כל האמת על השתלות שיניים

(0)
לדרג

האם השתלות שיניים הנעשות ביום אחד יעילות? האם שתלים הם פתרון פלא למי שחסרות לו שיניים? כל מה חשוב לדעת לפני שעוברים השתלת שיניים

מאת: ד"ר נחום סאמט

בשנים האחרונות השתלת שיניים מחליפה את הצורך בגשרים ושיניים תותבות למי שסובל משיניים חסרות. ההליך כולל החדרת בורג העשוי טיטניום לעצם הלסת ועליו מרכיבים כתר חרסינה.

כאשר יש מחלת חניכיים, האם כדאי תמיד לעקור שיניים?

לא נכון: ראשית, ההמלצה הגורפת לאדם אשר סובל ממחלת חניכיים היא לפנות למומחה לחניכיים ולעשות כל מאמץ כדי לשמר את השיניים הטבעיות הקיימות. ההחלטה לעקור שיניים, בעקבות מחלת חניכיים, מתקבלת כמוצא אחרון, ורק אם אין כל דרך להציל את השיניים, או אם אי עקירת השיניים עלול לגרום להרס של העצם, והרס כזה עלול למנוע את היכולת להצבת שתלים בעתיד.

עם זאת, חשוב לציין כי ההחלטה לפני כל עקירה מותנית במקרה הספציפי של כל מטופל ומטופל. סיבות שכיחות נוספות שבגינן מומלץ לעקור שיניים הן עששת עמוקה מאד בשיניים (ריקבון), הרס כותרת השן, טיפול שורש שלא צלח, זיהום מתמשך, סדק שבר או חבלה.

שתלים דנטליים: האם הם באמת פתרון פלא למי שאין לו שיניים?

נכון: השתלים הם תחליפים לשורשי שיניים שנעקרו או חסרות. בעבר, עד להופעת השתלים, הפתרון היה לבצע שיניים תותבות (פלטות) או לבצע גשר על שיניים קיימות אחרות - ובכך בעצם לפגוע בהן באופן קשה.

כיום, השתלים הדנטליים יכולים לסייע בשתי דרכים: להחזיק באופן יעיל ויציב פלטות, או תותבות, ובכך לתרום באופן משמעותי לאיכות החיים של מטופלים חסרי שיניים; או מאפשרים לשחזר שיניים חסרות בלי לפגוע בשיניים הקיימות.
אך חשוב לסייג ולציין כי שתלים דנטליים לא מצליחים במאה אחוז מהמקרים.

יש לזכור כי מדובר בגוף זר שמוחדר לגוף, שלעתים דוחה אותו ולא מקבל אותו. אמנם מדובר במצב נדיר יחסית, אשר בדרך כלל יש לו פתרון בדמות השתלת נוספת, אבל לא תמיד הדבר ניתן. כמו כן, חשוב לדעת שאי שמירה על היגיינת השיניים או עישון בהחלט יוצרים הרס סביב שתלים הדנטליים.

השתלת שיניים ביום אחד? האם הפעולה החפוזה באמת חיובית?

נכון ולא נכון. כאשר נדרשים מספר שתלים באותה לסת, ביצוע מספר שתלים ביום אחד היא פרוצדורה כדאית והגיונית בדרך כלל, מכיוון שאז ההליך הכירורגי הוא חד-פעמי. גם עקירה והשתלה של יותר משן אחת ניתנת לביצוע בחלק מהמקרים - אבל לא בכולם. כאשר הדבר ניתן, עקירה והשתלה מידית חוסכת הרבה מאוד זמן בין קליטת השתלים לבין היכולת לשקם אותם - אבל פעולה זו אינה מתאימה לכל מצב ולכל מטופל.

האם ניתן לחבר שתלים לשיניים?

נכון. בהחלט ניתן. הגם שבעבר היו מחלוקות ביחס לאפשרות של חיבור בין שיניים ושתלים, זו אפשרות שיש לשקול אותה, כאשר לא ניתן להוסיף שתל נוסף או כאשר הפרוצדורה להוספת עוד שתל מסובכת ובעלת סיכויי הצלחה מופחתים. לכן, למרות שהטכניקות הללו קיימות ומוכיחות את עצמן בשטח, ההחלטה אם הן מתאימות למטופל מסוים היא אינדיבידואלית מאוד וצריכה להיעשות על ידי מומחה לשיקום הפה או על ידי מומחה העוסק בתחום השתלים.

אם חשוב לדעת באיזה סוג שתל הרופא משתמש?

נכון ולא נכון. כיום ישנן בעולם כ-3,000 חברות אשר מייצרות שתלים. בארץ יש מעל לעשר, וחלקן משווקות שתלים בלמעלה מ-70 מדינות אחרות בעולם. לכן ישראל בהחלט נחשבת למעצמת שתלים בעולם כולו.

לגבי ההבדל בין השתלים: במחקרי רוחב, לא הצליחו למצוא עדיפות מהותית של שתל כזה על פני שתל אחר. לכן, ההצעה שלי כרופא היא לסמוך על הרופא המטפל, אשר יידע באיזה שתל להשתמש ועם איזה שתל יש לו ניסיון מקצועי חיובי. יחד עם זאת, כדאי לשאול את רופא השיניים באיזה שתל הוא משתמש - ולקרוא עליו ועל החברה המייצרת אותו ברשת, כדי להתרשם על היקף הפעילות של החברה.

האם כל רופא מורשה לבצע שתלים דנטליים?

נכון. כיום אין מומחיות מוכרת בנושא שתלים דנטליים בשום מקום בעולם. לצערי, ברוב בתי הספר לרפואת שיניים, עדיין לא מלמדים את נושא השתלים כחלק מתהליך הלימודים הרגיל של הסטודנטים. ולכן כלל האצבע הוא פשוט מאוד: שתלים מבוצעים על ידי רופאים בעלי תואר מומחה, בעיקר בתחום שיקום הפה, מחלות חניכיים, וכירורגיית פה ולסת.

למומחים אלה ישנה עדיפות מוחלטת על פני רופאי שיניים כלליים - ולו מפני שהם עברו תוכנית התמחות מסודרת של שלוש עד חמש שנים נוספות, מעבר ללימודים הרגילים, ונחשפו לנושא השתלים במהלך התמחותם. אפשרות אחרת, היא לפנות לרופאי שיניים על פי המלצות של חברים ומכרים, שהייתה להם אצלם התנסות טובה.

האם צריך לחכות כחצי שנה בין ההשתלה לבין השיקום?

לא נכון. בעבר הרחוק היה נהוג לחכות בין שלושה חודשים לשישה חודשים לפני הרכבת הכתר או הגשר על השתלים. בשנים האחרונות, ישנם הרבה מאוד מחקרים הטוענים כי ניתן לקצר את התהליך הזה באופן משמעותי, עד לסדר גודל של שישה שבועות עד שמונה שבועות. למרות זאת, ההחלטה לגבי זמן ההמתנה נעשית על פי החלטת הרופא המטפל, כחלק מהתהליך הרפואי הספציפי למקרה. הגורמים המשפיעים על משך הזמן הנדרש לריפוי הם רמת היציבות של השתל בעת ההשתלה ופרוצדורות נוספות, כגון הוספת עצם בזמן ההשתלה.

ד"ר נחום סאמט הוא מומחה לשיקום הפה, בעל עמדה בבי"ס לרפואה הרווארד ושימש כסמנכ"ל של חברה MIS המפתחת ומשווקת שתלים בכל העולם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השתלות שיניים בזאליות
השתלת שיניים ומחלות חניכיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום