ניתוח מוח ללא הרדמה

(0)
לדרג

לראשונה בישראל בוצע ברמב"ם ניתוח מוח בחולה פרקינסון ללא הרדמה וללא סכין מנתחים. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת צריבה ע"י קרני אולטרסאונד בעומק המוח תחת הדמיה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בישראל: בוצע ברמב"ם ניתוח מוחי בחולה פרקינסון, ללא הרדמה וללא מגע סכין מנתחים, באמצעות קרני אולטרסאונד ממוקדות מבוקרות MRI. מדובר בקסדה המולבשת על ראש המטופל, מבוססת טכנולוגיה חדשנית שפיתחה החברה הישראלית "אינסייטק", שהופכת את קרינת האוטלרסאונד לכלי יעיל ומדויק שמחליף את סכין הניתוחים.

המטופל, סמי זנגי, תושב מבשרת ציון בן 73, סובל מהמחלה מזה 15 שנה והגיע לבי"ח כשפלג גופו הימני רועד קשות. הוא לא היה מסוגל לשתות כוס קפה בלי שתוכנה יישפך לכל צד, התקשה לתפקד בעבודה, ולא יכול היה לכתוב באופן ברור. יום לפני הטיפול, כשהתבקש לכתוב משפט קצר על דף, הוא ניסה, אך הכתב לא היה ברור ונמרח לאורך הדף. שעתיים אחרי תחילת הפעולה, קם סמי זנגי ממיטת ה- MRI, והצליח להחזיק ביציבות כוס מים ולשתות ממנה. "נולדתי מחדש" הוא אמר לרופאיו. אחר כך הוא ביקש דף כדי להשלים את המשימה שניסה לבצע יום קודם לכן. באותיות קטנות ומסודרות הוא כתב "אם תרצו, אין זו אגדה".

ניתוח מוח בחולה פרקינסון ללא הרדמה (צילום: דוברות רמב"ם)
ניתוח מוח בחולה פרקינסון ללא הרדמה (צילום: דוברות רמב"ם)

שילוב בין הדמיה וצריבה

הטיפול התאפשר כתוצאה משיתוף פעולה בין חברת ההייטק הישראלית "אינסייטק" והקריה הרפואית רמב"ם, שבו התאחדו המחלקה הנוירוכירורגית בראשות פרופ' מנשה זערור, יחידת הפרקינסון בראשותה של דר' אילנה שלזינגר מהמחלקה לנוירולוגיה, ויחידת הנוירו רדיולוגיה בניהולה של פרופ' דורית גולדשר, כדי להוציא את המשימה אל הפועל.

החידוש האדיר שהודגם בטיפול היא העובדה שמדובר בטיפול בלי הרדמה, בלי שמנתח נאלץ לקדוח בגולגולת, בלי סכנת זיהום ועם אפשרות לחולה לעמוד על רגליו מיד אחרי הטיפול.

הרעיון מאחורי המערכת החדשנית ExAblate Neuro הוא שילוב של שתי טכנולוגיות: שילוב בין מערכת ה -MRI , שמספקת הדמיה של המוח בזמן אמת ומצביע על דרגת החימום המקומי של הרקמה ובין מכשיר שפיתחו הנראה כקסדה, שמפיקה גלי אולטרסאונד בעצמה גבוהה, הנשלחים ממוקדים שונים בקסדה ומכוונים לנקודה אחת זעירה במח. השילוב בין ההדמיה המדויקת והקרניים הממוקדות מאפשר לכוון בדיוק של חלקי המילימטר את הקרן לנקודה במוח שהינה מקור הרעד, ולהפעלה של תהליך הצריבה בצורה מבוקרת תוך הדמיה טרמית.

איך זה קורה?

הטיפול מתבצע כך: החולה שוכב ללא תנועה בתוך מכשיר ה- MRI , בעוד שהנוירוכירורג המנתח יושב חמישה מטרים ממנו, מעבר לחלון זכוכית, ומפעיל באמצעות עכבר מחשב את הקסדה שמשגרת גלי אולטרסאונד לתוך המוח, לאחר שהוא מזהה באמצעות ה-MRI את הנקודה המדויקת שצריכה לעבור את הטיפול. כל אותו זמן החולה בעירות מלאה, ולמעשה הוא נשאל מדי כמה דקות איך הוא מרגיש, כדי לברר אם חלה הטבה ברעד וכדי לוודא שאינו סובל מתופעות לוואי.

המנתח מגביר בכל פעם את עצמת הקרניים (החימום), ובהפסקות בין הפעולות ניגשים אל מיטת המטופל נוירולוגים כדי לבדוק את איכות השיפור במחלה. כבר אחרי עשר דקות של טיפול ניתן לראות שחולה שלא היה מסוגל לצייר קו ישר בלי רעידות מצליח להשתלט על תנועות העיפרון. אחרי כמה סדרות של שיגור גלי אולטרסאונד הטיפול מסתיים ויד החולה נותרת כעת יציבה וללא רעד.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום