פוטותרפיה: אור על העור

(0)
לדרג

אקנה הוא תופעה נפוצה שעלולה להפוך את החיים לסיוט. טיפול חדשני, באמצעות נורות LED, עוזר למתן את הדלקת בעור ולשפר את מצב הפצעים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

צעירים רבים מכירים את הסיטואציה: בוקר לחוץ, התארגנות זריזה, ופתאום המבט במראה מחזיר לעברכם הר געש קטן על המצח חצ'קון. היום כבר נראה הרבה פחות טוב.

אקנה, או בשמה העממי "פצעי בגרות", היא אחת מבעיות העור השכיחות ביותר. האקנה יכולה להופיע בכל גיל, מינקות ועד גיל העמידה, אולם בקרב גילאי 14-30 היא נפוצה במיוחד ויכולה לגרום לקשיים רגשיים ולפגיעה בדימוי הגוף. עד 35% מהסובלים מאקנה יישארו עם צלקות או כתמים לכל החיים.

מה גורם לפצעים? האקנה היא מחלה המערבת את בלוטות החלב בעור, המושפעות מגורמים הורמונאליים המפעילים אותן להפריש חלב. האקנה כוללת התקרנות של פתח זקיק השערה, כלומר סתימת פתח הזקיק על ידי עודף של חומר חלבוני קרני הנקרא קרטין. הקרטין הופך למעין פקק בפתח זקיק השערה, ובמקביל ישנה התרבות של חיידקים ונוצר זיהום משני עם תגובה דלקתית.

לדברי ד"ר שמואל יורב, מומחה ברפואת עור ומין ורפואת עור אסתטית, ברוב המקרים אפשר לטפל באקנה ולרפאה באמצעי אחד או בשילוב של מספר אמצעים. "אחת הדרכים לטיפול באקנה היא באמצעות פוטותרפיה", הוא אומר. "זוהי שיטת ריפוי שבמהלכה חושפים את העור לקרני אור באורך גל מסוים שמטפל בבעיה".

טיפול פוטותרפי באקנה. צילום: ד"ר שמואל יורב
טיפול פוטותרפי באקנה. צילום: ד"ר שמואל יורב

איך זה מתבצע?

"מדובר במכשיר שבו נורות LED בעוצמות חזקות ובאורכי גל מוגדרים. הנורות מותקנות על לוחות, אשר ממוקמים במרחק של כחמישה סנטימטרים מהאזור המטופל. יש נורות עם אור כחול שהוא אנטי-בקטריאלי ונורות עם אור אדום שהוא אנטי-דלקתי.

"המנורות לא מקרינות קרינת שמש (UV), לא לייזר ולא קרינה מייננת, הן לא מחממות ולא עושות שינוי בעור. הטיפול אורך כ-20 דקות בכל פעם. האור הורס את החיידקים הגורמים לאקנה ומטפל בתהליך הדלקתי. הסובלים מאקנה יבצעו בין 8 ל-15 טיפולים, פעמיים בשבוע. ההבדל במספר הטיפולים הוא תלוי תגובה. בדרך כלל אחרי 8 טיפולים כבר מקבלים מושג לגבי האפקטיביות של הטיפול".

למי מתאימה פוטותרפיה?

"הטיפול הפוטותרפי הוא כלי עבודה אחד מתוך מכלול של טיפולים. הוא יכול לעמוד בפני עצמו, בעיקר באקנה שיש בה הרבה נגעים דלקתיים, ויכול להיות משולב בכדורים או במשחות. ישנם פציינטים שלא יכולים לקחת תרופות דרך הפה מסיבות רפואיות או נפשיות, וכאלה יטופלו בלעדית בפוטותרפיה.

"הטיפול מתאים לספורטאים, אנשים שבשל עבודתם חשופים לשמש, וגם לכאלה שאלרגיים לתרופות מסוימות או שיש להם בעיות עם תרופות לאקנה. לטיפול הזה אין מגבלת גיל, הוא מתאים לכולם, גם נשים בהריון יכולות לעבור אותו. אני הרבה פעמים משלב בין הטיפולים השונים: מתחיל עם פוטותרפיה, מוסיף משחות, רואה את התגובה ושוקל כיצד להמשיך".

הטיפול באקנה באמצעות פוטותרפיה מבוצע בישראל רק כשבע שנים, ויש מעט רופאים שמשתמשים בו. השיטה נפוצה יותר בארצות הברית ובאירופה. "לאורך השנים למדו להכיר אותה, גם בשילובים עם תרופות, ורמת הביטחון בשיטה עלתה", אומר ד"ר יורב. "הטכנולוגיה הספציפית הזאת עם אורכי הגל האלה התפתחה בשנים האחרונות, ויש ביקוש עולה.

"המגבלות השונות, רפואיות ואחרות, מחייבות את החולים הסובלים מאקנה למצוא חלופות, ופוטותרפיה היא אחד הפתרונות הזמינים, שכן מדובר בטיפול נטול תופעות לוואי: האור לא מחמם, לא צורב. חלק מהמטופלים מרגישים דגדוג קל בעור. אחוזי ההצלחה של פוטותרפיה עומדים על כ-70 אחוז, ובטיפול המשולב האחוזים אף גבוהים יותר".

לפרטים נוספים על טיפול חדש - מחקר קליני לטיפול באקנה לחצו כאן.

בואו לדבר על זה עם ד"ר שמואל יורב בפורום פורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום