הילד משתעל? 10 עובדות חשובות

(10)
לדרג
תוכן מקודם

החורף בעיצומו - והילדים לא מפסיקים להשתעל: כיצד תדעו אם מדובר בשיעול חולף, באסתמה או דלקת ריאות? ריכזנו עבורכם כל מה שצריך לדעת

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה ילדים
077-2306912 (מספר מקשר)

חורף, ילדים ושיעולים: כל הורה מכיר את הופעת השיעולים, עם בוא העונה הקרה. כיצד תדעו מה לעשות, במצב של שיעול? ריכזנו עבורכם עשר עובדות חשובות אודות השיעול ומשמעותו.

1. שיעול מעיד בדרך כלל על בעיה בדרכי הנשימה

ילדים אינם צריכים להשתעל: אם ילד משתעל שיעול חוזר, יש לכך סיבה. לא משנה אם מדובר בשיעול קצר, שיעול ארוך, שיעול עם ליחה, שיעול יבש, שיעול נבחני, שיעול עם גוון של סטרידור, או כל שיעול אחר. אם הילד השתעל פעם אחת, יש סיכוי גדול שהוא ישתעל שוב, בכל פעם שהוא יהיה מצונן.

אם ילד משתעל שיעול חוזר, יש לכך סיבה. צילום: שאטרסטוק

2. רוב הילדים אינם משתעלים

רוב הילדים כלל אינם משתעלים, גם בזמן שהם מצוננים ומנוזלים. כאשר ילד משתעל, בזמן שהוא מצונן - המשמעות היא כי דרכי הנשימה שלו רגישות. ברגישות היתר הזו, של דרכי הנשימה, צריך ואפשר לטפל ביעילות. אפשר למנוע את השיעול ואפשר להפסיק את השיעול תוך זמן קצר, אם מטפלים בו בצורה נכונה.

3. אסתמה בילדים יכולה להתחיל בכל גיל

רגישות היתר של דרכי הנשימה נקראת אסתמה של ילדים. אסתמה בקרב ילדים יכולה להתחיל בכל גיל, גם בתינוקות בני חודש או חודשיים. ילד שהשתעל יותר מ-3 שבועות, ילד שהיו לו יותר מ-3 אירועי שיעול, או ילד שהיו לו צפצופים בריאות (אפילו פעם אחת) סובל מאסתמה של ילדים.

4. שיעול ממושך בילדים הוא צורה שכיחה מאוד של אסתמה של ילדים

אסתמה בילדים יכולה להתבטא גם בצפצופים בריאות וגם בשיעול ממושך. ילד המשתעל לאחר כל הצטננות, ילד שהשיעול שלו נמשך הרבה ימים, או ילד שמשתעל לעתים קרובות - יש לו רגישות יתר של דרכי הנשימה. האופי של השיעול איננו מאוד משמעותי. נכון, אמנם, כי השיעול הקלאסי של אסתמה בילדים הוא שיעול עם ליחה - אך גם כל סוגי השיעול האחרים, כולל שיעול נבחני או שיעול יבש, יכולים להעיד על אסתמה של ילדים (אם השיעולים חוזרים או נמשכים הרבה ימים).

5. אבחנות ושמות נוספים - המעידים על מצב של אסתמה בילדים

השמות והאבחנות הבאות - הן צורות שונות של אסתמה בילדים: שיעול ממושך, חרחור ממושך עם שיעול, קושי בנשימה, קוצר נשימה, wheezing, צפצופים, "נזלת שנכנסת לריאות", ברונכיט, ברונכיוליטיס, דלקות ריאות חוזרות , קוצר, סטרידור (ברוב המקרים), ליחה בריאות, רגישות יתר של דרכי הנשימה, תגובתיות יתר של דרכי הנשימה ועוד.

6. עקרונות הטיפול בשיעול בילדים

לאחר שרופא מומחה למחלות ריאה בילדים מאבחן כי השיעול של הילד הוא שיעול שנגרם בעקבות רגישות יתר של דרכי הנשימה (משמע, אסתמה של ילדים) - עליו להסביר להורים מהי אסתמה וכיצד מונעים את המחלה ומשתלטים עליה. על להסביר להורים איזה טיפול יש לתת לילד, באמצעות תכנית טיפולית כתובה, שבה מצוין איזה תרופות הילד צריך לקבל, באיזה סדר ובאיזו תדירות. בנוסף, עליו להסביר להורים מהי הטכניקה שמאפשרת לתת לילד את הטיפול, במשאפים עם ספייסר, למרות התנגדותו הטבעית של הילד לטיפול.

7. יש טיפול תרופתי יעיל ובטוח - שיכול למנוע את השיעול; וטיפול תרופתי שיכול להפסיק את השיעול - מיד לאחר תחילתו

ברוב המקרים, סירופים נגד שיעול אינם עוזרים להפסיק את השיעול. כדי להפסיק שיעול, צריך להשתמש בתרופות שתפקידן למנוע את התהליך שגורם לשיעול. כאשר מטפלים בהתקף חריף של שיעול או בצפצופים או בקוצר נשימה משמעותי, צריך להשתמש בשילוב של שני סוגי תרופות: תרופות הפותחות את דרכי הנשימה (ונטולין/ בריקלין/ טרבולין), יחד עם תרופות השומרות את דרכי הנשימה פתוחות (סטרואידים נשאפים, כמו פליקסוטייד או בודיקורט). כאשר נותנים לילד טיפול מונע - הטיפול כולל רק תרופות ממשפחת הסטרואידים הנשאפים, ללא מרחיבי סמפונות. לתרופות אלה, אין תופעות לוואי משמעותיות - והן אינן גורמות לפגיעה בגדילה של הילדים; להפך: הן אפילו משפרות את הגדילה, מכיוון שבתקופה שבה הילד בריא, הוא גדל טוב - בניגוד לתקופה שבה הוא חולה, במהלכה גדילתו מתעכבת.

8. ברוב המקרים, שיעול מעיד על רגישות של דרכי הנשימה - ולא על דלקת ריאות

דלקות ריאות חיידקיות מאד לא שכיחות בימינו. כיום, הילדים מקבלים בטיפת חלב חיסון כנגד פנימוקוקוס (פרוונר), שגרם בעבר ל-90% מדלקות הריאות בילדים. אם יש בימינו דלקות ריאות, הן לרוב נגרמות על ידי וירוסים או על ידי גורמים אטיפים (מיקופלסמה, כלמידיה וכו'), שהם סוג שונה של חיידקים, שאינם מגיבים לאנטיביוטיקה רגילה (כמו מוקסיפן, אוגמנטין, רוצפין), אלא רק לתרופה אחת - אזניל . בנוסף, יש לאזניל גם תכונות אנטי אסתמטיות. קשה מאד להבחין (גם בבדיקה הגופנית וגם בצילום הריאות) - בין דלקת ריאות לבין מצב של אסתמה, שבה דרכי הנשימה מלאות בריר סמיך.

ברוב המקרים, סירופים נגד שיעול אינם עוזרים להפסיק את השיעול. צילום: שאטרסטוק


9. מתי צריך לפנות לרופא מומחה?

במקרים הבאים, כדאי לפנות לרופא ילדים מומחה למחלות ריאה בילדים:

א. אם הילד היה פעם אחת במוקד או בחדר מיון או אושפז בגלל שיעול וקוצר נשימה;

ב. אם הילד משתעל זמן ממושך והרופא המטפל לא מצליח למנוע את השיעול;

ג. אם ההורים אינם מצליחים להשתלט על כל התקף של שיעול, תוך ימים בודדים - הרופא המומחה צריך לאבחן את מצב הילד ולהדריך את ההורים, כיצד להשתלט על התקפי השיעול; וכיצד למנוע את השיעול הבא.

10. אסתמה של ילדים המתבטאת בשיעול חולפת, ברוב המקרים - בסוף גיל הילדות

כמעט כל הילדים מבריאים מהאסתמה של הילדים, ממצבי השיעול הממושכים והקשים שלהם - לקראת גיל שנתיים - שלוש, או לקראת גיל חמש. לעתים רחוקות מאוד, הילד ימשיך להשתעל גם לאחר גיל חמש. ובגיל זה, יש תרופות טובות יותר - שיכולות לעזור לו.

פרופ' בנימין וולוביץ הוא מומחה ברפואת ילדים ומומחה ברפואת ריאות בילדים.

פרופ' בנימין וולוביץ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום