ניתוח אף: פתוח או סגור?

(14)
לדרג

אילו אפה של קליאופטרה היה קצר יותר, פני ההיסטוריה היו משתנים גורסת המימרה הידועה. אולי בעקבות כך, ניתוחי אף זוכים לפופולריות כה רבה. באיזה ניתוח לבחור?

מאת: מערכת zap doctors

האף המזרח התיכוני ידוע באורכו ובהיותו לא סולד במיוחד: אולי זו אחת הסיבות לשכיחותם הגדולה של ניתוחי אף, הנעשים כל שנה בישראל.

עם זאת, אם בעבר ניתוחי אף היוו כ-70 אחוז מכלל הניתוחים הפלסטיים בישראל, בשנים האחרונות, השתווה מספרם למספר הניתוחים להגדלת והרמת החזה. מחקרים מראים כי הגיל המומלץ לניתוח אף הוא גיל 17 ואילך. במקרים בהם יש צורך רפואי, ניתן להקדים את גיל המנותחים.

ישנן שתי שיטות עיקריות לביצוע ניתוחי אף: השיטה המסורתית הסגורה והשיטה הפתוחה, החדשה יותר. ד"ר יוסף ברגר, מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית, מסביר על היתרונות והחסרונות של שתיהן.

מה המשמעות של ניתוחי אף בשיטה הסגורה?

באופן מסורתי, ניתוחי אף נעשים בשיטה סגורה. שיטה זו פותחה בגרמניה על ידי מנתח יהודי גרמני בשם ג'וזף, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. החתכים נעשים בתוך האף פנימה, דרך הנחיריים - כך שאין צלקות חיצוניות (פרט למקרים בהם יש צורך להקטין נחיריים). הרופא מעצב את השלד של האף, הבנוי מעצם ובעיקר סחוסים. העור יתאים את עצמו לשלד, משום שיש לו תכונות אלסטיות.

בשיטה הסגורה, האפשרות לראות בתוך האף מוגבלת מאד. הניתוח תלוי מאד ביכולתו של המנתח להעריך את הפגמים הקיימים ואת הצורך לתקן.

ומה בנוגע לשיטה הפתוחה לניתוחי אף?

בניתוחי אף בשיטה הפתוחה, בנוסף לחתכים הפנימיים, מבצעים חתך חיצוני קטן בבסיס האף (עמודון). זהו החלק של האף, המחבר את השפה לקצה האף ומפריד בין הנחיריים. דרך תופסת קטנה של חתך זה, אפשר להרים את עור האף ולחשוף את השלד הסחוסי של האף, בצורה ברורה וגלויה.

שיטה זאת פותחה לפני כ-25 שנים ובהתחלה היא נועדה בעיקר לפגמים מורכבים מאד בסחוסי האף.

כיצד התפתחה השיטה הפתוחה לניתוחי אף?

במשך הזמן, השיטה פותחה - והתבררו שני דברים עיקריים.

1. בעוד שהשיטה הסגורה קשה ללימוד, וכל מנתח בתחילת דרכו מגלה שדרושים מאות ניתוחי אף, עד להשגת שליטה בטכניקת הניתוח, הרי שהשיטה הפתוחה קלה יותר ללימוד, מפני שהמנתח רואה את מה שהוא עושה - ולא רק חש את מה שהוא עושה.

2. אפשרויות הניתוח, הדיוק, האבחון והתיקון בניתוח הפתוח - הרבה יותר טובות ומדויקות.
בנוסף, התפתחה טכניקה שלמה של ניתוח בשיטה הפתוחה, המאפשרת לעצב סחוסים, לתפור אותם ולהוסיף שתלי סחוס. כל אלה קשים לביצוע, עד בלתי אפשריים, בשיטה הסגורה. בהדרגה, מנתחים רבים בעולם עברו יותר ויותר לנתח בשיטה הפתוחה - ונטשו את השיטה הסגורה. במקומות רבים בעולם, המתמחים בכירורגיה פלסטית, לומדים את השיטה הפתוחה, שכאמור הלימוד שלה קל יותר והאפשרות להשיג בה תוצאה מדויקת, היא אפשרות גדולה יותר.

מה חסרונות השיטה הפתוחה?

לצד היתרונות, יש חסרונות: הניתוח ארוך יותר. כאשר מנתח מנוסה ומיומן מבצע ניתוח אף סגור בחצי שעה, הרי ניתוח פתוח אורך בין שעה לבין שעתיים. בשל כך, הניתוח הופך ליקר יותר - בגלל זמן חדר ניתוח ובגלל שעות מנתח. בנוסף, ישנה צלקת קטנה בבסיס האף, המרתיעה חלק מהמועמדים לניתוח, למרות שהיא מתרפאת היטב ואינה מהווה בעיה.

מהי השיטה הפופולרית יותר בישראל לניתוחי אף?

ישראל היא מעצמה בתחום ניתוחי האף ויש בישראל מנתחים פלסטיים מנוסים, ותיקים וטובים בתחום. חלקם הגדול מעדיפים לעשות ניתוח אף בשיטה הסגורה, כי הוא קצר וזול יותר. וברוב המקרים הם יכולים להשיג תוצאה טובה מאוד.

מי שמיומן בשיטה הפתוחה מציע יותר למטופל שלו, בעיקר במקרים בהם יש צורך בשימוש בשתלי סחוס. כאשר הפגם שצריך לטפל בו מורכב יותר, ישנו יתרון מהותי בשיטה הפתוחה, על מנת להשיג תוצאה מיטבית. 2 מצבים עם יתרון מובהק לשיטה הפתוחה הם תיקון של ניתוח אף; וניתוח לתיקון אף עקום (משולב עם תיקון מחיצת אף).

מהו משך ההחלמה בשתי השיטות?

אין הבדלים בזמן ההחלמה בין שתי השיטות. עם זאת, ישנה נפיחות בקצה האף, הנמשכת קצת יותר זמן בשיטה הפתוחה, יחסית לשיטה הסגורה. רוב המנתחים העושים את שתי השיטות בוחרים את השיטה הפתוחה לניתוחים המורכבים יותר, כך שההחלמה עלולה להיות ארוכה.
אין לפחד מהצלקת, משום שהיא חסרת משמעות וגם אין צורך לחשוש מהשיטה הפתוחה, למרות שהיא לא מוכרת כך. השיטה הסגורה היא עדיין מאד מקובלת, ותיקה ומצוינת. יש צורך לעשות לה התאמה למקרה ולצורך המתאימים.

מה עם כאבים?

למרות החשש, יש מעט מאד כאבים לאחר ניתוח אף. במידה ועושים תיקון מחיצת אף, שמים בתוכו טמפונים. בניתוח רגיל אין צורך להשאיר טמפונים. המנותח מסתובב עם פלסטר במשך שבוע ולאחר מכן מוציאים את התפרים, או שהם נמסים. רוב האנשים חוזרים לאחר 10 ימים לשגרה, תוך הימנעות מחשיפה לשמש, במשך 3 חודשים - ומפעילויות בהן קיים חשש לקבל מכה כמו ספורט, במשך חודש וחצי.

לסיכום: כל אחת מהשיטות שציינו לעיל טובה. הבחירה נעשית, בסופו של דבר, על ידי הרופא, על פי הפגם שצריך לטפל בו. מנתח פלסטי מיומן ובעל נסיון יבצע עבודה טובה - ולא משנה באיזו שיטה הוא משתמש. מנתח פלסטי שמעצם התמחותו הוא איש המקצוע היחיד שהתמחה בכירוגיה אסתטית, הוא הכתובת לעזור לשיפור מראה האף.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח אף - כירורגיה פלסטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום