ניתוח אף: כך תגשימו חלום

(1)
לדרג

שיפור מראה האף עשוי להיטיב עם מראה הפנים כולו. מומלץ לעבור טרם הניתוח הדמיה ממוחשבת

רופא מנתח פלסטי
077-2313266 (מספר מקשר)

נשים וגברים רבים מגלים עניין בניתוחי אף נוכח היותו האיבר הבולט והמרכזי בפנים. עם שיפור מראהו של האף גם אם מדובר בשינוי מינימאלי, חל שיפור דרמטי במראה הפנים כולו עד כדי כך שיש המגדירים אותו לעיתים כמשדרג אישיות. קיימת חשיבות מרבית בבחירת כירורג פלסטי המנוסה מאוד בניתוח ספציפי זה.

באיזה גיל ניתן לבצע ניתוח אף?

אצל נערות האף מגיע למלוא התפתחותו בגיל 15-16 ובגיל 17 אצל נערים. את הניתוח יש לבצע רק לאחר שהאף מגיע למלוא ההתפתחות.

כיצד יראה האף לאחר הניתוח באמצעות הדמיה ממוחשבת. צילום: שאטרסטוק

הדמיה ממוחשבת, מדוע כדאי לבצע לפני הניתוח?

אחד האמצעים החשובים והמרכזיים, בייעוץ הטרום ניתוחי, הוא ההדמיה הממוחשבת. פעולה זו מאפשרת לקבל מושג בשאלה המסקרנת כיצד יראה האף לאחר הניתוח. מומלץ לבקש העתק מהדמיה הממוחשבת, למטרת עיון חוזר בבית.

תפקיד ההדמיה חיוני לשני הצדדים: הצד של המטופל והצד של הרופא. באמצעות ההדמיה, ניתן לקיים תאום ציפיות ולהסביר בצורה מיטבית מהן האפשרויות ביחס לנתוני המטופל ובשים לב לרצונו.

כל אף שונה וייחודי, לכל אף יש בעיה שונה, המצריכה טיפול בדרך אחרת. כך, למשל אף נשרי, אף רחב, עור עבה, אף חבול, קשיי נשימה, נטייה הצידה ועוד. לעיתים, קיימת רק אחת מן הבעיות ולעיתים קיימות מספר בעיות גם יחד המחייבות טיפול כולל ומשולב תוך שיפור מראה האף ותפקודו.

תוך כדי פעולת ההדמיה, מוסבר מה ניתן לבצע בניתוח - ומה לא ניתן. בנוסף, מסביר הרופא מה לדעתו הכי מתאים לעשות. בסופו של דבר, מגיעים המטופל והרופא להסכמה בנוגע לתוצאה הרצויה. בעזרת ההדמיה, מבין הרופא את רצון המטופל, אשר בעצמו מקבל הזדמנות לראות בתמונה הממוחשבת את הצפי לשינוי לאחר הניתוח.

יש לזכור כי ההדמיה איננה מהווה בשום אופן התחייבות להצלחת הניתוח אלא משמשת כלי עבודה במהלך הייעוץ במרפאת הרופא במטרה לשפר את התקשורת בין הרופא והמטופל.

מדוע כדאי לבצע הרדמה מקומית ולא כללית?

הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית עם טשטוש עמוק באופן המאפשר לעבור את הניתוח בצורה רגועה ללא תחושת כאב. ההתאוששות לאחר הניתוח מהירה וקלה יחסית. בחלק גדול מהמקרים תרופות ההרגעה הן בעלות אפקט שכחה חזק, כך שהמטופל אף אינו זוכר את הפעולה שעבר.

ישנם מנתחים המעדיפים לבצע את הניתוח בהרדמה כללית שיטה זו אמנם איננה פסולה, אך היא מקשה מאוד על המנתח להתאים את האף למבנה פרופיל פניו של המנותח, שכן בהרדמה כללית מוכנס צינור הנשמה לפה ורוב הפנים מכוסים על ידי סדינים סטריליים. הצינור והכיסוי מקשים על הערכה מדויקת של מבנה הפנים ומונעים מהרופא התאמה מדויקת של האף לכל חלקי הפנים.

האם אין חשש לכאב בהרדמה מקומית?

בעבודת מחקר שבוצעה ב-1,000 מטופלים שעברו ניתוח אף ערכו השוואה בין שיטות הרדמה שונות ובחנו את רמת הכאב, זיכרון הניתוח ושביעות הרצון ממנו. המסקנה הייתה חד משמעית: מעל 95% מהמנותחים אשר עברו את הניתוח בהרדמה מקומית עם טשטוש לא חשו דבר במהלך הניתוח והתעוררו בחדר ההתאוששות, ללא כל זיכרון לניתוח שעברו. מעל 90% הביעו שביעות רצון מלאה משיטת ההרדמה ואמרו שימליצו על הניתוח לחבריהם.


ניתוח אף דורש מיומנות וניסיון רב. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין כירורג פלסטי לרופא אף אוזן גרון בניתוח אף? במי כדאי לבחור?

פרט לעובדה שחייבים לפנות לרופא בעל תעודת מומחה נשאלת השאלה במי כדאי לבחור בכירורג פלסטי או ברופא א.א.ג בטרם נענה על שאלה זו חשוב לציין מספר עובדות. ברפואה קיימים תואר מומחה לכירורגיה פלסטית ותואר מומחה לאף אוזן גרון אבל אין בעולם תואר "מומחה לניתוחי אף" או "מומחה לניתוחים אסתטיים/קוסמטיים".

ההבדל המהותי בין רופאי אף אוזן גרון לכירורגים פלסטיים הוא בחשיפה שלהם לתחום האסתטי במהלך הכשרתם-התמחותם. בעוד שכירורגיים פלסטיים עוסקים כל הזמן בתחום האסתטי בכל חלקי הגוף, רופאי א.א.ג חשופים בעיקר לבעיות רפואיות הקשורות לאף ואינם מקבלים הכשרה אסתטית רחבה. המומחיות באף אוזן גרון עוסקת בחלק התפקודי של האף וכאן היא מסתיימת. אין כל התייחסות ברפואת אוזן גרון לאלמנטים אסתטיים, שהרי מטבע המקצוע, הוא אינו כולל התייחסות אליהם. לסיכום במידה והעניין העיקרי של המטופל הוא בחלק האסתטי העדיפות נוטה לכירורג פלסטי וזאת מבלי להוריד מחשיבות הטיפול הרפואי הנעשה באותה המסגרת ע"י כירורג פלסטי מומחה.

איך אדע באיזה כירורג פלסטי לבחור?

ניתוח אף דורש מיומנות וניסיון רב. זאת, בשל הצורך להשיג תוצאה מדויקת ביותר, כדי שהאף יותאם למבנה הפנים.
בניתוחי אף, חשוב לוודא כי המומחה הוא בעל ראייה אסתטית תלת ממדית, הבנה עמוקה של הפיזיולוגיה הנשימתית, ניסיון רב וכישרון כירורגי מיוחד בתחום ספציפי זה. החשוב מכל יש לבדוק שלמנתח ניסיון רב בניתוחי אף אסתטיים ומיומנות בכל שיטות השחזור השונות, הכוללות השתלות סחוס למיניהן ותיקון מורכב של דרכי הנשימה.

מדוע ניתוח אף נחשב כה מסובך?

ניתוח אף נחשב לאחד הניתוחים המסובכים בפלסטיקה - ולכן כירורגיים פלסטיים רבים כלל לא מבצעים אותו. יש לזכור שהניתוח מבוצע דרך הנחיריים ומצריך יכולות דיוק ומיומנות רבה. באף יש פרמטרים רבים: עצם האף, נחיריים, האף, עובי האף וחיבור האף בין הגבות.

מטופלים רבים אומרים בתום ניתוח מוצלח: "אני מרגיש כאילו נולדתי עם האף הזה כי הוא כל כך מתאים לי". הניסיון הרב של הרופא מתבטא ביכולת לייצר אף לפי תווי הפנים של המנותח, כדי להגיע לתוצאה טבעית.


ד"ר רוני מוסקונה הוא מומחה בכירורגיה פלסטית

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום