בדיקת דופלר: סיור בכלי הדם

(21)
לדרג

בדיקת דופלר (דופלקס) מאפשרת אבחון מדויק ומהיר של מצב כלי הדם. הבדיקה איננה פולשנית ומאפשרת לזהות חסימות הדם בעורקים וקרישי דם בוורידים

מאת: מערכת zap doctors

בדיקת דופלר, הבודקת את מצב זרימת הדם בכלי הדם, משמשת כבדיקה אבחנתית המסייעת באיתור, מניעה וקביעת טיפול לשלל מחלות ומצבים רפואיים. במקרים מסוימים משמשת הבדיקה גם כאמצעי טיפול ואמצעי מעקב לאחר טיפול.

מהי בדיקת דופלר? מתי מומלץ לבצעה? כיצד היא מסייעת לטיפול, לאבחון ולמניעת מחלות? ד''ר יאיר גלילי, מומחה בכיר לטיפול בכלי דם בבית החולים לניאדו ומנהל מרפאת הוורידים במכון מור משיב על כל השאלות.

בדיקת דופלר לכלי הדם (אילוסטרציה)
בדיקת דופלר לכלי הדם (אילוסטרציה)

מהי בדיקת דופלר?

"זוהי בדיקה המשלבת בין אולטרה סאונד - בדיקה המשקפת באמצעות גלי קול מבנה אנטומי ומאפיינים של איברים - לבין דופלר המפענח את זרימת הדם בכלי הדם ומסייע לקבוע את כיוונו. שמה המלא והמדויק של בדיקה זו היא דופלקס וייחודה ויתרונה בכך שבנוסף לנתונים האנטומיים של כלי הדם כגון רוחב וצורה שמספק אולטרה סאונד רגיל, היא מספקת תמונת וידאו בזמן אמת של תנועת הדם בכלי ושל מהירות הזרימה".

למה משמשת בדיקת דופלר?

"הבדיקה משמשת בעיקר כאמצעי אבחון, כדי ללמוד על בריאות כלי הדם הן לשם אבחון מחלות והן לשם בירור המצב הרפואי לפני טיפול, למשל בירור זרימת הדם בכלי הדם לצורך תכנון ניתוח מעקפים בגפיים, כדי לבחון את מידת זרימת הדם בכלי הדם המיועדים לשמש כמעקפים".

איזה מחלות ניתן לאבחן באמצעות בדיקת דופלר?

"הבדיקה בעיקר מיועדת לאבחון מחלות כלי דם שונות באזורים רבים של הגוף . בהריון, הבדיקה יכולה לסייע באיתור בעיות בזרימת הדם בעובר ומחלות באם. כאבי רגליים ובעיות בוורידי הרגליים הם מצב שכיח המביא לשימוש בבדיקה. במקרים כאלה הבדיקה משמשת לאבחן את מיקום הבעיה וחומרתה בוורידי הרגל. אם הבדיקה מצביעה על כך שהדם זורם כלפי כפות הרגלים בוורידים, כלומר הפוך מהמצב התקין, תתקבל אבחנה של אי ספיקת ורידים. זהו מצב הגורם לכאבים כרוניים ברגליים, לפגיעה אסתטית בשל הוורידים הבולטים, בצקות, דלקות וכיבים כרוניים וכן לסיכון בריאותי, משום שהוא מעלה את הסיכון ליצירת קרישי דם ואף לתסחיף ריאתי".

"בדיקת הדופלר יכולה לאתר בזמן מצבים מסכני חיים ולסייע למטפל לבחון איזה מצבים מחייבים טיפול ואף לקבוע איזה טיפול רצוי. כך, למשל, זיהוי של קרישי דם, של הצרויות, או של חסימות בכלי דם בצוואר, עשוי להוביל לטיפול, אשר בלעדיו עלול לסבול המטופל מסחרחורות, פגיעה בראיה ואפילו משבץ מוחי. שימוש נוסף לבדיקה הוא במהלך הריון, אז בדיקת דופלר מסייעת לבחון את זרימת הדם בעובר ומסייעת להעריך ולזהות בעיות הנוגעות לזרימת הדם בשלייה ובחבל הטבור".

כיצד משתלב מכשיר הדופלר בפעולות טיפוליות?

"למשל במקרה שבו מטופל מאובחן עם אי ספיקת ורידים: בזמן הטיפול נעזרים במכשיר הדופלר כאמצעי טיפולי יעיל. מכשיר זה מסייע למטפל להנחות מחט עדינה, ישירות לווריד הבלתי תקין, מחט שדרכה מועבר חומר המנטרל את הווריד וכך למעשה נפתרת הבעיה. הדם עובר בקלות דרך ורידים אחרים והווריד המנוטרל יוצא משימוש. כך נמנע המצב הרפואי הבלתי רצוי והבעיה הבריאותית נפתרת".

"בדיקת הדופלר גם משמשת למעקב לאחר טיפול: למשל, בעת בדיקה לשם הערכת זרימת הדם לכליה מושתלת או בעת בדיקה שמעריכה את זרימת הדם לאחר ניתוח כלי דם".

מהם יתרונותיה של בדיקת הדופלר?

"לבדיקה זו יתרונות רבים, ובהם היותה בדיקה לא פולשנית. היא איננה כרוכה בקרינה, איננה נושאת סיכונים, היא יעילה במיוחד ומסייעת בזמן קצר מאד לאבחן ולקבוע האם יש בעיה רפואית וכן להגדיר את אופייה ואת חומרתה".

לסיכום, בדיקת הדופלר שנכון יותר לכנותה "דופלקס" היא בדיקה מאוד יעילה, ללא סיכונים, המסייעת לאבחון, לטיפול ולמעקב אחר מצבם של כלי הדם ויכולה לסייע באבחון, מניעה וטיפול של שלל מצבים רפואיים חמורים, לרבות מצבים מסכני חיים.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום