10 הטעויות של רוכבי האופניים

(0)
לדרג

כמיליון ישראלים נוהגים לרכוב על אופניים. לצד התרומה לסביבה וכושר הרוכבים, קיימת סכנה למעורבות בתאונות דרכים. להלן המלצות כיצד להישמר בכבישים

מאת: אריק מישקין

ימי הקיץ ממלאים את הכבישים והרחובות ברוכבי אופניים. רכיבה בריאה וחסכונית זו קוסמת לילדים ומובגרים כאחד. ומאפשרת גמיעת קילומטרים רבים במהירות, בנוחות ובהנאה תוך שמירה על כושר.

לנוכח ריבוי נקודות התורפה שברכיבה נחשפים רוכבי האופניים לתאונות דרכים קשות במיוחד. יציבות שברירית, גודלם הפיזי של האופניים ומעל הכול הרוכב עצמו החשוף על אופניו ללא כל מיגון - עלולים לגרום לפגיעה קשה ברוכב במקרה של תאונה.

כ-5 רוכבי אופניים נהרגים בישראל מדי שנה בממוצע, אך מספר זה עלול להטעות. למעשה, יותר מ-1,600 רוכבים נפגעים מידי שנה מתאונות דרכים בישראל, וכ-30% מתאונות האופניים מסבות לרוכב פגיעת ראש. חלק מהם סובלים מנזק מוחי, ורבים נותרים נכים ומוגבלים לכל ימי חייהם.

להלן 10 טעויות קטלניות של רוכבי אופניים, הגורמות ליותר מ-90% מהתאונות הקשות בהן הם מעורבים:

1. אי חבישת קסדה. מסתבר שזוהי הטעות הקטלנית ביותר לרוכבי אופניים באשר הם. מהמחקר עולה כי כ-30 אחוז מתאונות האופניים כוללות פגיעה בראש. נתון זה מתייחס גם לתאונות עצמיות, ולאו דווקא לתאונות שמעורב בהם רכב מנועי. ככל שגיל הרוכב צעיר יותר, כך הוא חשוף ופגיע יותר לפגיעות ראש. פעמים רבות לא יחזור אותו אדם לתפקוד מלא, ויסבול מנכות ומוגבלות לאורך כל ימי חייו.

2. רכיבת ילדים בכבישים או לצדם. תנועת ילדים רוכבי אופניים ליד נתיבי תנועה או עליהם כמוהם כפשע והזנחה של ההורים. נהגים בכביש יתקשו פעמים רבות לחזות את פעולותיהם הקפריזיות של ילדים לצד הכביש. בעת חופשת הקיץ, נעים כ-700 אלף ילדים על אופניהם, ונוטים לעיתים קרובות להתפרץ לכביש. עצה לנהגים: כשאתם מבחינים בילד הרוכב על אופניו בסמוך לכביש או עליו, האטו את תנועת הרכב, והגבירו ערנות. אל תצפרו, מפני שהדבר עלול להכניס את הילד למצוקה ולגרום לתאונה עצמית. היזהרו במיוחד מילדים הנוסעים כשגבם לכיוון הנסיעה, מפני שהם עלולים להיכנס אל נתיב הנסיעה שלכם במהירות וללא התרעה. האטו לפני מעברי חציה, ובדקו האם רוכבי אופניים לא מתקרבים אליהם במהירות.

3. התפתלות בין כלי רכב ופתיחת דלתות. אחת הסכנות הנפוצות היא לוליינותם והתפתלותם של רוכבי האופניים (וגם של האופנועים הקלים) בין כלי רכב הנעים באיטיות או ממתינים לחידוש תנועה ברמזור. רוכבים אלו עלולים שלא להיקלט בשדה הראיה של הנהגים בשל הימצאותם ב'שטחים מתים' (הנסתרים מעיני הנהגים), וגיחתם המהירה לצד הרכב. בנוסף, נהיגה מהירה לצד כלי רכב חונים או נהיגה בפקק, מסוכנת כאשר דלתות כלי רכב נפתחות לפתע ללא התרעה. רוכבי אופניים רבים שוברים גפיים, מתהפכים ואף סופגים פגיעות ראש כתוצאה מכך.

4. נסיעה בנתיב מרכזי בכביש רב נתיבי. רוכבי אופניים רבים בוחרים לנוע על הכביש והדבר חוקי, אך מסוכן בעיקר בכבישים סואנים. רכיבה מהירה על אופניים עדיין נחשבת לאיטית ביחס למהירותם של כלי הרכב המנועיים. עבורם, רכב הנע במהירות הפחותה ממהירות זרם התנועה מהווה מכשול לכל דבר. על כן רכיבה בנתיבי תנועה סואנים הוא הרגל מסוכן וקטלני, שמומלץ מאד לוותר עליו. במידה ובוחרים לנוע בכביש בכל מקרה מומלץ לעשות זאת בקצה השול של הנתיב הימני.

5. מעבר צומת בשול הכביש (לצד הנתיב הימני). תאונות אופניים רבות מתרחשות בפניות ימינה, כאשר כלי רכב עוקפים את רוכב האופניים והנהג והרוכב גם יחד לא מעריכים נכונה זה את תנועתו של זה. לרוכבי אופניים הנעים בכביש מומלץ, כאמור, לנסוע על השול הימני, אולם אריק בהתקרבות לצומת שבו יש פנייה ימינה חשוב שרוכב האופניים יבחן בתשומת לב רבה, את התנועה שמאחוריו ומשמאלו, שמא מתקרב כלי רכב תוך פניה ימינה, ועלול לפגוע בו. גם על הנהגים חשוב לשים לב בפניה ימינה, כי אין כל רוכב אופניים המנסה להקדים את המכונית. ולכן יש להקפיד להיצמד לימין ככל שניתן, על מנת שלא לאפשר מרווח מסוכן, בין צדו הימני של הרכב לבין המדרכה, העלול להזמין את הרוכב לעבור בו.

6. כניסה אל מעבר חצייה. רוב תאונות האופניים מתרחשות במרכזי הערים. אחת הסיבות היא כניסת אופניים אל מעבר חציה במהירות, וללא התחשבות בכלי רכב העומדים לחלוף על פני מעבר החצייה. הבעיה החריפה לאחרונה כאשר ערים שונות סימנו נתיבי אופניים בסמוך למעברי חצייה ובמקום שכזה, חדלו חלק מרוכבי האופניים לעצור לפני כניסתם אל מעבר חצייה. חובה להאט לפני מעבר חצייה ואף לעצור, כאשר רכב מתכונן לחלוף בו.

7. נסיעה בלילות סוף השבוע לצד כבישים בין עירוניים. לילות אלו מועדים לפורענות יתר מאחר ורוב תאונות הדרכים שמעורבים בהם נהגים שיכורים ומסוממים מתרחשות במועדים הללו. מומלץ לכל רוכבי אופניים להימנע מלעלות על כבישים בין עירוניים, או כבישים חשוכים במועדים הללו בשבוע.

8. נסיעה במרכז הכביש נגד נתיב התנועה או ברמזור אדום. בשנים האחרונות התגברה התופעה של נסיעת רוכבי אופניים במנוגד לחוקי התנועה באופן מפגיע, כמו נסיעה על נתיבי התנועה העירוניים נגד כיוון התנועה, או חציית צמתים ברמזור אדום. תופעה זו שהייתה שמורה בשנים עברו רק לרחובות צדדיים, רבתה בשנים האחרונות גם בנתיבי תנועה סואנים במרכזי הערים. מדובר באחת ההפתעות הקשות ביותר לנהג, אשר כל הסחת דעת רגעית, עלולה להוביל לתאונה עם רוכב אופניים פזיז שבחר לנוע במרכז הכביש.

9. שימוש במעצור קדמי לעצירת פתאום. רוכבי אופניים לא מנוסים משתמשים במעצור הקדמי בלבד על מנת לעצור או להאט את האופניים. דבר העלול לנעול את הגלגלי הקדמי ולגרום לאובדן שליטה של רוכב האופניים. כאשר עצירה שכזו נעשית על כביש רטוב או חלק, או כאשר הרוכב מבצע פנייה או סיבוב, הסיכויים לאובדן שליטה גדלים. על כן, שימוש בבלם הקדמי צריך להיעשות באופן מושכל ואחראי ובדרך כלל עדיף לבלום במתינות בשני הבלמים (הקדמי והאחורי) גם יחד.

10. נסיעה ללא מחזירי אור, פנסים ולבוש זוהר בחשיכה. רוב זוגות האופניים מצוידים במחזירי אור רבים, וחלקם גם בפנסים מהבהבים. אולם בשעות החשיכה או בשעות הבוקר המאוד מוקדמות, רצוי להצטייד גם בקסדה עם פנס וללבוש חולצה זוהרת עם מחזירי אור רבים.

אריק מישקין הוא מומחה לנהיגה הגנתית.

בואו לדבר על זה בפורום אימון כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום