הספורט לא מכפר על הג'אנק פוד

(0)
לדרג

לטענת חוקרים בריטיים, קלוריות מיותרות וריקות, ולא היעדר פעילות גופנית, הן אלו שתורמות למשבר ההשמנה בעולם המערבי. מה ניתן לעשות?

מאת: מערכת zap doctors

אף שזה היה יכול להיות נחמד לפצות על מנת שווארמה נוטפת שומן בריצה קלה, או על הצ'יפס בסט במכון כושר, קובעים החוקרים כי אימונים גופניים אינם יכולים להעלים את ההשפעות השליליות של הרגלי תזונה לא בריאים.

במאמר מערכת שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Sports Medicine כותבים המומחים כי רמות הפעילות הגופנית במדינות מערביות נותרו יציבות במהלך שלושים השנים האחרונות, אך שיעורי ההשמנה עלו באופן דרמטי. ממצאים אלו הם רק סימן אחד לכך שקלוריות, ולא היעדר פעילות גופנית, תורמות למשבר ההשמנה. עם זאת, מגיפת ההשמנה היא רק קצה הקרחון של ההשלכות השליליות של תזונה לקויה.

מהדיווחים העולמיים עולה כי תזונה לקויה תורמת ליותר מחלות משילוב של חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ועישון גם יחד. עד 40% מהאנשים עם משקל גוף תקין עדיין צפויים להפרעות מטבוליות האופייניות להשמנה, כולל יתר לחץ דם, עודף טריגליצרידים (שומנים) בדם, מחלת כבד שומני שאינה על רקע אלכוהול ומחלות לב וכלי דם.

כותבי המאמר אף מאשימים את מאמצי השיווק של תעשיית המזון בעידוד פעילות גופנית על פני תזונה בריאה, תוך השוואת יחסי הציבור של תעשיית המזון לאלו של תעשיית הטבק בעבר. הם טוענים כי חברת משקאות פופולרית למשל מקדמת את המסר לפיו ניתן לצרוך משקאות קלים, כל עוד מקפידים על פעילות גופנית. עם זאת, מהעדויות המדעיות עולה כי טענה זו שגויה ומטעה.

לדברי החוקרים, יש חשיבות רבה לסוג הקלוריות שצורכים. קלוריות שמקורן מסוכרים מעודדות צבירת שומן ורעב; קלוריות שמקורן משומן מעודדות שובע. לכל 150 קלוריות שמקורן מסוכרים, חלה עלייה של פי 11 בשכיחות סוכרת מסוג 2, ללא תלות במשקל או פעילות גופנית, בהשוואה לצריכת 150 קלוריות שמקורן בשומנים או חלבונים.

הכותבים קוראים להפסיק את המגמה לפיה משקאות קלים מוצגים כלא מזיקים, ולגדוע את הקשר בין מזון ג'אנק וספורט. המאמצים השיווקיים המטעים הללו פוגעים בהתערבויות שנועדו לשפר את המצב הבריאותי, דוגמת היטלי מס על משקאות ממותקים או איסור פרסום מזון מהיר.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום