הורמונים במנופאוזה: לא פתרון קסם

(0)
לדרג

הצלחת הטיפול ההורמונלי בנשים הסובלות מגיל המעבר מוגבלת, ומלווה בסיכונים כבדים. ומה לגבי הטענה כי ההורמונים משפרים את המראה החיצוני? זוהי אגדה בלבד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

כאשר החלו לתת לנשים טיפול הורמונלי חלופי נתלו בו תקוות רבות. בראשית הדרך ייחסו לטיפול סגולות רבות; כך, היו שהבטיחו כי הטיפול יכול לסייע במניעת התקפי לב, אחרים דיברו על מהפיכה בתחום האנטי אייג'ינג והאטת ההזדקנות. ייעודם העיקרי של ההורמונים הוגדר כסיוע לטיפול ומניעה של תסמיני גיל המעבר. תפקיד בולט נוסף שיועד לטיפול ההורמונלי החלופי היה שינוי המראה החיצוני של נשים הנוטלות אותו. רבים טענו, ויש הטוענים עד היום, כי נטילת הורמונים חלופיים מסייעת למראה חיצוני יפה יותר, משווה לנשים מראה צעיר ומעניקה עור חלק, גמיש ויפה ומראה זוהר ורענן. האמנם?

ד"ר שרגא וקסלר, מנהל מכון שער לבריאות האישה והגבר אומר: מדובר באגדה, במיתוס ללא כל אחיזה במציאות. לטיפול ההורמונלי החלופי אין כל השפעה על מראה האשה והוא לא תורם בשום דרך למראה חיצוני יפה וצעיר יותר".

טיפול הורמונלי
טיפול הורמונלי

טיפול מסוכן

עם השנים הצטמצם השימוש בטיפול ההורמונלי החלופי. בראשית העשור הנוכחי היחס לטיפול השתנה מן היסוד. עם הזמן התברר כי לטיפול ההורמונלי החלופי תופעות לוואי קשות וכי יעילותו מוגבלת. לדברי ד"ר וקסלר, "הטיפול ההורמונלי מעלה את הסיכון לטרומבוזות, סוגים שונים של סרטן, התקפי לב ועוד".

במקביל חלחלה ההכרה שהטיפול ההורמונלי החלופי אינו מסייע לשיפור המראה החיצוני של האשה. המסקנה היתה ברורה: "יש להימנע ככל הניתן מנטילת הורמונים חלופיים ולעשות בהם שימוש רק כאשר אין כל ברירה אחרת", אומר ד"ר וקסלר. "גם במצבים קיצוניים, בהם מהווה הטיפול ההורמונלי מפלט יחיד, יש לעשות בו שימוש מועט וקצר וליטול הורמונים במינון נמוך ולתקופה קצרה ככל שניתן".

אז מהו הפתרון שיכול לסייע לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר כגון גלי חום, הזעה מוגברת, דופק לב מואץ, יובש בנרתיק, כאבים בעת קיום יחסי מין, דיכאון ועצבנות? לפי ד"ר וקסלר, "נשים רבות מתעקשות ליטול הורמונים כי הן מחפשות את הפתרון המהיר והקל. תפיסה זו בטעות יסודה והשלכותיה חמורות. הנשים צריכות להבין כי הטיפול בתסמיני גיל המעבר מורכב וארוך. אין פתרון של 'זבנג וגמרנו'. ההורמונים אינם מהווים גלולות קסם שיגאלו את הנשים מייסורי גיל המעבר ובטח שלא ישוו להן מראה צעיר לנצח".

ד"ר וקסלר ממליץ לנסות את כל הטיפולים האפשריים בטרם השימוש בהורמונים. לדבריו, יעילותם ממילא מוגבלת ועם סיום נטילתם, על פי רוב, ישוב מצבה של האשה לקדמותו. "על הנשים להשלים עם התהליכים שעוברים גופן ולקבל את גיל המעבר ואת ההזדקנות כשלב טבעי בחייהן. עליהן להשלים עם כך שעדיין לא נמצאה התרופה שתמנע את השינוי הטבעי במראן. עליהן להעריך את יופיין הבשל ולהשלים עם מצבן.

בעניין ההתמודדות עם תסמיני גיל המעבר מציע ד"ר וקסלר לנשים "להתאזר בסבלנות ולהתכונן לטיפול ארוך ורב שלבי. כך, בראשית הדרך, עליהן לעבור מספר בדיקות כדי לשלול קיומן של בעיות אחרות העלולות לגרום לתסמינים דומים לתסמיני גיל המעבר, כגון תפקוד בלוטת התריס. על הנשים לעבור בדיקות מקיפות כדי לבחון את תפקודן של מערכות שונות בגופן. אם כל הבדיקות תקינות, על הנשים לבחון אילו אורחות חיים שסיגלו גורמים לחלק מהתופעות מהן הן סובלות. הנשים חייבות לסגל אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית, שינה בריאה, הימנעות משתיית אלכוהול ומעישון.

"במקביל יכולות הנשים לנסות ולהסתייע במגוון שיטות טיפול מהרפואה המשלימה, לרבות דיקור סיני, הומאופתיה ושיאצו וכן לנסות תרופות טבעיות כגון שיח אברהם שנשים רבות דיווחו על יעילותו. אופציה נוספת היא לחכות עד יעבור זעם ולהמתין לכך שהתסמינים הקשים יחלפו אחרי כמה שנים מעצמם, כפי שקורה לרוב הנשים".

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום