעי של החומצה ההיאלורונית בגוף; וכך קורה גם לשומן התת עורי.

לכן, החומצה ההיאלורונית - שניתנת בתוספת סיבי אלסטין וקולגן - היא מעין זריקת מרץ ואנרגיה לפנים. החומצה ההיאלורונית מזרימה לחות לעור, מרעננת את מראה העור, מגנה על העור מפני נזקי השמש ושומרת על העור במצב טוב.


חומצה היאלורונית יכולה לסייע לטשטוש קמטי "זעם" בין הגבות. צילום: שאטרסטוק

חומצה היאלורונית יכולה לסייע לטשטוש קמטי "זעם" בין הגבות. צילום: שאטרסטוק

כיצד פועלת החומצה ההיאלורונית המוזרקת לעור?

החומצה ההיאלורונית יכולה למלא ולחדש אזורים, שעם השנים כאמור איבדו מגמישותם וחינניותם - ובכך משווה לפנים מראה צעיר. החומצה מוזרקת לתוך שכבות העור, בעומק ובמינון שנקבע על ידי הרופא, בהתאם לסוג הטיפול ולתוצאה הרצויה.

כאשר החומצה מגיעה לשכבות התת-עוריות, היא מושכת אליה מולקולות מים (פי 10,000 ממשקלה), נועלת אותן באזור בו היא נמצאת; ובכך גורמת לריפויו, מילויו והתחדשותו של עור הפנים. מדובר אם כן במעין נעורים של ממש.

מה עולה מהמחקרים בנוגע להזרקת חומצה היאלורונית?

היאלורונן ידוע בשימוש הרפואה מזה עשרות שנים. מחקרים בתחום העלו כי הזרקת חומצה היאלורונית לעור מעלה משמעותית את נפח הלחות והנוזלים שאצורים בעור. בדיקות מיקרוסקופיות מצאו כי טיפול זה מגביר משמעותית את מוצקות העור וגורם להעלמת קמטים בפנים.

האם ייתכנו מקרים בהם תתפתח אלרגיה לחומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית כאמור היא חומר טבעי, המצוי בגופנו. לכן, המקרים בהם הגוף יהיה אלרגי לחומצה היאלורונית מאוד נדירים.

באיזה מצבים ניתן לראות שיפור אסתטי משמעותי, בעקבות הזרקת חומצה היאלורונית?

כאשר המטופלים זוכים לטיפול הזרקת חומצה היאלורונית נכון ומקצועי, ניתן להגיע לתוצאות מיידיות ושיפור של ממש, בקשת נרחבת של מצבים.

כך, בין השאר, ניתן לצפות לשיפור במצבים הבאים:

רענון מראה העור והשבת אודם טבעי ואלסטיות
קמטים בצדי העיניים.
שקעי החיוך שבין האף לצדי הפה.
קמטי "זעם" בין הגבות.
מילוי שפתיים דקות וקמוצות, חידוש והדגשה של קו השפה, שמתכווץ ונעלם עם השנים.
קמטי עישון מעל השפה העליונה.
יצירת סימטריה בין אזורים שונים בפנים.
העלמת וטשטוש סימני אקנה.
מילוי עצמות לחיים ושקעי הרקות.
מתן נפח והעלמת קמטי לחיים.

מהי הזרקה באמצעות מחט קנולה?

קנולה היא מחט ארוכה, בעלת גמישות מיוחדת וציפוי סיליקון. כשמשתמשים בטכניקה חדשנית זו, די לרוב בדקירה אחת - כדי להחדיר את המחט לתוך העור.

הודות לגמישות הקנולה והסיליקון המצפה אותה, מתאפשרת תנועה רכה וקלה - בשכבות התת-עוריות - שתורמת לפיזור אחיד ושווה של החומר המוזרק.

כמו כן, המבנה הייחודי של המחט מפחית משמעותית את תופעת שטפי הדם, שנגרמים לרוב בהזרקה, באמצעות מחטים רגילות.

יתרון נוסף של הקנולה טמון בהפחתת תחושת הכאב הנלווית לטיפול.

האם הטיפול כרוך בכאבים משמעותיים?

הטיפול כרוך במידה קלה של כאב ובאי-נוחות קצרה. כדי למזער את תחושת הכאב שנגרמת מההזרקה, הרופא ימרח על העור טרם הטיפול חומר מאלחש, שמטשטש משמעותית את תחושת הדקירה. חשוב לזכור שהדקירה מקומית ותחושת הכאב חולפת, מיד בסיום הטיפול.

מעבר לכך, רוב חומרי המילוי עצמם מכילים לידוקאין - חומר מאלחש שמסייע אף הוא בטשטוש תחושת כאב. בזכות גורמים אלה, הטיפול מסתכם בתחושת אי נוחות קלה ורגעית.

באיזה גיל רצוי להתחיל בטיפולי הזרקה של חומצה היאלורונית?

אין גיל נכון להתחיל.

ניתן לומר שככל שמתחילים בטיפול בשלב מוקדם יותר, מיד עם הופעת הסממנים הראשונים של הגיל - כך גם התוצאה המושגת מוצלחת יותר. הטיפול נמצא יעיל ביותר גם כהשלמה לניתוחים פלסטיים (ניתוחי מתיחת פנים וניתוחים דומים אחרים).

יתרונותיה של החומצה ההיאלורונית היא בסגולתה לעצב ולפסל את אזורי הפנים; חידוד קו הלסת, הרמת עצמות לחיים, תיקון דיפורמציה באף, הגדלת נפח שפתיים ועוד. טיפולים שהופכים פופולריים יותר ויותר דווקא בקרב צעירים וצעירות.

לאיזה אזורים בפנים ניתן להזריק את החומצה ההיאלורונית?

החומר ניתן להזרקה כמעט לכל אזור מבוקש בפנים. בהתאם לתוצאה אליה שואף המטופל להגיע, יוחלט בפגישת הייעוץ לאיזה אזורים תתבצע ההזרקה; ומה הכמות הנדרשת, להשגת התוצאה הסופית הרצויה.

איך נקבעת כמות החומר המוזרק לפנים?

הנחת העבודה הרצויה, בטיפול הזרקת החומצה ההיאלורונית, הינה שתמיד ניתן להוסיף חומר כדי להגיע לתוצאה הרצויה. לכן, מתחילים בהזרקת כמות קטנה בכל אזור. בהתאם לצורך ולתוצאה (שמתקבלת מידית) - ניתן להחליט האם יש להוסיף חומר; ובמקרה שיש צורך, כמה חומר יש להוסיף.

מה מהלך ההחלמה, לאחר הזרקת החומצה ההיאלורונית?

בתום הטיפול, ייתכן כי תופיע נפיחות קלה - החולפת על פי רוב לאחר כשלושה ימים. במקרים מסוימים, יופיעו שטפי דם קלים, שנעלמים גם הם כעבור מספר ימים.

לרוב, בעזרת איפור מועט ניתן לטשטש סימנים שכבר קרו.


הדקירה מקומית ותחושת הכאב חולפת, מיד בסוף הטיפול. צילום: שאטרסטוק

הדקירה מקומית ותחושת הכאב חולפת, מיד בסוף הטיפול. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן חולף, מרגע היציאה מחדר הטיפולים - ועד שתוצאות הטיפול ניכרות בפנים?

מיד בסיום הטיפול, ניתן להבחין בשיפור ראשוני במראה הפנים. כעבור 3-4 ימים, ניתן לראות את התוצאה הכמעט סופית, עד להגעה לתוצאה אופטימלית בחלוף 3-4 שבועות.

לכמה זמן נשמרות תוצאות הטיפול?

התוצאות יכולות להישמר למשך חצי שנה - שנתיים, בהתאם לאזור ההזרקה, לאיכות החומר ומידת סמיכותו.

האם כל אחד מתאים להזרקת חומצה היאלורונית? האם יש מצבים שמונעים קבלת טיפול זה?

ככלל, ניתן לומר שהטיפול מתאים לכל אחד. עם זאת, כדי להימנע ממצבי סיכון, עקב בעיות רפואיות מיוחדות - בזמן פגישת הייעוץ עם הרופא, ישיב המטופל לשאלון רפואי. על בסיס שאלון זה, יוכל הרופא להגיע להחלטה, האם קיימת מגבלה כלשהי בקבלת הטיפול.

מה ההבדלים בין החומרים השונים שמצויים בשוק ומוצעים למטופלים?

בשוק ישנן מספר חברות, המייצרות סוגים שונים ורבים של החומר המוזרק היאלורונן.

השוני בין החומרים נוגע למידת בטיחותו בגוף, הרמוניות התוצאה, מרקם העור שיוצר, מידת נוכחות בגוף, משך אפקטיביות התוצאה ושמירתה לאורך זמן. ניתן לומר שחומרים העומדים בתו התקן האמריקני המחמיר, ה- FDA, הנם לרוב החומרים היקרים והאיכותיים ביותר.

לסיכום: החומצה ההיאלורונית המוזרקת לפנים מושכת ונועלת מולקולות של מים בתאי העור. ההיאלורונן המוזרק לעור מעניק לעור הפנים נפח ומחדש את התהליכים הטבעיים, שפחתו עם השנים עקב התבגרות טבעית. הזרקת חומצה היאלורונית היא טיפול בעל יכולות מוכחות לשיפור מבנה העור, לצד טשטוש והעלמת סימנים שנגרמו כתוצאה מצלקות, אקנה, חבלות או הזדקנות העור. החומרים האיכותיים והיציבים יותר, מעבר לרענון מרקם העור וטשטוש קמטים, מאפשרים לרופא לפסל ולבנות מחדש אזורי פנים כגון סנטר, קו הלסת, עצמות לחיים ואיזורים אחרים.

ד"ר שירה אליאב - חברה מן המניין בארגון האמריקני היוקרתי לרפואה אסתטית Medicine A.A.A.M - American Academy of Aesthetic.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום