להזדקן עם איידס

(0)
לדרג

פעם המשמעות של הידבקות בנגיף האיידס הייתה גזר דין מוות, אולם בשנים האחרונות נשאי HIV מצליחים לנהל חיים כמעט נורמליים ואפילו להגיע לגיל זקנה

מאת: מערכת zap doctors

ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות בטיפול בנגיף ה-HIV הביאה לשני שינויים משמעותיים בחייהם של נשאי נגיף האיידס מצד אחד שיפור איכות החיים ומצד שני הארכה משמעותית של תוחלת החיים. בשנים האחרונות החלו מרכזי הטיפול בנשאים ובחולי האיידס להיערך למציאות חדשה, המתהווה כעת הטיפול בקשישים נשאים.

במכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס בבית החולים רמב"ם ישנם מספר מטופלים מעל גיל 65, כאשר המבוגר בהם בן 69 ומטופל במכון יותר מ-15 שנה. המכון מטפל גם בלא מעט נשאים וחולים בני 55 ומעלה, כאשר אצל חלק מהם התגלה הנגיף רק בגיל מאוחר, ואת חלקם מלווה צוות המכון במשך שנים רבות.

להזדקן עם איידס
להזדקן עם איידס

ממחלות זיהומיות למחלות כרוניות

"אנחנו הופכים יותר ויותר לרופאים פנימאים בטיפול בחולים הללו", אומר פרופ' שמעון פולק, מנהל המכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס ברמב"ם. "כיום, ברוב המקרים, הטיפול כמעט שאיננו כרוך בתופעות לוואי של התרופות. כל הנושא של מחלות זיהומיות חריפות בקרב הנשאים הפך לזניח בעשור האחרון, ואנחנו מתמקדים יותר ויותר באספקטים של מחלות כרוניות מתחום הרפואה הפנימית".

פרופ' פולק מסביר כי המפגש בין הטיפול במחלה לבין הזקנה והשלכותיה הוא שעומד במרכז המציאות החדשה הזו. "גם הטיפול וגם נשאות הווירוס גורמים להזדקנות מוקדמת יותר, על כל השלכותיה הבריאותיות", הוא אומר. "ההזדקנות עצמה מלווה במחלות כרוניות שאופייניות לגיל הזה כמו מחלות כליה, מחלות לב, מחלות נוירולוגיות, מחלות של העצמות, מחלות כבד וכו'.

"לחולה המבוגר ביותר שמטופל במכון יש בעיות זיכרון שנובעות מזקנה, הוא עבר ניתוח מעקפים לפני כשנה, והוא סובל מעוד בעיות הקשורות לגילו. אנחנו אמורים לדעת איך להתייחס למכלול הבעיות הללו וכיצד לטפל בהן - תוך התחשבות גם בטיפול בנגיף האיידס. במידה שחלים סיבוכים במחלות הכרוניות השונות, אנו מתייעצים עם המומחים המתאימים ופועלים בהתאם".

תוחלת חיים כמעט רגילה

לדבריו של פרופ' פולק מדובר בתופעה כלל ארצית, והמרכזים השונים הפרוסים ברחבי הארץ נערכים באופן דומה להתמודדות עם האתגרים שמציב גילם המתקדם של הנשאים והחולים. "אני מעריך, בהערכה זהירה, ששיעורם של בני 50 ומעלה מגיע כבר ל-10%-15% מכלל הנשאים והחולים", הוא אומר. "לפי נתונים שעולים ממחקרים של השנים האחרונות, נראה כי המטופלים שלנו יכולים להגיע לתוחלת חיים כמעט כמו תוחלת החיים הממוצעת של האדם המערבי (79 בגברים, 82 בנשים).

"אמנם אין לנו מספיק חולים בגילאים הללו כדי לוודא את הנושא הזה לאשורו, אך המציאות בשטח בהחלט מצביעה על נטייה לכיוון זה. אם עד לאחרונה עסקנו בילדים של החולים, ובאיך המחלה משפיעה עליהם, בקרוב נגיע למצב של התייחסות אל הנכדים שלהם".

עלייה בשיעור הנשאים

אולם אליה וקוץ בה. נראה כי התפתחות הרפואה, התרופות החדשות וההשלכות החיוביות על איכות החיים ותוחלת החיים של החולים, תורמות באופן עקיף גם למגמה המסתמנת בשנים האחרונות של עלייה בשיעור הנשאים החדשים בישראל.

"לאחרונה אנו עדים לנתונים המצביעים על עלייה בשיעור הנשאים החדשים בישראל", מציין פרופ' פולק, "נראה שאחת ההשלכות של ההתקדמות בטיפול באיידס היא שאננות בקרב קבוצות מסוימות בקהילה, שמאמינות כי נוכח הצלחת התרופות החדשות, איידס זה לא דבר נורא ואם נידבק נקבל את הטיפול ונינצל. כתוצאה מכך, לא נוקטים את אמצעי הזהירות המתבקשים בעת קיום יחסי מין אקראיים, וישנה עליה בשיעורי ההידבקות בנגיף.

"נכון, איידס הפכה בשנים האחרונות למחלה כרונית, ולסטיגמה של איידס כמחלה מיסטית וממיתה כבר אין מקום. מי שמטופל, ומטופל היטב, יכול להגיע לגיל מבוגר עם סיכויים טובים למניעת התפרצות המחלה. יחד עם זאת, עדיין מדובר במחלה מורכבת שלעתים עלולה גם להיות קשה, ויש לנקוט את כל אמצעי הזהירות הדרושים כדי לא להידבק בה".

* לקראת יום האיידס הבינלאומי, שמצוין ב-1 בדצמבר, יערכו בקריה הרפואית רמב"ם פעילות הסברה לקהל הרחב וכן יערכו בדיקות חינם לגילוי איידס באזורים מרכזיים בחיפה. ברמב"ם פועלת בקביעות מרפאה לבדיקות איידס ללא תשלום, בימי א' בשעות 8:00 עד 10:00, ובימי ג' בשעות 12:30 עד 14:45. טל' לבירורים: 04-8543452.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, הרפס, מחלות מין וצוואר הרחם
פורום אבחון וטיפול במחלות מין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום