אני שמן? מה פתאום

(0)
לדרג

מחקר חדש: רבע מהנשים ומחצית מהגברים בעלי משקל עודף סבורים כי משקל גופם תקין. וגם: שיעורי המוטיבציה להרזות תלויים באבחנה רפואית של משקל עודף

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עודף משקל והשמנת יתר זוכים לתשומת לב רבה בתקשורת העולמית ובספרות הרפואית. מטופלים רבים מדווחים על ניסיונות לירידה במשקל ותוכניות ריאליטי בנושא הפכו לעניין שבשגרה. עם זאת, מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בעיתון International Journal of Obesity עולה כי כרבע מהנשים וכמחצית מהגברים בעלי עודף משקל בארצות הברית, סבורים כי אין כל בעיה עם משקל גופם.

החוקרים מעלים את ההשערה כי העלייה במשקל הממוצע של האוכלוסייה בארצות הברית לאורך השנים הובילה לכך שמבוגרים רבים בעלי עודף משקל סבורים כי משקל גופם תקין. הם טוענים כי להתייחסות האדם למשקל גופו חשיבות רבה והשפעה על המוטיבציה של האדם לרדת במשקל. תיקון תפיסה מוטעית של משקל הגוף, על ידי אנשי צוות רפואי, עשוי לסייע בהגברת המוטיבציה לירידה במשקל.

פערים בין משקל בפועל לבין תפיסת המשקל

החוקרים בחנו את ממצאי סקרי National Health and Nutrition Examination Surveys ומצאו כי למעלה מ-60% מהמבוגרים דיווחו על רצון לרדת במשקל. עם זאת, פחות מ-40% ניסו בפועל לעשות זאת.

החוקרים מצאו הבדלים ניכרים בין המשקל בפועל לבין תפיסת המשקל. קרוב לרבע מהנשים בעלות עודף משקל וכמחצית מהגברים בעלי עודף משקל סברו כי משקל גופם תקין. כ-5% מהנשים וכ-13% מהגברים בעלי השמנת יתר סברו כי משקל גופם תקין.

לטענת החוקרים, התפיסה העצמית של האדם כבעל משקל עודף היא הגורם המנבא החשוב ביותר ברצון לרדת במשקל. מרבית המבוגרים שראו עצמם כבעלי עודף משקל (למעלה מ-98% מהנשים ו-95% מהגברים) דיווחו כי ברצונם לרדת במשקל.

שיעורי המוטיבציה לרדת במשקל היו גבוהים פי שניים בקרב מבוגרים שאובחנו על ידי רופא כבעלי עודף משקל או השמנת יתר. במקרים בהם נקבעה אבחנה של עודף משקל או השמנת יתר על ידי רופא, שיעורי ההקפדה על דיאטה ו/או פעילות גופנית היו גבוהים יותר. למרבה הצער, כ-75% מהמבוגרים בעלי עודף משקל וכשליש מהמבוגרים בעלי השמנת יתר שפנו לרופא בשנה האחרונה, מעולם לא אובחנו כסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לאנשי צוות רפואי לנצל את ההזדמנויות להגביר את המוטיבציה של מבוגרים לשמור על משקל גופם ולהפחית ממשקלם במידת הצורך, דרך תיקון תפיסת המשקל ומתן ייעוץ בנושא.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
הרזיה ללא דיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום