הריון: בודקים את מוח העובר

(0)
לדרג

בדיקת MRI יכולה לשנות החלטות על עתיד ההריון במקרים בהם עולים ממצאים קשים בבדיקות אולטראסונד. פעמים רבות, ההחלטה להפסקת הריון מבוטלת ונולד תינוק בריא

מאת: מערכת zap doctors

בישראל עושים בדיקות רבות בהיריון, אבל לפעמים הן לא מספיקות ועלולות להוביל להחלטות שגויות וגורליות. עם זאת, בזכות התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות בדיקת MRI מוח לעוברים יכולה לשנות החלטה על עתיד ההיריון. הבדיקה מבוצעת בישראל בשלושה בתי חולים בארץ - שיבא, איכילוב והדסה, במקרים בהם עולה חשד כלשהו לבעיה במוח העובר, כשיש סיפור משפחתי של מומים או בעקבות מומים בהיריון הקודם.

"במהלך ה-MRI בודקים את מוח העובר באופן שמאפשר לקבל מידע על תקינות המוח ותפקודו", אומר ד"ר אלדד קטורזה, רופא נשים מומחה לאולטראסונד להדמיית המוח ומערכת העצבים של העובר ול-MRI עוברי, במרכז הרפואי שיבא. "בזכות הבדיקה ניתן לדעת איזה אזור במוח נפגע מבחינה תפקודית. הבדיקה מזהה שינויים בחומר האפור ובחומר הלבן (החומרים ברקמת המוח), שינויים שבאולטראסונד פחות נראים".

בדיקת MRI מוח לעוברים
בדיקת MRI מוח לעוברים

ההחלטה על הפסקת ההיריון בוטלה

כאמור, הבדיקה יכולה לשנות החלטות על עתיד ההיריון. ישנם סיפורים רבים בהם אישה הופנתה לבדיקה מתוך מחשבה להפסיק את ההיריון, בעקבות ממצאים רעים כמו ציסטות או הפרעה במבנים מסוימים במוח העובר, אך ב-MRI הפרשנות הייתה שונה מכיוון שבבדיקה זו רואים דברים באופן ברור יותר. ד"ר קטורזה מספר כי "בשנים האחרונות עושים MRI גם כשעולות שאלות נוספות כמו ממצאים בבית החזה ובבטן. מדובר על אותה בדיקה, אך היא מכוונת לאזור אחר".

הבדיקה נמשכת כחצי שעה ובמהלכה האישה נכנסת למכשיר MRI ושוכבת ללא תזוזה. היא נמצאת בקשר עם הצוות הבודק באמצעות אוזניות, ובתום הבדיקה ניתנת חוות דעת ראשונית המבוססת על התרשמות מאיכות הבדיקה. לאחר כמה שעות מתקבלת החלטה בעקבות פענוח אלפי תמונות והתייעצות של צוות מכון הדימות יחד עם רופאי נשים.

לדברי ד"ר קטורזה, "אין תופעות לוואי לעוברים, אך לא מקובל לבצע את הבדיקה בטרימסטר הראשון של ההיריון שבו העובר רגיש ביותר לפגיעות, מה גם שהבדיקה יעילה יותר לקראת סוף ההיריון". לגבי הנשים, הוא מציין כי "ישנן נשים עם נטייה לקלסטרופוביה ומכשיר ה-MRI עלול להלחיץ אותן. כדי להקל עליהן בשיבא יש מכשיר עם תעלה רחבה יותר המותאמת לנשים בהריון".

שימושי: מחשבון הריון

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום