סרטן השד: ירידה בתמותה

(1)
לדרג

שיעורי התחלואה בישראל עדיין גבוהים, אך התמותה ירדה. כמו כן, צומצמו פערים בין אוכלוסיות בנגישות לממוגרפיה. השבוע נפתח מבצע ההתרמה "הקש בדלת"

מאת: מערכת zap doctors

שיעורי התחלואה בסרטן השד עדיין גבוהים יחסית בישראל (מקום 5), אך שיעורי התמותה מהמחלה נמוכים (מקום 9) ובמגמת ירידה, בהשוואה למדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם.

כך לפי נתונים שהוצגו אתמול (א') במסיבת העיתונאים, שפתחה באופן רשמי את מבצע ההתרמה השנתי ה-52 של האגודה למלחמה בסרטן, "הקש בדלת".

ירידה בתחלואה בקרב ערביות

בנוסף, לחולות בסרטן השד סיכון גבוה ב-24% לחלות בגידול ממאיר נוסף מכל סוג שהוא, מעבר לסרטן השד, בהשוואה לנשים בנות גילן באוכלוסייה הכללית. מנגד, לראשונה חלה ירידה בשיעורי התמותה מסרטן השד גם בנשים ערביות. נתון מעניין נוסף מצביע כי צומצמו הפערים בין קבוצות בישראל בשיעורי ההיענות לבדיקות ממוגרפיה, בנוסף לביטול הפער בין יהודיות וערביות. שיעורי ההיענות הנוכחיים בין העולות והחרדיות, נמוכים בכ-5-10% משיעורי ההיענות הכלליים.

זאת ועוד, הוצג מחקר, לפיו יש מקום לשקול בדיקת מוטציות תורשתיות כבדיקות סקר באוכלוסייה הכללית. מהנתונים עולה כי כ-30% מהנשים הזכאיות לבדיקה גנטית מבצעות אותה כיום בפועל. כמו כן אין מה לחשוש מ"בדיקות יתר". מספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מתוכנית סריקה באמצעות ממוגרפיה, עולה באופן משמעותי על מספר הנשים אשר אובחנו באבחון יתר.

המבצע שפעילותו מתאפשר בזכות לתרומות הציבור בלבד, וללא מימון מתקציב ממשלתי כלשהו מתקיים באוקטובר - חודש המודעות לסרטן השד.

ללא מימון ממשלתי

התרומות שייאספו השנה יאפשרו לאגודה לרכוש מכשירים רפואיים עבור מרכזים הרפואיים לטיפול בחולי הסרטן, לממן עשרות מחקרים של רופאים וחוקרים בישראל ובעולם בתחום המלחמה בסרטן בתקווה למציאת תרופה למחלות הסרטן, ליזום ולבנות תכניות לאומיות לאבחון מוקדם של סוגי סרטן שונים שגילויים המוקדם מביא לאחוזי ריפוי גבוהים יותר, לתמוך כספית בחולי סרטן נזקקים, להקים מחלקות לחולי סרטן בבתי החולים ברחבי הארץ ולממן את העסקתן של אחיות ועובדות סוציאליות, המסייעות לחולי הסרטן בבתי החולים ובמרפאות בקהילה.

כיום חיים בישראל יותר מ-200,000 חולי סרטן הנמצאים בטיפול או במעקב. הנתונים מראים שמדי שנה, נוספים בארץ כ-28,000 חולי סרטן חדשים, מהם כ-400 ילדים. הודות לקידום המחקר ושימת דגש על שיפור אמצעי האבחון, הגילוי המוקדם והטיפול, חל גידול משמעותי במספר הילדים הנרפאים מן המחלה והוא עומד על כ-75% ושיפור ניכר באיכות חייהם של המטופלים. בסך הכל, עם האמצעים הקיימים כיום, ניתן למנוע יותר מ-5,000 מקרי מוות בשנה בישראל ממחלות הסרטן על ידי אימוץ אורח חיים בריא, וגילוי מוקדם של המחלות השכיחות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום