סוכרת: קודם כל להפסיק לעשן

(0)
לדרג

מה יותר חשוב מלאזן את הסוכר בחולי סוכרת? לפי מחקר חדש, על רופא המשפחה קודם כל לעודד הפסקת עישון, איזון לחץ דם והפחתת שומנים בדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הביקור אצל רופא המשפחה קצר, והמלאכה מרובה. מה הם חמשת הדברים הכי חשובים שעל הרופא לעקוב אחריהם אצל חולה סוכרת מסוג 2? לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת American Family Medicine, על הרופא לשים דגש על חמש התערבויות עיקריות להפחתת מחלות לב וכלי דם, כאשר ההתערבות הכי פחות חשובה נוגעת לאיזון ערכי הסוכר בדם.

הכותבים מציעים תכנית בת חמישה שלבים בחולים, תוך שימוש באצבעות כף היד ככלי עזר לזכור את מרכיבי התוכנית, כאשר מהאגודל לזרת, כל אצבע מעידה על התערבות אחת, בסדר יורד של תועלת: הפסקת עישון (אגודל), איזון לחץ דם (אצבע מורה), טיפול במטפורמין (אמה), הפחתת שומנים בדם (קמיצה) ואיזון רמות סוכר בדם (זרת).

לדברי החוקרים, עדויות שפורסמו לאחרונה אישרו כי איזון הדוק של רמות הסוכר בדם עלול להזיק לחולים. הכוונה אינה כי אין כל חשיבות לאיזון רמות הסוכר בדם, אלא שישנן התערבויות הרבה יותר חשובות. חשוב לאזן את לחץ הדם וערכי הכולסטרול של החולים, וכן לעודד הפסקת עישון, שכן להתערבויות אלו חשיבות רבה יותר מרמות הסוכר בדם.

טיפול במטפורמין מונע תמותה מוקדמת ללא תלות בהשפעותיו על רמות סוכר בדם ויש להמליץ על טיפול זה לחולים בעלי עודף-משקל וסוכרת מסוג 2, אלא אם קיימת התוויות-נגד. הפחתת רמות שומנים בדם, עם העדפה לטיפול בסטטינים ושינוי אורחות חיים, מביאה להארכת תוחלת החיים בלמעלה משלוש שנים בגברים ויותר משנתיים בנשים.

לדברי החוקרים, ממצאים אלו משקפים את ההנחיות החדשות באירופה וארצות הברית, המציעות גם יעד איזון פחות קפדני של ערכי הסוכר בדם. "כאשר לרופא 15 דקות עם החולה, התועלת הרבה יותר גדולה כאשר משקיעים את הזמן בהפסקת עישון, לדוגמה, ולאחר מכן ממשיכים לפי סדר האצבעות באיזון גורמי הסיכון האחרים, באותו מפגש או במפגשים הבאים", נכתב.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום