מחלות חניכיים: טיפול ומניעה

(0)
לדרג

מחלות חניכיים הן מחלות זיהומיות המתפתחות באיטיות ועלולות להפוך לבעיה עיקשת. מי חשוף במיוחד למחלות חניכיים? כיצד ניתן לטפל ולמנוע?

מאת: ד"ר אנה פריצקי

מחלות חניכיים הן קבוצה של מחלות זיהומיות, ובעיקר כרוניות, הנגרמות על ידי חיידקים בחלל הפה. הגוף שלנו מגיב להצטברות חיידקים בחלל הפה בהרס וספיגה של הרקמות התומכות בשיניים כולל העצם - דבר שגורם לכך שהשיניים מתחילות להיות ניידות, ובסופו של דבר נושרות מחלל הפה.

מחלות אלה, עד לשלב המתקדם שלהן, אינן גורמות לכאב ולכן לא ניתן לחשוד בהן, בעיקר בשלב בו השיניים ניידות. אבל אסור לזלזל בהן, מחלות חניכיים הן הסיבה העיקרית לאובדן שיניים בקרב מבוגרים. דלקת חניכיים היא בדרך כלל סממן ראשון לכך שמתחילה להיווצר בעיה שבבוא הזמן עלולה להפוך למחלה שהטיפול בה אפשרי, אך קשה.

מה גורם למחלות חניכיים?

הגורם העיקרי להיווצרותן של מחלות חניכיים הוא רובד החיידקים המצטבר עליהן באופן קבוע. נשאלת השאלה: אם על החניכיים מצטברים חיידקים באופן קבוע, מדוע לא כל האוכלוסייה סובלת ממחלות חניכיים? הסיבה נעוצה קודם כל בגנטיקה. המרכיב הגנטי הוא גורם משפיע מאוד. יש אנשים בעלי נטייה למחלות חניכיים, יחסית לאחרים. ומכיוון שאי אפשר לחזות מראש מי יחלה במחלת חניכיים ומי לא, צריך לבצע טיפול מונע בקרב כלל האוכלוסייה. הרי על פי סקרים כמעט 100% (!) מהאוכלוסייה סובלים, ברמה כזו או אחרת, ממחלת חניכיים. חלקם פשוט לא יודעים שהיא קיימת אצלם בפה, עד לשלב מאוחר מדי, בו הם כבר חשים בכאבים, בתזוזות ובנפילות של השיניים.

מה הסימנים של מחלת חניכיים?

במידה ואתם סובלים מחניכיים כואבות, נפוחות או מדממות, גם אם במידה מועטה, וכן ריח לא נעים מהפה, לצד תחושה כי השיניים שלכם מתנדנדות, קיים סיכוי סביר שאתם סובלים ממחלת חניכיים.

חשיפה למחלת חניכיים תלויה ברמת ההיגיינה של הפה; בכמות הגשרים והכתרים שיש בפה; בעישון - שמגביר תחלואה במחלות חניכיים, מכיוון שהוא משנה את תרכובת החיידקים בפה; במחלות כגון סוכרת ובטיפול התרופתי בהן שמשפיע על הגוף. בנוסף, מחלת חניכיים עלולה להיווצר סביב שינויי הגוף בגיל המעבר, וכן סביב שיני בינה דלקתיות, שהתפתחו לדלקת.

מי חשוף במיוחד למחלות חניכיים?

מי שכבר הייתה לו מחלת חניכיים בעבר נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בעתיד. כמו כן, אנשים שרמת ההיגיינה שלהם נמוכה, ולא יודעים כיצד לתחזק את הפה. בנוסף, אלה שלא מבקרים באופן קבוע אצל רופאי שיניים ושינניות, יהיו מועדים יותר לחלות במחלת חניכיים. מחלת חניכיים מתקדמת לאטה, והשינויים בה איטיים ולכן לעיתים גם רופאי שיניים נוטים לפספס את המחלה עד למצב שבו השיניים כבר מתנדנדות ומועדות ליפול.

כיצד ניתן לבצע טיפול מונע במחלת חניכיים?

הטיפול המונע הוא ברובו תחזוקתי ומתחיל בבית, בצחצוח השיניים. אבל הטיפול הביתי אינו מספיק. ביקור קבוע אצל רופא שיניים ואצל שיננית יכול לסייע בהסרת רובד החיידקים מאזורים שאנו לא מגיעים אליהם, ותמיד יש אזורים כאלה, וכן להדרכה נכונה יותר, כיצד לצחצח ולשמור על שיניים וחניכיים בריאות.

כיצד מטפלים במחלת חניכיים קיימת?

הטיפול מתחיל בדרך כלל בטיפול שמרני, הכולל הדרכה להיגיינת הפה, כמה פעמים לצחצח ומתי, איך להגיע לכל אזור ואזור, במיוחד אם יש בפה גשרים/כתרים, וכן איך לנקות אזורים קשים כגון אזורים צפופי שיניים. בנוסף, ישנו טיפול מכאני שמסלק את האבנית ואת רובד החיידקים בפה.

לאחר מכן, ממתינים תקופה קצרה ובודקים האם המצב השתפר. במידה ויש עדיין אזורים של דלקת פעילה מחליטים לגבי הצורך בהתערבות אגרסיבית יותר וממוקדת, כגון ביצוע טיפולים כירורגיים שמטרתם לעצור את המחלה ולתקן את הנזקים שגרמה. במידה ומדובר על מחלת חניכיים מסוג כרוני, שהיא השכיחה ביותר באוכלוסייה, טיפול תרופתי לא יעזור, והטיפול המכני הוא הפתרון. זאת מכיוון שכאשר הטיפול האנטיביוטי מסתיים, כל החיידקים חוזרים, ובכמות גדולה יותר.

האם מחלות חניכיים אופייניות לגיל מסוים?

מכיוון שרבים מאיתנו סובלים ממחלות חניכיים, גם אם אין לנו מושג שזה קורה, המסקנה היא שזה קורה לכולם עקב סיבות מובנות. יש מחלות חניכיים שקשורות בגיל ההתבגרות ובגילאים צעירים יותר, ואלה אגרסיביות ביותר, אבל מדובר במקרים בודדים. רוב המקרים מתרחשים אצל מבוגרים מגילאי 30 ומעלה.

חשוב להבין כי מניעת מחלת חניכיים נעשית בדרך פשוטה ביותר (צחצוח, טיפול שמרני קבוע אצל שיננית), וכך גם הטיפול במחלה בשלבים המוקדמים שלה. אולם, במידה ומדובר במחלה מתקדמת הטיפול יהיה הרבה יותר מסובך וארוך.

יש להדגיש כי ביצוע טיפולים נוספים כגון שיקום הפה (גשרים, כתרים), יישור שיניים והשתלות שיניים יתנו תוצאה טובה וארוכת טווח רק בפה בו אין מחלת חניכיים פעילה (זאת אומרת בפה שטופל כנגד מחלת חניכיים ועכשיו הוא "מוכן" לקראת הטיפולים הנ"ל). יתרה מכך, במקרה של חוסר טיפול קיימת סכנה לשיניים הקיימות בפה וגם לשתלים, שאורך חייהם נמוך משמעותית בפה של אנשים שסובלים ממחלת חניכיים פעילה.

ד"ר אנה פריצקי היא בעלת תואר DMD, ומומחית למחלות חניכיים

בואו לדבר על זה בפורום רופאי שיניים - מומחים למחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום