בן 3 עם גלאוקומה ניצל מעיוורון

(0)
לדרג

בניתוח מיוחד שנערך בביה"ח כרמל ניצלו עיניו של עבדלחי בן ה-3 מבית לחם, הסובל ממחלת הגלאוקומה. שני אחיו הגדולים של עבדלחי התעוורו כתוצאה מהמחלה

מאת: מערכת zap doctors

שלושה מבין ארבעת הילדים של משפחת עבדלחי מבית לחם חולים במחלת הגלאוקומה - מחלת עיניים שהטיפול היחידי שלה הוא ניתוח. במידה והניתוח לא מתבצע בזמן, החולה יאבד את הראייה והופך להיות עיוור.

בנו הגדול של איברהים, בן ה-17, עבר מספר ניסיונות טיפול ברשות הפלסטינית שלא צלחו והוא הפך לעיוור. גם ביתו השניה, ביאן בת העשר, עברה ניתוחים ברשות שלא הצליחו להחזיר לה את מאור עינה וגם היא הפכה לעיוורת. את בנו עבדלחי בין ה-3 לא רצה איברהים לנתח ברשות, ובעזרת "מרכז פרס לשלום" הוא הגיע לטיפול בבית החולים כרמל. במרכז הרפואי כרמל ניתחה את עבדלחי התינוק פרופ' גייר, מנהלת מחלקת עיניים בביה"ח כרמל, מתמחה ומובילה בניתוחי עיניים בילדים, יחד עם הצוות שלה - ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף - ובעזרתם הוא ניצל מעיוורון וחזר לראות.

פרופ
פרופ' גייר, התינוק עבדלחי והוריו. צילום: אלי דדון

איברהים, אביו של עבדלחי בין השלוש, מספר: "הייתי אצלנו בבית לחם ובכל האיזור שלנו בכל מיני בתי חולים שם ניסו לטפל בילדים שלי ואף אחד לא הצליח. שמעתי שבבית חולים כרמל יש מומחים שיכולים להציל לי את הילדים ועשיתי הכל והגעתי לכאן. אני שמח ומודה לפרופ' גייר ולכל הצוות שלה שבזכותם הילד שלי יכול לראות ולשמוח."

פרופ' אורנה גייר מסבירה כי: "בדרך כלל מחלת הגלאוקומה המולדת מופיעה מיד לאחר הלידה, אבל היא יכולה להופיע גם במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק. סיבת המחלה נובעת מפגם בהתפתחות העין במהלך ההריון, שכתוצאה ממנו הנוזל אינו מתנקז מהעין - מה שגורם ללחץ גבוה בעין. הלחץ הגבוה שבתוך העין גורם לפגיעה בכל חלקי העין, ואם לא מטפלים בכך מיד, הילד יהיה עיוור".

ד"ר עלוית וולף, רופאה בכירה בכרמל בצוות הגלאוקומה, מוסיפה כי: "גלאוקומה מולדת היא אחת הסיבות העיקריות לעיוורון בילדים. המחלה נדירה ויש בממוצע חולה אחד בגלאוקומה לכל 10,000 תינוקות. אולם, שכיחות המחלה גבוהה יותר באוכלוסיות שבהן יש ריבוי נשואי קרובים, כמו במגזר הערבי - אז המחלה היא תורשתית ובד"כ קשורה למוטציה גנטית. לשמחתנו עבדלחי התינוק הגיע בזמן ובעזרת הניתוח הצלחנו להציל לו את העיניים".

מחלקת העיניים בבית חולים כרמל בחיפה מטפלת בילדים עם גלאוקומה מזה 15 שנה והיא מוכרת כמרכז ניתוחים ארצי של המחלה בילדים ובתינוקות. במהלך השנים הללו טיפלה המחלקה בעשרות ילדים פלסטינאים הסובלים מהמחלה, חלקם הופנו לכרמל על ידי רופאים פלסטינאים וחלקם הגיעו לבית החולים בהמלצת מטופלים שנותחו בכרמל ניצלו וחזרו לראות.

ד"ר אלינה מלמוד, רופאה בכירה בצוות הגלאוקומה של כרמל, מעדכנת בנוסף כי הטיפול היחיד למחלת הגלאוקומה המולדת הוא ניתוח להורדת הלחץ בעין. הניתוח חייב להתבצע מיד עם גילוי המחלה כדי שהראייה תישמר וכי במרבית המקרים יש צורך בסדרה של ניתוחים כדי לייצב את הלחץ בעין. "הטיפול והמעקב אחרי הניתוח הם בעלי חשיבות עליונה להשגת ראייה טובה", אומרת ד"ר מלמוד, "המעקב חייב להמשך עד לבשלות מערכת הראיה ולאורך כ-10 שנים. במהלך המעקב נבדקים לא רק הלחץ אלא האם מבוצע טיפול למניעת התפתחות עין עצלה הכולל משקפיים וסגירות של העין הטובה. ללא טיפול כזה גם הניתוח המוצלח ביותר לא יכול להבטיח ראייה טובה".

חולד סלים, אימו של עבלחי, בירכה את הצוות: "אין לי מילים להודות לכל המלאכים שיש לנו כאן בבית חולים כרמל, אתם פשוט מלאכים משמים שהצלתם לי את הבן היקר שלי, עבדלחי זה החיים שלי. אתם ופרופ' גייר היקרה החזרתם את העיניים לחיים שלי אני מאושרת בוכה ומודה לאלוהים ששלח לי אותכם, שאלוהים ישמור על כולכם ותמשיכו להציל את הילדים שלנו, זה השלום האמיתי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום