לחץ? צמחי מרפא לאיזון הסטרס

(0)
לדרג

אורח החיים המודרני כרוך בלחץ משמעותי. מה עושים? פעילות גופנית, שינה איכותית, דמיון מודרך, טיפולי מגע, מדיטציה ונשימות. וגם: צמחי המרפא שיעזרו לכם לחזור לפרוח

מאת: שרון קוצר

רבות כבר דובר על אופי החיים האולטרה מודרני וההישגי, שאיננו מאפשר לנו זמן למנוחה ולרוגע. סגנון חיים זה מאופיין בלחצים מסיביים (סטרס) של הישגיות והספק, כאשר אנו חייבים להוכיח את עצמנו ואת הצלחתנו, בכל רגע נתון - כדי להתקדם ולהצליח.

במשך שנים רבות, מחקרים הראו כי לסטרס ישנה השפעה ישירה על בריאותנו ומצבנו הנפשי. משפטים כמו: "תירגע, שלא תחטוף התקף לב" או "למה אתה צריך את כל הלחץ הזה?" שגורים על לשוננו.

עם זאת, מחקרים חדשים גילו כי הסטרס עשוי לסכן את בריאותנו, רק מכיוון שאנו מאמינים שהוא גורם לנזק בריאותי. אבל, למעשה, לחץ יכול לגרום לתחושת חיוניות, עשייה והתקדמות!

למרות זאת, חלקנו נמצאים במתח נפשי, גם במצבים בהם היינו רוצים להירגע - ולהוציא את המחשבות הטורדניות מהראש. ישנם מגוון דרכים לאמן את המערכת המיוחדת, שנקראת גוף האדם, להוריד את רמת המתח - ולהצליח להירגע מהלחץ היום יומי. במאמר זה, נציג את הדרכים המוצלחות ביותר.

הקערורית הוא צמח מרגיע, אך גם בונה את מערכת העצבים. צילום: שאטרסטוק
הקערורית הוא צמח מרגיע, אך גם בונה את מערכת העצבים. צילום: שאטרסטוק

כיצד תזונה נכונה ומאוזנת מסייעת לאיזון לחצים?

הקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה, המכילה את כל אבות המזון: דגנים מלאים, קטניות, הרבה ירקות טריים ומאודים, מעט פירות, ביצים, דגים, אגוזים וזרעים (לא קלויים). אכילת ארוחה קטנה, כל 3 שעות, כדי לא להגיע למצב סטרס ורעב של הגוף. צריכת תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, הנמצאים בפחמימות מורכבות (דגנים מלאים), ירקות ופירות עם קליפתם, בעיקר ירקות עליים וירקות ממשפחת המצליבים, כגון: כרוב, כרובית, קולורבי, לפת, צנון וברוקולי. להוסיף לתזונה זרעים אשר עשירים במינרלים - ועשויים לסייע במצבי מתח וחרדה. רצוי להמעיט בשתיה ומזון, המכילים קפאין, אשר מעודדים הפרשת הורמונים אשר מופרשים בעיתות לחץ ועקה - ומגבירים את חוסר השקט, העצבנות ונדודי השינה (כמו קקאו, קפה וקולה).

מהי חשיבות פעילות גופנית, בנוגע לסטרס?

ישנה חשיבות גדולה לפעילות גופנית, היא מעלה את מצב הרוח - ומונעת דכדוך; זאת, מפני שבשעת הפעילות הגופנית, מופרש הורמון הסרוטונין, אשר בין השאר אחראי על מצב הרוח שלנו ועל החוסן הנפשי. בנוסף, מופרשים אנדורפינים, אשר מסייעים לתחושת רוגע ושלווה. גם הפעילות עצמה מסייעת לפרוק מתחים.

כיצד צמחי מרפא יכולים לסייע ברגיעה שלנו?

צמחי המרפא תומכים במערכת העצבים, במצבי מתח נפשי - ובמקביל פועלים להרפיית שרירי השלד. מצחי המרפא משרים תחושת רוגע כללית, פיזית ונפשית. הצמחים תורמים לשיפור זרימת הדם בכלי הדם ההיקפיים ובעורקים הכליליים שבלב; ולהזנה טובה של הרקמות ברכיבים חיוניים. בנוסף להורדת הסטרס - משמשים צמחי המרפא גם להסדרת דופק מהיר, טיפול בחרדות ובאי-שקט נפשי ומסייעים לטיפול בקשיי שינה.

מהם צמחי המרפא שיש להם השפעה מרגיעה, היכולים לסייע לנו להירגע?

קמומיל (Matricaria recutita)

הקמומיל הוא צמח מריר-ארומטי, בעל מסורת ארוכת שנים כצמח מרפא, בעל פעילות רפואית מגוונת, לרבות פעילות רפואית מרגיעה ומפחיתת חרדות, נוגדת עווית, משככת כאב ונוגדת דלקת.

יש לקמומיל השפעה ניכרת בהפרעות שינה, חוסר שקט כללי, חרדות ומתח. לצמח הקמומיל יש השפעה משרת שינה במצבי אינסומניה, נוגדת חרדה ואף דיכאון. ישנם מחקרים התומכים בפעילות משרת השינה של הצמח. בנוסף, טעמו של הצמח מריר - והוא ארומטי; לכן, לקמומיל יש ערך מוסף בטיפול בהפרעות שינה, על רקע עוויתות וכאבים במערכת העיכול.

זנב הארי (Leonurus heterophyllus)

ברפואת הצמחים המודרנית, מהווה הלאונורוס צמח המווסת תהליכים עצביים והורמונליים בגוף, בעל השפעה מרפה ומרגיעה, אשר ממתנת את מערכת העצבים המרכזית, מסדירה דופק; ובאופן כללי - מחזירה לפעילות פיזיולוגית תקינה. הלאונורוס מרגיע ונוגד חרדה, מאזן שינויים רגשיים ותנודות במצב הרוח; ומטפל באספקטים הרגשיים של מתח נפשי, כגון חוסר שקט ועצבנות, חרדות, פלפיטציות, הפרעות שינה ומצב רוח ירוד. זנב הארי אף מותווה לטיפול בסימפטומים רגשיים של התסמונת הקדם-ווסתית ושל גיל המעבר.

זנב הארי (לאונורוס) הוא צמח בעל השפעה מרפה ומרגיעה. צילום: שאטרסטוק
זנב הארי (לאונורוס) הוא צמח בעל השפעה מרפה ומרגיעה. צילום: שאטרסטוק

מליסה (.Melissa off)

פעילותה הפרמקולוגית של המליסה מיוחסת בעיקר לשמנים הנדיפים שבה. מליסה משמשת כמרגיעה את מערכת העצבים (בכלל); ומרגיעה במצבים המאופיינים בלחץ מתמשך וחוסר שקט כללי (בפרט).

ישנם מחקרים קליניים, אשר הדגימו שיפור משמעותי בסימפטומים, כגון: חוסר מנוחה, כאבי ראש, פלפיטציות, עצבנות ונטייה להתרגשות יתר, בשימוש בתמצית מליסה.

קערורית (Scutellaria laterifolia)

הקערורית מהווה צמח מפתח, לחיזוק מערכת העצבים ברפואת הצמחים המסורתית. הצמח מרגיע, אך גם בונה ומשקם את מערכת העצבים. בין היתר, ניתן להשתמש בקערורית - בחרדות, אי-שקט, הפרעות שינה, מתח נפשי והיפראקטיביות.

כבר במאה ה-19, השתמשו המרפאים האקלקטיים בצמח כמרגיע ואנטי-עוויתי - לטיפול בחרדות, חוסר שקט ועצבנות, שינה לא רגועה ואינסומניה; וכן כחלק מהטיפול ביתר לחץ דם - שימושים המקובלים גם ברפואת הצמחים המודרנית.

איזה הרגלים בריאותיים כדאי לאמץ?

פעילות גופנית (כגון: הליכה נמרצת בשעות הבוקר המוקדמות, הממריצה את תפקוד הגוף), הקפדה על 7-8 שעות שינה איכותיות בלילה. זכרו כי שינה חיונית ביותר להרגעת הגוף ולאיזון.

ניתן להיעזר בטכניקות להפגת מתחים, כגון: פעילות גופנית, דמיון מודרך, טיפולי מגע, מדיטציה ונשימות. מומלץ לא לעשן ולהשתדל לא להיחשף לסביבה מעשנת, מאחר שעשן הסיגריות אינו מיטיב עם הבריאות (בכלל) ועם רמות הלחץ (בפרט).

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני, מנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום