דיאטת כסאח מסוכנת לצעירים

(0)
לדרג

סיבוכים רפואיים עקב ירידה מהירה במשקל הגוף בבני נוער, כפי שנצפים בחולי אנורקסיה, מאפיינים גם את מי שאינם בתת משקל, אך ירדו במשקל בצורה דרסטית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא רק אנורקסיה. מגפת ההשמנה הביאה לעלייה בשכיחות בני הנוער הפונים לטיפול רפואי בעקבות סיבוכים לאחר ירידה ניכרת במשקל הגוף, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics. לפי הנתונים בשש השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי חמישה בכמות המתבגרים שאושפזו בבתי חולים באוסטרליה בשל הפרעות אכילה.

במחקר מובאים ממצאים משתי קבוצות של מתבגרים: 73 שאובחנו עם אנורקסיה נרבוזה ו-26 שאובחנו עם הפרעות אכילה לא ספציפיות. התפקוד הקוגניטיבי של משתתפים בשתי הקבוצות היה דומה, כפי שנקבע לאחר הערכת פסיכיאטר, וגם הפרופיל הפסיכולוגי שלהם היה דומה.

החוקרים מסבירים כי לקביעת אבחון של אנורקסיה נרבוזה משקל החולים חייב להיות נמוך משמעותית. מתבגרים עם הפרעות אכילה לא מוגדרות אינם עונים על הקריטריונים המקובלים לאבחון אנורקסיה מאחר שאינם סובלים מתת משקל. למרות זאת, הם חשופים לאותם סיבוכים מסכני חיים של ירידה במשקל. גורמי סיכון להפרעות אכילה כוללים מגבלות תזונתיות, חוסר שביעות רצון ממראה הגוף וחשש בנוגע למשקל הגוף.

החוקרים זיהו עלייה דרמטית בשכיחות הפרעות אכילה במתבגרים שענו על כל הקריטריונים האבחנתיים לאנורקסיה נרבוזה, למעט משקל גוף נמוך. במתבגרים אלו תועדה שכיחות גבוהה יותר של אשפוזים בשל סיבוכים רפואיים אקוטיים, אף שלא ענו על הקריטריון של משקל נמוך או תת משקל המאפיין אבחון של אנורקסיה. עוד עולה מהנתונים כי בחולים מאושפזים עם הפרעות אכילה לא ספציפיות פרופיל הסיבוכים מסכני החיים היה דומה לזה של מתבגרים עם אנורקסיה, כולל תסמונת הזנה מחדש. חומרת הסיבוכים הרפואיים, כולל קצב הלב הנמוך ביותר, חומרת סינוס ברדיקרדיה והיארעות היפופופסטמיה (הפרעה במשק הזרחן בגוף), הייתה דומה סטטיסטית בשתי הקבוצות.

לדברי החוקרים, על רופאים להעריך ביתר זהירות מתבגרים בעלי משקל גבוה יותר, אם הם ירדו באופן ניכר במשקל. במחקר הנוכחי, היקף הירידה במשקל ומשך הירידה במשקל היו דומים בשתי הקבוצות, זאת למרות שבקבוצה אחת המשתתפים סבלו מתת-משקל, אך לא כך היה בקבוצה השנייה. לאור זאת, ייתכן כי המאפיינים הקליניים שתוארו בחולים עם אנורקסיה נרבוזה והפרעות אכילה לא ספציפיות נובעים יותר מתגובה פיזיולוגית לירידה הקיצונית במשקל הגוף בפרק זמן קצר, ולא לתת המשקל עצמו. כמו כן על הרופאים להדריך מתבגרים שמנים על הרגלי תזונה בריאה, ולא להמליץ על ירידה במשקל בלבד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום