נוגדי דיכאון: הוראות שימוש

(0)
לדרג

האם ניתן ליטול נוגדי דיכאון במקביל לנטילת גלולות למניעת הריון, אנטיביוטיקה ומשככים? מהן ההנחיות לנטילת נוגדי דיכאון והאם יש תופעות לוואי? ד"ר רוני ומוש עם התשובות

מאת: מערכת zap doctors

החשש משימוש בתרופות נוגדות דיכאון בפירוש איננו מוצדק וחבל לי שמטופלים הזקוקים להן מעדיפים להמשיך לסבול ומוותרים על טיפול יעיל במיוחד" אומר בנחרצות ד"ר רוני ומוש, פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, מוסמך בהיפנוזה רפואית. ישנם כל כך הרבה מיתוסים סביב השימוש בתרופות יעילות ובטוחות אלה ואת רובם יש לנפץ".

למרות החשש הגדול מתרופות נוגדות דיכאון ועל אף המיתוסים מעוררי האימה הנקשרים לשמן שלא בצדק, השימוש בתרופות לטיפול בדיכאון, חרדה והפרעות מצב רוח הולך וגובר בהתמדה עם השנים. בשל הפיכתם של נוגדי הדיכאון לתרופות נפוצות ומשום אופי הטיפול בהן שהוא ארוך טווח ומתמשך מתבקש מענה על כמה שאלות חשובות - האומנם יש לפחד כל כך מהטיפול בהן? כיצד להשתמש בהן בצורה נכונה? ומה לגבי אפשרות שילובם עם תרופות אחרות?

לא זו בלבד שנוגדי דיכאון אינם מסוכנים כמו שרבים נוטים לחשוב, אלא הם מהווים תרופה בטוחה ויעילה. הדור החדש של התרופות, דוגמת 'ציפרלקס' ו'לוסטרל', אינו גורם לרעילות, לנזק מתמשך לאיברי הגוף ולמצבים נוספים שתרופות אחרות המיועדות לטיפול בדיכאון עלולות לגרום.

תמיד נחוץ ייעוץ תרופתי

תרופות נוגדות דיכאון הן תרופות מרשם והטיפול בהם חייב להיות מלווה בייעוץ תרופתי על ידי הרופא. על מנת שהרופא יוכל לתת יעוץ מבוסס ככל הניתן חובה לדווח לו על תרופות אחרות שהמטופל לוקח. דיווח זה מונע תקלות והתנגשויות אפשריות בין תרופות אשר אסור ליטול בו זמנית.

החשיבות הרבה של ייעוץ תרופתי תקפה בכל מקרה של שימוש ביותר מתרופה אחת. שימוש לא מבוקר ביותר מתרופה אחת עלול לגרום תגובות בין תרופתיות, לפגום ביעילות הטיפולים, לגרום לתופעות לוואי ואפילו לגרום להרעלה. יחד עם זאת, שילוב של תרופות לטיפול בדיכאון וחרדה איננו "מועד לפורענות". רוב התרופות לטיפול בדיכאון וחרדה הן בעלות פרופיל בטיחותי נוח. למשל, התרופה 'ציפרלקס' בטוחה מאוד לשימוש וניתן ליטול אותה באין מפריע במקביל לרוב הגדול של התרופות. ברוב המקרים שימוש מקביל בתרופות ממשפחות אחרות, כגון, אנטיביוטיקה, תרופות למניעת הריון, משככי כאבים ועוד כלל לא ישפיעו על פעולתם של נוגדי הדיכאון וגם אלה לא יגרעו מפעילות התרופות האחרות".

לעודד ספיגת תרופות

את ההנחייה "לא ליטול תרופות בחושך" הכתובה בכל עלון לצרכן כולנו מכירים היטב, אך האם יש הנחיות נוספות אותן יש למלא בעת נטילת נוגדי דיכאון? ככלל את נוגדי הדיכאון לא מומלץ ליטול על בטן ריקה" אומר ד"ר ומוש ומסביר "לא צריך לאכול סעודת מלכים ולעשות מכל העניין אתגר קשה. מספיקה פרוסת לחם וכוס מים כדי להבטיח מיעוט של תופעות לוואי בבליעת התרופה". באשר למועד נטילת התרופה, הרופא המטפל ינחה את המטופל האם עליו ליטול את התרופה בערב או בבוקר, וזו לפי מידת ההשפעה של התרופה על עירונות המטופל. כלומר, במידה והתרופה גורמת לישנוניות - הרופא ינחה את המטופל ליטול את התרופה לפני השינה.

לעקוב אחר התחושות

המלצה נוספת שנותן ד"ר ומוש ואשר מתאימה לשימוש בכל תרופה ולא רק בנוגדי דיכאון היא לעקוב אחר המתרחש ולהיות ערים לתחושות חדשות, לשינויים בהרגשה ולדברים יוצאי דופן. לנוגדי דיכאון יש תופעות לוואי מסוימות- לחלקן יותר ולחלקן פחות. רוב תופעות הלוואי של נוגדי הדיכאון מהדור החדש מוכרות וצפויות, הן לא מופיעות אצל כולם ואצל הרוב הגדול של המשתמשים הן קלות וחולפות כאשר הגוף מתרגל לתרופה. אך במידה וחשים תופעות לוואי בלתי צפויות, עוצמתיות או ממושכות יש לדווח לרופא המטפל.

למידע נוסף על דיכאון וחרדה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום