לפני ניתוח אורתופדי? כך תמנעו נזק

(0)
לדרג

ממתינים לניתוח, לאחר פציעה אורתופדית - ובינתיים אתם מתקשים להיות בתנועה? כדאי שתהיו מודעים להשלכות השליליות של ההמתנה על מערכות השלד והשריר

מאת: ד"ר איתי זיו, אביחי סורוקה

ניתוחים אורתופדיים הינם ניתוחים מאוד שכיחים: רבבות ניתוחים נערכים על בסיס קבוע בישראל ובעולם כולו. הסיבות לניתוחים האלה מגוונות: פציעות ספורט שונות ומגוונות, שברים בעקבות טראומות שונות, כגון נפילות (בעיקר בגיל המבוגר), שינויים ניווניים ונזקים (כגון מניסקוס ופריצות דיסק).

חשוב לציין שמקור הפציעות איננו בהכרח כתוצאה מביצוע מאמץ גופני - והן עלולות להתרחש גם בפעילות יומיומית בסיסית, או בעקבות נזקים מצטברים. למשל: הרמת משא כבד מהקרקע, תוך יצירת עומס על חוליות הגב התחתון.

לנתח או לא לנתח? אילוסטרציה: אסיא מדיקל
לנתח או לא לנתח? אילוסטרציה: אסיא מדיקל

האם מומלץ לבצע ניתוח במצבים של פגיעה אורתופדית?

בתחום האורתופדי, כמעט תמיד תהיה הדילמה: האם לנתח או לא? מפני שהניתוח, בדרך כלל, אינו מציל חיים - אלא משפר איכות חיים. לעיתים רבות, כאשר מוצו כל האלטרנטיבות השמרניות ואותו אדם איננו מתקדם, קיים הסיכוי הגדול כי המגבלה אותה הוא סוחב תהיה בלתי הפיכה - ותביא נכות תפקודית.

מהן הסיבות המרכזיות לאי הגעה לניתוח, למרות שקיימת המלצה לבצע ניתוח?

אחת התופעות השכיחות הינה כי למרות שישנה המלצה לניתוח במפרק המיועד, מסיבות שונות אותו אדם שנפגע - איננו מנותח. יש לכך השלכות בריאותיות (ואף פסיכולוגיות) רבות.

קיימות מספר סיבות שכיחות לאי הגעה לניתוח:

1. סיבות אובייקטיביות, כגון: סיבוכים רפואיים אחרים (שאינם קשורים לפציעה עצמה). לדוגמה: האדם לוקה במחלה כרונית, כמו מחלת לב; ובשל כך, דוחים את תאריך הניתוח, או אף מבטלים את הניתוח.

2. חשש של המטופל מביצוע הניתוח.

3. אי הסכמה בין רופאים אורתופדיים, לגבי נחיצותו של הניתוח. זו תופעה שכיחה למדי. למשל: מקרים בהם רופא אחד ממליץ לנתח מידית; ואילו רופא אחר (או יותר) ממליץ לא לנתח כלל. במקרה זה, האדם הסובל מבעיה אורתופדית, יוצא מבולבל; וייתכן שימתין ויתמהמה תקופה ארוכה - מה שעשוי להביא להחמרת מצבו הבריאותי; ואולי אף יגרום הגבלה תפקודית זמנית או קבועה.

4. מגבלות כספיות - לעיתים רבות, יתכן שיש צורך לשלם למנתח מסוים תשלום גבוה (עשוי להסתכם גם בעשרות אלפי שקלים); והדבר גורם לדחייה או המתנה לחברת הביטוח (לצורך אישורו של התשלום). חשוב לזכור שלא כל המנתחים (לרבות הבכירים שבהם) עובדים עם קופות החולים; וגם אם כן - לא תמיד הם זמינים בטווח זמן קצר, כדי לנתח את המטופל הממתין.

5. מגבלה טכנית, כמו המתנה לצילום חסר. חלקן של ההדמיות (כמו MRI) אינן זמינות תמיד. והמתנה לצילום תוכל לדחות המשך התערבות, במקרים בהם נדרש צילום נוסף או עדכני.

החשש: מגבלה תפקודית לכל החיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
החשש: מגבלה תפקודית לכל החיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן ההשלכות השליליות האפשריות, כתוצאה מאי ביצוע ניתוח אורתופדי במועד?

ייתכנו מספר השלכות שליליות:

1. פגיעה ממשית באיכות החיים - נוכח כאב, מגבלה תפקודית (כמו קושי בהליכה או בפעולות בסיסיות אחרות).

2. שימוש מוגבר במשככי כאב או בתרופות אחרות.

3. ירידה בכוח השריר ומסת השריר. לכך חשיבות רבה על משתנים מסוימים, לרבות: ירידה בכוח השריר הקשורה לירידה בתפקוד היומיומי (לדוגמה: קימה מכיסא או פעולות אחרות בבית). בנוסף, מתרחשת אטרופיה שרירית וירידה בצפיפות העצם; ולכך השלכות גם מבחינת ירידה בחילוף חומרים בסיסי (BMR).

4. השמנה אפשרית: אי ביצוע תנועה והוצאה קלורית, כפי שהיה לפני הפציעה - עלול להיות קשור בהחלט גם לעלייה במשקל ולעלייה באחוזי השומן. האדם פחות פעיל ומצוי במצב מדוכדך; ובמקרים לא מעטים, ייתכן שהוא מפצה את עצמו באכילה. בנוסף, ההוצאה הקלורית נמוכה יותר באופן משמעותי - מה שמצריך, בחלק ניכר מהמקרים, לאמץ דיאטה היפו-קלורית, על מנת שלא תחול השמנה, במהלך תהליך ההמתנה לניתוח.

5. פצעי לחץ - במצבים של שכיבה ממושכת. הדבר שכיח למדי אצל אלה שיושבים, למשל, בכיסא גלגלים; או שוכבים ימים ארוכים. יש לבצע פיזיותרפיה ופעילות לשמירת מצב קיים - על מנת שלא יופיעו פצעי לחץ, שעלולים לגרום לסיבוכים רציניים; ואף עלולים לגרום למוות במקרים קיצוניים.

6. תהליך השיקום יהיה ארוך יותר, מכיוון שאותו מנותח לא היה פעיל - בגלל זמן המתנה ארוך, הכאבים והמגבלה התנועתית. במצב כזה, יוארך משמעותית משך הזמן הנחוץ להעלות את כוח השריר ושיפור טווח התנועה המפרקי.

ניתוח אורתופדי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח אורתופדי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לסיכום: בעת המתנה לניתוח, מומלץ להיוועץ בצוות רב תחומי, כדי להמשיך ולתחזק את הגוף, תוך ביצוע הפעלה מבוקרת או פיזיותרפיה - לשמירת המצב הקיים; ובד בבד: בניית תפריט מתאים, שיסייע בשמירה על משקל הגוף ו/או הרכבו. כל אלה יסייעו בתהליך ההחלמה והשיקום.

אביחי סורוקה (Msc.PT), פיזיותרפיסט בתחום פגיעות אורתופדיות וספורט.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.


בואו לדבר על זה בפורום אורופדיה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום