קרישיות יתר ונטילת גלולות

(1)
לדרג

גלולות למניעת הריון, המשלבות בין ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן, נחשבו בעבר לגלולות המעלות את הסיכון לקרישיות יתר. האם זה המצב כיום?

מאת: מערכת zap doctors

גלולות משולבות למניעת היריון נחשבות לאחד מאמצעי המניעה היעילים והנפוצים ביותר בעולם. גלולות אלה, הנקראות גלולות משולבות, מכיוון שהן משלבות את שני ההורמונים, פרוגסטרון ואסטרוגן, נקשרו מאז תחילת שיווקם לפני למעלה מחמישים שנה בסיכון מוגבר ליתר קרישיות דם, שבמקרים חריגים עלולה לגרום לסיבוכים חמורים בגוף.

אך האם כיום גלולות משולבות, שהן הגלולות השכיחות ביותר, באמת מעלות באופן משמעותי את הסיכון ליתר קרישיות דם? פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות הרבייה מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, משיב לשאלותינו.

גלולות וקרישיות יתר (אילוסטרציה)
גלולות וקרישיות יתר (אילוסטרציה)

האם ניתן לבצע בדיקת סקר לקרישיות דם, ובכך לדעת את מידת הסיכון בנטילת גלולה?

"כיום לא מקובל לבצע בדיקת סקר לקרישיות דם בישראל או בעולם לנשים שלא זוהו אצלן גורמי סיכון מובהקים. לכן אין לדעת בוודאות האם לאישה זו או לאחרת יש נטייה לקרישיות יתר, טרם שהיא מקבלת מרופא הנשים שלה מרשם לגלולות. על פי הערכות רפואיות, לחמישית עד שליש מהאוכלוסייה יש נטייה לקרישיות יתר, אך ברוב המקרים נטייה גנטית זו לא באמת תפגע באדם וגם לא תתממש לעולם. לכן, אי הידיעה חוסכת מהם צורך לקבל טיפולים מונעים מיותרים לאורך שנים, ולהכניס לגופם תרופות שעלולות לגרום לסיבוכים גרועים הרבה יותר".

מדוע לא לאבחן קרישיות יתר אצל כל אדם?

"אם נבחן קרישיות דם אצל כל אדם במדינה, האנשים המאובחנים יצטרכו לקבל מדללי דם במקרים כמו מהלך הריון והנקה, או אפילו בכל טיסה או נסיעה ממושכת. תרופות מדללות דם יכולות בעצמן לגרום לסיבוכים רפואיים רציניים, כמו נטייה לדימומים או שטף דם במוח. לכן הגופים הרפואיים, רובם ככולם, בישראל ובעולם, חושבים שלא כדאי לחשוף אוכלוסייה כה נרחבת לבדיקות אלה, כי בעצם אנחנו מדברים כאן על תועלת מול נזק. כאשר מדובר על אוכלוסייה כל כך נרחבת לא ברור האם היתרון שבמניעת היווצרות קרישי דם בעקבות ביצוע סקר לכלל האוכלוסייה עולה על הסיכון שייגרם בעקבות מתן לכחמישית מהאוכלוסייה תרופות מדללות דם - שלהן תופעות לוואי לא פשוטות".

בפועל, מה סיכון היתר של אישה שנוטלת גלולות, להיווצרות קרישי דם?

"מבחינת מספרים, הסיכוי הוא 3 לכל עשרת אלפים שנות אישה אצל נשים שלא לוקחות גלולות, ובין 6 עד 9 לכל עשרת אלפים שנות אישה אצל נשים שכן נוטלות גלולות. חשוב לזכור שסיכון זה נמוך משמעותית מהסיכון לקרישי דם בקרב נשים בהריון או בתקופת משכב הלידה, העומד על בין 20 ל- 30 לכל עשרת אלפים שנות אישה. יתרה מזאת, אצל 99 אחוזים מהנשים שסבלו מקריש דם חומרת הסיבוך אינה קשה ורק עבור אחוז בודד מהן, לסיבוך יש משמעויות רפואיות חמורות. באופן כללי, הסיכון ליתר קרישיות הוא נמוך מאוד באופן משמעותי בהשוואה לסיכון אליו חשופה כל אישה בהריון".

"בנוסף, אישה שיש לה נטייה אמיתית לקרישיות יתר, תגלה אותה במוקדם או במאוחר. אם לא בזמן נטילת הגלולות, הנטייה עצמה יכולה להתממש בזמן ההריון או מיד לאחריו או בעקבות טיסה ממושכת. לכן הימנעות מוחלטת מנטילת גלולות אינה באמת מגינה עליה, או מונעת סיבוכים עתידיים. רוב המומחים בתחום הגינקולוגיה חושבים כי היתרונות של נטילת גלולות עולים לאין שיעור על הסיכון של היווצרות קריש דם. צריך לזכור שאישה שתהרה בעקבות אי שימוש בגלולות תעלה את הסיכון שלה לקריש דם במידה רבה יותר מאשר נטילת הגלולות הייתה חושפת אותה".

גלולות משולבות: האם יש הבדל ביניהן בכל הקשור לסיכונים?

לאחרונה נערך מחקר בינלאומי בקרב נשים שנוטלות גלולות משולבות מסוגים שונים, בנוגע לסיכון לטווח קצר ולטווח הארוך בהקשר לסיכון לקרישיות יתר. המחקר, שנערך בארצות הברית ובמספר מדינות אירופאיות, חילק את הנשים לשלוש קבוצות: אלו שמשתמשות בגלולות חדשות של דרוספירנון שמחזורן הוא 24 יום, אלו שמשתמשות בגלולות דרוספירנון שמחזורן הוא 21 יום, ואלו שמשתמשות בגלולות המכילות פרוגסטרון אחר.

מבחינה מספרית, ממצאי המחקר שעקב אחרי הנשים במשך שנתיים ועד לשש שנים, הראו כי בכל סוגי הגלולות המשולבות קיים סיכון זהה ונמוך להיווצרות תופעות לוואי חמורות כגון קרישי דם, ושאלו עומדים על בין 7 ל-9 מקרים לעשרת אלפים שנות אישה.

"ממצאי המחקר הזה מעידים כי אין הבדל מהותי בין סוגי הגלולות המשולבות. המחקר עצמו נוצר כדי לבדוק אם יש הבדל בין גלולות חדשות מאוד לבין אלו שקדמו להן, דהיינו, גלולות שמכילות פרוגסטין מדור 3 או מדור 4. כמעט כל הגלולות שמופצות בארץ כיום הן מהדורות החדשים, דור 3 או 4, והמחקר רק מחזק את הדעה הרפואית הרווחת כי הסיכון לקרישיות יתר בגוף האישה בעקבות נטילת גלולות הינו זעום. ייחודו של מחקר זה הוא גודלו והקיפו, בעיקר ביחס לגלולות החדשות מהדור הרביעי, ולכן אנו מתייחסים אל תוצאותיו ברצינות הראויה".

מהם היתרונות הברורים של נטילת גלולות?

"ראשית, וכמובן: מניעת הריון לא מתוכנן. הרבה נשים אולי יבחרו לא להשתמש בגלולות מסיבות רפואיות כאלה ואחרות, אבל מעט מאוד מהן יהיו מוכנות להתנזר ולוותר על חיי מין פעילים לטובת אי-כניסה להריון. אמצעי מניעה כמו קונדום אינם יעילים מאוד, ועל פי מחקרים זוגות לא מתמידים בשימוש בהם. במציאות, נשים מקיימות יחסי מין בלי כל קשר להחלטתן מתי להביא לעולם ילדים, ולכן נטילת הגלולות היא האפשרות היעילה, הבטוחה והקלה ביותר למנוע הריון בלתי רצוי".

"בנוסף, מחקרים רבים הוכיחו, ועדיין מוכיחים, כי לגלולות יש שורה נוספת של יתרונות, כמו הסדרת המחזור קיצור הווסת ומניעת אנמיה, מניעת היווצרות ציסטות בשחלות, מניעת סרטן בשחלות וכן ברירית הרחם והפחתת סיכון למחלות אלה ב-50 אחוז, הפחתה בתופעות של תסמונת קדם המחזור, מניעת אקנה, מניעת שיעור יתר, ועוד. גם יתרונות אלה נכנסים באותה המשוואה של תועלת מול נזק".

איזה חומר בגלולה עצמה עלול לגרום ליתר קרישיות דם?

"הגלולות המשולבות מורכבות בדרך כלל משני הורמונים: פרוגסטרון ואסטרוגן. הראשון גורם למניעת ביוץ והשני גם למחזורים סדירים. בשנות ה-60 עמדו על הקשר בין מינון האסטרוגן להשפעתו על יתר קרישיות דם, מכיוון שבשנים ההן המינונים שלו בגלולה עצמה היו גבוהים מאוד. מאז ועד היום, מים רבים חלפו בנהר רפואת הנשים, והמינון של ההורמונים בגלולה ירד באופן משמעותי, ואיתו ירדו גם הסיכונים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלולות ואמצעי מניעה
פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום