הצרפתיות נפטרות משתלי הסיליקון

(0)
לדרג

נשים שבגופן שתלי חברת PIP התבקשו להסירם. משרד הבריאות יאסור השימוש בשתלים. פרופ' יהודה אולמן: מספר המושתלות בארץ קטן

מאת: מערכת zap doctors

סערה בשתל הסיליקון. משרד הבריאות הצרפתי הורה אתמול (ג') ל-30,000 אלף נשים בצרפת להגיע למרפאות לניתוחי הסרת שתלי סיליקון. זאת בעקבות כ-8 מקרי סרטן שהתגלו בנשים שבגופן הושתלו שתלים של חברת PIP. הסערה בצרפת הגיעה גם לישראל, אך ככל הנראה, אין ישראליות רבות שיש להן סיבה לדאגה.

לפי החשש, השתלים שייצרה חברת PIP, שנסגרה לפני כשנתיים, סבלו משיעור קריעות גבוה, דבר שגרם לדליפות סיליקון. לדברי פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים רמב"ם, הסיליקון שהכילו השתלים היה ככל הנראה סיליקון תעשייתי ולא נועד למטרות רפואיות.

על פי ההערכות, לישראל יובאו רק כ-1,800 שתלים של חברת PIP, כך שהם הושתלו בגופן של 900 נשים לכל היותר. עם זאת, הוא אומר, מרבית השתלים נשארו ככל הנראה אצל המפיצים, כי בישראל משתמשים לרוב בשתלים אמריקאיים שמקבלים את אישור ה-FDA. לדברי פרופ' אולמן, מרבית הניתוחים שבהם נעשה שימוש בשתלי PIP בארץ נעשו ככל הנראה על ידי רופאים שאינם כירורגים פלסטיים, דבר שהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית שבראשו עמד, נלחם בו רבות בעבר.

פרופ' אולמן הוסיף כי בעקבות הפרסומים הגיעו למרכזייה בבית חולים רמב"ם פניות רבות של מושתלות, מרביתן דווקא נשים שעברו ניתוחים לשחזור שד ולא ניתוחים אסתטיים להגדלת חזה. "צריך להרגיע את הציבור, מעל ל-99% שתלים בטוחים, הרופאים מאוד מודעים למקור ממנו הם קונים את השתלים", אומר אולמן. בכל מקרה הוא ממליץ לכל מנותחת לדעת מה מקור השתלים בגופה, ומי שלא יודעת כדאי שתגיע להיבדק.

האם יש קשר בין סיליקון לגידול סרטני? "עד כה לא הוכח הדבר, ויש לזכור כי רק חמש מהנשים הצרפתיות חלו בסרטן השד. לפי הסטטיסטיקה, אחת מתוך תשע נשים לוקה בסרטן השד, כך שבקרב מושתלות PIP השכיחות אף נמוכה יותר. אין קשר בין סיליקון לסרטן השד, אבל כאמור לא מדובר באותו סוג סיליקון".

מהם הסימנים המדאיגים שמחייבים מנותחת חזה לפנות לרופא? "אם השד אינו נראה כמו אחרי הניתוח ומאבד מצורתו, הדבר מעיד בדרך כלל על פריצת סיליקון. זה לא אומר דבר, אבל כדאי להיבדק אצל הרופא המנתח".

ומה לגבי ההנחייה להחליף שתלים כל 10 שנים? "הדבר היה מקובל בשתלים ישנים שיוצרו בעבר שהמעטפות שלהם היו פחות עמידות מבשתלים המקובלים לשימוש כיום".

משרד הבריאות יאסור שימוש בשתלים

ממשרד הבריאות נמסר כי כיום אין ייבוא שוטף של שתלי סיליקון מסוג PIP לארץ ולא מאושר ייבוא חדש. בנוסף, נמסר, משרד הבריאות יורה לבתי החולים לאסור שימוש במלאי השתלים, אם קיים, באי אלו מקומות. בהמשך יפרסם מינהל הרפואה במשרד הבריאות הנחיות לרופאים.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום