מדיטציה טובה ללב שלכם

(0)
לדרג

מקפידים על אורח חיים בריא? כדאי שתתחילו לתרגל גם מדיטציה: איגוד הלב האמריקאי הצהיר כי הוא תומך בתועלת המדיטציה בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בהצהרה מדעית ראשונה מסוגה מטעם ה-AHA (American Heart Association), איגוד הלב האמריקאי, נאמר כי האיגוד תומך בשילוב מדיטציה עם הטיפול הסטנדרטי להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, הכולל אורח חיים בריא ואיזון כולסטרול ולחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי מחלות לב וכלי דם עדיין מהוות את הגורם המוביל לתחלואה ותמותה בארצות הברית ובמדינות מתפתחות. מדיטציה הופכת יותר ויותר פופולרית, עם תועלת מוכחת, והינה גישה לא-יקרה וזמינה, שניתן לשלבה עם טיפולים סטנדרטיים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

המומחים סקרו את המאמרים בספרות הרפואית, אך לא כללו מחקרים להערכת שילוב אימוני גוף-נפש, דוגמת יוגה וטאי-צ'י, מאחר והפעילות הגופנית הכרוכה בתרגילים אלו הינה בעלת תועלת מוכחת לסיכון למחלות לב וכלי דם. המחקרים שנכללו בחנו סוגים שונים של מדיטציה בישיבה.

בסיכומו של דבר, המחקרים להערכת מדיטציה הצביעו על תועלת אפשרית על הסיכון למחלות לב וכלי דם, אם כי האיכות הכוללת הייתה בחלק מהמקרים מתונה. באופן ספציפי, מדיטציה עשויה להיות מלווה ברמות נמוכות יותר של דחק, חרדה ודיכאון ובשיפור איכות השינה והתחושה הכללית.

מדיטציה עשויה גם לסייע בהפחתת לחץ הדם, אם כי אין די עדויות בכדי לקבוע אם זו מפחיתה את לחץ הדם במטופל מסוים, ובאיזה היקף.

עוד עולה מהנתונים כי מדיטציה עשויה לסייע למטופלים להפסיק לעשן, דבר העשוי להיות מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אם כי המחקרים מוגבלים ודרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה לקבוע מסקנות ברורות בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום