פטריות אחרי שרב: נלחמים בפטרת

(1)
לדרג

הקיץ הוא אמנם כיף גדול, אבל חשוב להיזהר מהתפתחות פטרת הציפורניים המשגשגת בקיץ בנעליים סגורות. סקר קובע כי 1 מכל 3 סובל מפטרת. כיצד מונעים ואיך מטפלים?

מאת: עופרה בירון

כ-36% מהישראלים סובלים או סבלו בשנה האחרונה מפטרת ציפורניים, כ-75% מהסובלים מטפלים בפטרת, מה שמעיד על נכונות גבוהה לטפל בבעיה וכ-41% אף העידו כי הם מרוצים מתוצאות הטיפול התרופתי בו השתמשו לטיפול בבעיה. נתונים אלו עולים מסקר חדש של חברת בלואייז שבוצע על ידי מכון המחקר Market Watch.

מהי פטרת ציפורניים?

פטרת ציפורניים הינה למעשה זיהום פטרייתי בציפורניים, המופיע בעיקר בציפורני כפות הרגליים. שכיחות התופעה עולה עם הגיל. במרבית המקרים, הפטרת גורמת לציפורניים להתעבות ולשנות את הגוון שלהן ללבן, צהוב או חום. לעיתים, במקרים קיצוניים, עלולה הציפורן אף להתנתק מהשורש שלה.

הזיהום הפטרייתי בציפורניים עלול לפגוע במראה החיצוני של הציפורן, אולם בדרך כלל איננו נחשב מסוכן. עם זאת, חשוב לטפל בבעיה, על מנת למנוע את התפשטותה לציפורניים נוספות, לכפות הרגליים ולאזורים נוספים בגוף.

מה גורם לפטרת?

ישנם גורמים שונים העלולים להוביל להידבקות ולהתפתחות פטרת ציפורניים. בין הגורמים:

מקומות חמים ולחים שאין בהם הקפדה על ניקיון תמידי, דוגמת מקלחות ציבוריות או בריכות שחיה, הזעה מרובה בכפות הרגליים, שימוש בנעליים סגורות במשך שעות רבות של היום, לק שלא הוסר מציפורניים או שכבות לק שנמרחו זו על גבי זו, מבלי להסיר את הלק הישן, גרביים שלא מאפשרות לרגל 'לנשום' כראוי - כל אלה יוצרים קרקע פורייה להתפתחות פטרת.

איך ניתן למנוע פטרת?

שמירה על היגיינת כפות הרגליים הינה צעד חשוב וראשוני במניעת התפתחות פטרת ציפורניים. בנוסף, ישנן דרכים שונות היכולות לסייע למנוע הידבקות בפטרת.

לדוגמא: מומלץ להשתמש בכפכפי אצבע במקלחות משותפות ובחדרי הלבשה, לייבש היטב את כפות הרגליים לאחר המקלחת, להימנע מנעילה ממושכת של נעל סגורה או נעילת נעליים של אחרים. השתמשו בגרביים העשויים מכותנה מלאה והימנעו משיתוף בקוצץ הציפורניים שלכם.

למרות הכל התפתחה פטרת? איך מטפלים?

קיימים שני סוגים של פטרת ציפורניים. פטרת בה מעורב שורש הציפורן, הדורשת טיפול תרופתי אינטנסיבי שיחדור למערכת הדם, ופטרת שלא פגעה בשורש הציפורן, בה ניתן לטפל באופן עצמי באמצעות תכשירים שאינם דורשים מרשם רופא.

על מנת לבדוק באיזה משני הסוגים מדובר, מומלץ לפנות לאבחון אצל רופא עור. בחלק מהמקרים, יתכן שתופנו לבדיקת מעבדה, בה תילקח דגימה מהציפורן על מנת לבחון את סוג הפטרייה.

ברוב המקרים, פטרת בה מעורב שורש הציפורן נגרמת כתוצאה מהזנחה של הבעיה בשלב מוקדם יותר. במקרה של פגיעת הפטרת בשורש הציפורן, יש צורך בטיפול יסודי, מאחר ותכשירים חיצוניים לא ימנעו חזרה של הפטרת.

קיימות תרופות מרשם הניתנות בכדורים ומיועדות לטיפול בפטרת ציפורניים, אולם לעיתים הן עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות, משום שהן מתפנות דרך הכבד והכליות.

כמו כן, במקרים שבהם הפטרת חוזרת על עצמה, יש צורך בהגדלת מינונים של התרופות ולכן התהליך כולו צריך להיות בליווי וייעוץ רפואי.

במצבים בהם הפטרת עוד לא פגעה בשורש הציפורן, כדאי לטפל בבעיה כדי לפתור אותה, למנוע את חזרתה וכן להחזיר לציפורני הרגליים מראה אסתטי ובריא. ניתן כיום למצוא תכשירי מדף שונים לשימוש עצמי, ובהם קרמים, לקים או משחות שונות, כמו בטרפן ואגיספור. אחד המוצרים שאינו דורש מרשם הוא מיקוסן, שהינו פטנט אירופאי שמבטיח פתרון בטוח וקל לטיפול ומניעת פטרת ציפורניים. הטכנולוגיה הייחודית של התכשיר יעילה בטיפול מקומי ופועלת כמעין מחסום לסביבה החיצונית שגורמת להתרבות הפטרייה ומונעת התפשטות הפטרייה לאזורים נוספים. לאחר 4 שבועות של טיפול ניתן להבחין בתוצאות ראשוניות.

הכותבת היא יועצת מדעית של חברת 'בלואייז'

בואו לדבר על זה בפורום פטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום