בדיקות דם: מה חסר לכם?

(0)
לדרג

ויטמין B12, ויטמין D וברזל הם שלושת החוסרים השכיחים שמתגלים בבדיקות דם. מה החשיבות של כל אחד מהם ואילו מזונות עוזרים להגיע לרמה נאותה שלהם בגופנו

מאת: רוני גוטליב

הביטוי "בדיקת דם" הוא שם כוללני לעשרות בדיקות שונות, שכל אחת מהן מתמקדת בתחום בריאותי אחר. שני סוגי הבדיקות הנפוצים הם כימיה של הדם וספירת דם.

בכימיה של הדם בודקים כ-27 מרכיבים כימיים שונים בדם, ובהם ויטמינים, חלבונים, כולסטרול, מלחים שונים, סוכר, הורמונים של בלוטת התריס ועוד. בדיקות מסוג זה עשויות לסייע באבחון מחלות כמו סוכרת, תפקודי כליות, תפקודי כבד וכו'.

בספירת דם מודדים את ערכי כדוריות הדם הלבנות והאדומות. בדיקות מסוג זה עשויות ללמד על פרופיל חיידקי, על קרישת הדם ועל עוד בעיות רפואיות שונות ורבות.
לאחר שמקבלים את תוצאות הבדיקות יש לשים לב אם קיימות חריגות מטווחי הנורמה בכל פרמטר, ובמידה ומוצאים כאלה יש לתאם תור עם רופא המשפחה שבו תיבחן משמעות החריגה. אין צורך להיבהל - חריגה מהנורמה אינה מעידה תמיד על קיום מחלה.

שלושת החוסרים הנפוצים ביותר שמתגלים בבדיקות דם הם מחסור בוויטמין B12, מחסור בוויטמין D ומחסור בברזל.

המלצות תזונה לחוסרים בבדיקות דם
המלצות תזונה לחוסרים בבדיקות דם

ויטמין B12- ויטמין הנמצא בעיקר במוצרים מן החי. לוויטמין תפקיד מרכזי במערכת העצבים, וספיגתו בדם תלויה בחלבון מיוחד המכונה פקטור אינטרינסי, או בקיצור IF. הפקטור נמצא באזור הקיבה ומושפע מחומצותיה, מהגנטיקה ומתרופות שונות. לעיתים אדם צמחוני יצליח להשלים את חסריו בקלות מוויטמין זה עקב ספיגה יעילה של הוויטמין דרך הפקטור המיוחד, ולעיתים אדם אוהב בשר, בשלIF לקוי, יגיע לחוסר. במצב של תוצאה הנמוכה מהנורמה כדאי לבדוק עם הרופא כיצד ניתן למלא את החסרים במהירות, כדי להימנע מתופעות הלוואי המאפיינות את החוסר בוויטמין זה.

ויטמין B12 נמצא במזונות מן החי כגון בשר בקר, בשר עוף, ביצים, מוצרי חלב וגבינות. הוויטמין נמצא גם בשמרים ולכן קיים במינון מועט במוצרים אפויים כמו לחם.

ויטמין D - ויטמין המתקבל גם מהמזון (מוצרי חלב, שומן), אבל עיקר ספיגתו נעשית באמצעות קרני UVA של השמש. למרות שבישראל של היום נדמה כי שמש לא חסר, לאחרונה מתגלים חסרים כרוניים משמעותיים ביותר של ויטמין זה בבדיקות דם. לוויטמין תפקיד גדול בשמירה על מסת העצם, בהגנה מפני מחלות קרדיווסקולריות, אוטואימוניות, אונקולוגיות ואחרות. כמעט לכל תא בגוף יש קולטן לוויטמין זה, ולכן ניצול הוויטמין בגוף יעיל וחשוב לוודא שמלאי הוויטמין בדמנו יציב ומספק. במחקרים אחרונים בספרות הרפואית עולה יותר ויותר הטענה כי חסרים רבים של הוויטמין קיימים באוכלוסיית ארץ ישראל (וארצות נוספות) ולכן חשוב מאוד שכל אחד יהיה ערני לבדוק ערכים אלו אצלו. במידה שהתגלה אצלכם חוסר בוויטמין זה בבדיקת הדם, גשו להתייעץ עם רופא מטפל כיצד ניתן להשלימו במהירות וביעילות.

ויטמין D נמצא בחלב ומוצריו (יוגורטים, גבינות, חמאה) וכן בביצים, בשמנים ובדגים שמנים. מאחר שזהו ויטמין המסיס בשומן, הוא ייספג בצורה יעילה יותר בנוכחות שומן או שמן, למשל גבינה שמנה. חלק ממשקאות החלב והמעדנים מועשרים בוויטמין זה.

ברזל- מינרל הנמצא במזונות מן החי בעיקר, אך גם בשומשום, עלים ירוקים ועוד. לברזל תפקיד בהובלת החמצן בדם, ומכאן חשיבותו הרבה. חוסר בברזל עשוי להתאפיין בכאבי ראש, בעייפות, בהתעלפויות ועוד. ניתן לבדוק חסר בברזל על ידי סעיף IRON ועל ידי פקטורים נוספים כמו HEMOGLOBIN או FERITIN. כל אחד מהפקטורים הללו הוא מדד מעט שונה לרמות הברזל בדם.

בדרך כלל חוסר בברזל נצפה אצל נשים - בגלל המחזור החודשי, הריונות, הרגלי תזונה ודיאטה לא מאוזנים אולם גם גברים עשויים ללקות בו עקב מחלות שונות או עקב צמחונות לא מאוזנת. יש לוודא את הגורם לחוסר בברזל ולטפל בחוסר בהתאם לסיבה ליצירתו. גם ברזל, כמו עם רכיבי תזונה אחרים, אם ערכיו אינם תקינים בבדיקת הדם - יש לגשת לרופא המטפל ולראות מהי הדרך הנכונה והמהירה להשלמתו.

ברזל מצוי במוצרי בשר, עוף והודו, בביצים ובגבינות. איברים פנימיים כמו כבד עשירים בברזל (אך גם בכולסטרול, שימו לב). גם צמחונים יכולים לספוג ברזל, אם כי בצורה יעילה פחות, על ידי אכילת ירקות ועלים ירוקים (ברוקולי, שעועית ירוקה), שומשום וטחינה וסוגים שונים של דגנים ואגוזים. ברזל נספג בצורה יעילה יותר בנוכחות ויטמין C (ולכן כדאי, למשל, לשלב ירקות טריים עם הבשר כדי להגיע לספיגה יעילה יותר).

הכותבת היא דיאטנית קלינית ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברת פלוריש.
למידע נוסף על פענוח בדיקות דם

בואו לדבר על זה בפורום בדיקות דם ומעבדה.

תרמה למאמר: הלנה לוסקי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום