פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3672 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

30/04/2004 | 17:25 | מאת: דליה

שלום: ברצוני לשאול על ילדה בת שנה וארבעה חודשים. היא עדיין לא אומרת אף מלה, אלא רק ג'יבריש, וגם זה, יחסית מעט. היה נראה שהיא אומרת "אבא" אך לא בהקשר הנכון בהכרח, אולם עתה היא גם את זה לא כ"כ אומרת. בנוסף, היא לא יודעת לנפנף "בי-בי" עם היד ולא יודעת להצביע כששואלים אותה "איפה אור" או איפה אבא". לא נראה שיש לה בעית שמיעה וכך גם נמצא בבדיקת טיפת חלב בעבר. האם יש מקום לדאגה או שכדאי להמתין לראות כיצד היה תתפתח בהמשך?

לקריאה נוספת והעמקה

השאלה החשובה, האם היא "מתקשרת" והאם עושה זאת בעמצאות קולות שחוזרות על עצמם, בכוונה. בנוסף האם מבינה מצבים כלליים, כמו קשר בין לבישת מעיל או אחיזת המפתחות והיציאה מהבית? האם מבינה מצבים מילוליים של תקשורת ומצבים לא מילוליים? בכל מיקרה, אם את דואגת רצוי שהילדה תבדק, (זאת במידה ואינך חשה ,התקדמות") אצל קלינאי תקשורת שתוכל להמליץ ובעקר לעקוב בצורה מובנת ואוביקטיבית. בקשי לקבל הדרכה לקידומה של הקטנה.

תשובה למטה, בשאלה המקורית!

28/04/2004 | 20:37 | מאת: אמא פולניה

יתכן ואני סתם פולניה היסטרית,אבל לאור המיקרים הרבים שאני שומעת לאחרונה בסביבתי, אני נידבקת בחששות,ורק רוצה לשאול: ביתי בת 5 חודשים. היא מחייכת,צוחקת ומידי פעם גם "מדברת". מה שמטריד אותי הוא שהיא יכולה לשחק דקות ארוכות מאד (גם 25 דק'),במשחק אחד.(נגיד,המוצץ שלה.) היא אוחזת אותו ביד,והופכת והופכת ומתבוננת. מצד אחד,סבבה,מה אכפת לי? יש לי שקט. אבל מצד שני... שני ילדים מסביבתי,שאובחנו כ-PDD,גם התנהגו בדיוק כך בגילה. הכצעקתה?! תודה.

אל תדאגי, תארת ילדה עם התפתחות תקינה ואמה דאגנית, נשמע הכל רגיל, גם דאגותיך! תמשיכי את המעקבים בטיפת חלב (המיועד לילדים עם התפתחות רגילה ומעקב אחר צייני התפתחות, הן יעקבו אחריה ויתריאו על כל סטיה מהנורמה!

28/04/2004 | 15:34 | מאת: רונית,

ביתי בת ה-7 טופלה אצל קלינאית תקשורת עד לפני חודשיים בהגיית האות צ וגם ס אך בסוף התהליך היא אמרה שצריך גם לטפל בלשון שיוצאת במהלך הדיבור. שאלתי מה י התופעה הזו האם זה בגלל שהיו בעיות בתקשורת הדיבור? בעבר בגיל 5 לימדו אותה להגות ל גם פה היתה בעיה. האם זה חולף לבד?? עניין הוצאת הלשון. או ששוב לחזור לקלינאית? האם זה יעבור או שחובה טחפול?? האם יש גיל מסויים לטיפול בבעיה זו?

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי לתת לקלינאי תקשורת מנוסה לבדוק את הילדה ולהמליץ על המשך טיפול. לכי לקלינאי שלא טיפולה בעבר בילדה, כדאי שתסתכל אליה "מחדש" מבלי לתת לה הנחות עקב הכרות קודמת! באף גיל יש תופעה של הוצאת הלשון החוצה, הדיבור צריך לניות תמיד בתוך הפה ובתוך קשת השיניים. גיל 7 בהחלט מתאים לדיבור תקין, על כל הביטיו.

27/04/2004 | 00:59 | מאת: שולי

שלום פרידה וחג שמח!! זו הפעם השלישית שאני כותבת לפורום זה ומתארת את התפתחותו השפתית של בני ואת לשמחתי כמובן, בפעמים הקודמות כתבת לי שאני מתארת התפתחות תקינה וזה מאוד הרגיע אותי. החלטתי שוב לכתוב מכיוון שהגננת של בני אמרה לי שהיא חושבת אבל לא בטוחה שבני לא שומע היטב. כששאלתי אותה מדוע היא אומרת זאת, היא הזכירה עובדות שאני הבחנתי בהם והם הפריעו גם לי. אז כדלהלן, בני בן שנה וחמישה חודשים, ממלמל ויש לו צירופים כגון פה פה, א - בא, טיק - טאק, בה בה, טה טה וכו'. כשכבר היה נדמה לי שהוא אמר מילים כגון אבא, אמא, במבה, אה -אה בהקשר הנכון, הם כביכול נעלמו וכאילו לא נשמרו בזכרונו, אני בטוחה שהוא שומע צלילים כי הוא מגיב אילהם רוקד צוחק וכו', אך יש מקרים שבהם הוא לא מגיב למילים, הוא לא מגיב לשמו לפעמים כשאני קוראת לו, לעיתים מדברים איליו והוא "בשלו" במשחק שלו. לעיתים נדמה שהוא קורא שפתיים, אך לא קשוב כשלא מסתכל ישר לשפתיים, הוא מבין הוראות מסויימות כגון תעשה טוק טוק, איך עושה אריה, אך ההתקדמות שלו בהבנת שפה נראית איטית והרבה פעמים נדמה שהוא לא מבין. עשיתי לא בדיקת שמיעה אצל קלינאית עקב הפניה מטיפת חלב בגיל 10 חודשים והיא היתה תקינה אעשה לו שוב בדיקת שמיעה בחודש הבא גם עקב התחושה שלי ושל הגננת וגם עקב כתבה בטלוויזיה שחוסר בתיאמין (הזנה ברמדיה צמחית) גרמה לחרשות , בני גם ניזון מרמדיה צמחית. מה את אומרת לגבי אותן מילים שהיו ונעלמו?

לקריאה נוספת והעמקה

בררי את השמיעה קודם כל. לאחר הבירור ואם את עדיין חושדת שמשהו לא "בסדר" פני לקלינאי תקשורת לקבלת אבחון והדרכה. יתכן שבנך מוסיף מילים ו"זונח" את אלו שכבר למד ויכול להיות שאין לו תחושה של תקשורת והמשכיות. אולי תפיקי תועלת ממעקב אצל איש מקצועה אשר יראה אותו בפרקי זמן מוגדרים ותוכל עקוב ולהדריך באופן אישי. תשתדלי לקבל את מרבית תשומת לבו לפני שאת פונה אליו אם הוראה ואז תתרשמי אם יש בעיה בשמיעה או האם הוא עסוק מדי וקשוב במשחקו ולכן לא מגיב מייד כשאת פונה אליו.

27/04/2004 | 00:25 | מאת: שולי

27/04/2004 | 00:52 | מאת: שולי

שלום פרידה וחג שמח!! זו הפעם השלישית שאני כותבת לפורום זה ומתארת את התפתחותו השפתית של בני ואת לשמחתי כמובן, בפעמים הקודמות כתבת לי שאני מתארת התפתחות תקינה וזה מאוד הרגיע אותי. החלטתי שוב לכתוב מכיוון שהגננת של בני אמרה לי שהיא חושבת אבל לא בטוחה שבני לא שומע היטב. כששאלתי אותה מדוע היא אומרת זאת, היא הזכירה עובדות שאני הבחנתי בהם והם הפריעו גם לי. אז כדלהלן, בני בן שנה וחמישה חודשים, ממלמל ויש לו צירופים כגון פה פה, א - בא, טיק - טאק, בה בה, טה טה וכו'. כשכבר היה נדמה לי שהוא אמר מילים כגון אבא, אמא, במבה, אה -אה בהקשר הנכון, הם כביכול נעלמו וכאילו לא נשמרו בזכרונו, אני בטוחה שהוא שומע צלילים כי הוא מגיב אילהם רוקד צוחק וכו', אך יש מקרים שבהם הוא לא מגיב למילים, הוא לא מגיב לשמו לפעמים כשאני קוראת לו, לעיתים מדברים איליו והוא "בשלו" במשחק שלו. לעיתים נדמה שהוא קורא שפתיים, אך לא קשוב כשלא מסתכל ישר לשפתיים, הוא מבין הוראות מסויימות כגון תעשה טוק טוק, איך עושה אריה, אך ההתקדמות שלו בהבנת שפה נראית איטית והרבה פעמים נדמה שהוא לא מבין. עשיתי לא בדיקת שמיעה אצל קלינאית עקב הפניה מטיפת חלב בגיל 10 חודשים והיא היתה תקינה אעשה לו שוב בדיקת שמיעה בחודש הבא גם עקב התחושה שלי ושל הגננת וגם עקב כתבה בטלוויזיה שחוסר בתיאמין (הזנה ברמדיה צמחית) גרמה לחרשות , בני גם ניזון מרמדיה צמחית. מה את אומרת לגבי אותן מילים שהיו ונעלמו?

01/05/2004 | 22:30 | מאת: אסתר

שולי שלום. מנסיוני ברגע שאת חושדת שהשמיעה אינה מלאה כדאי לעקוב כל הזמן ואף לוודא מצב האןזנים אצל מומחה. חשוב לזכור! שמיעה טובה היא מפתח הכרחי להתפתחות רגשית חברתית ושפתית! בעיקר בגילאים האלו.

26/04/2004 | 18:32 | מאת: שרון

בני בן שנתיים ושלושה חודשים מדבר מילים וחוזר אחרי מילים כמו רכבת, אוטובוס,טלפון ועוד אך לא מדבר משפט שלם האם מצב זה הוא בגדר הנורמה? (בני הגדול בן הארבעה וחצי עם בעיות דיבור) האם לקחת לאבחון?

לקריאה נוספת והעמקה

לצערי, השבתי לשאלתך, אך משום מה התשובה לא נכנסה למקומה. אז, הנה תשובתי: יש נטיה לאיחור בשפה במישפחות מסויימות, יחד עם זאת, גיל שנתיים ושלושה חודשים??? בנך היה צריך, בגיל זה, לצרף לפחות שני מילים יחד, למשפט או מחשבה מחוברת. אם עדיין מדבר רק במילים בודדות, כדאי שתתיעצי עם הקלינאי שעובדת עם בנך, תתיעצי איתה וכמובן, תעזרי בה לקבלת הכוונה. ודאי חלק מהדברים שלמדת לגבי בנך בן ה-4 יהיו נכונים גם לגבי הקטן יותר. אולי כדאי לך לרכוש את הספר של הנן hanen המיועד להורים שמגדלים ילד עם איחור שפתי. יש שם הרבה הדרכה והנחיות שימושיות לעידוד השפה וההבעה של ילדים צעירים, כתוב בצורה ידידותית ובודאי יסב לך נחת!

26/04/2004 | 08:45 | מאת: לימור

שלום לך תינוק בן שנתיים לאחר ניתוח צינוריות לפני שנה. בבדיקה היום צינוריות במקום מאווררות ותופיות תקינות. אם הכל תקין ואין נוזלים מדוע יש ירידה בשמיעה של 25-30 ד"ב בשתי האוזניים בבדיקת שמיעה שנערכה היום? האם ליקוי כזה מהווה בעיה כלשהיא? תודה! לימור

לקריאה נוספת והעמקה

לא יודעת כיצד התבצע הבדיקה. מה שאת מתארת כ- 25-30 dB אומר שזאת העוצמ ה בה בנך הגיב לצלילים (במידה ומדובר על סף השמיעה) בילדים קטנים לא בטוח שזה הסף, מכוון שהם מתבקשים להגיב לצליל החלש ביותר, לעתים ילדים "ממתינים" עד שהם בטוחים ששמעו ואז התגובה אינה מתאימה לסף. בכל מיקרה, חשוב לדעת כיצד הגיב בבדיקה שכתוב בה SRT והאם נעשה בניפרד לכל אוזן. השאלה, כיצד המצב של האוזניים משפיע, אם בכלל, על תפקודו ורכישת השפה?

25/04/2004 | 14:42 | מאת: אפרת

לד"ר פרידה שלום אני אישה בשנות הארבעים המאוחרות, מגמגמת משחר ילדותי. בתקופה האחרונה הגמגום יתחזק אצלי בצורה שזה ממש משבש לי את אורח החיים, אני לא מסוגלת להוציא מילה אחת מהפה בלי לגמגמם, חוסר היכולת הזו להתבטא גורם לי לכעס רב אני כל הזמן עצבנית, וזה קורה לי בעיקר בבית עם בני המשפחה, עם אנשים זרים זה לא קורה לי כי אני משתדלת לדבר פחות או לא לדבר בכלל אם אין צורך, לפעמים אני חושבת שעדיף להיות אילמים מאשר מגמגמים הלוואי והיתה תרופה לבעיה המיואשת תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כיצד אוכל לעזור? האם את יודעת שהכעס והתחושה הלא טובה "מזינה" את הגימגום, ויש יחסי גומלין בין התחושה והצורה של הדיבור? תורלי להעזר באתר של אנשים הסובלים גימגום ambi.org.il האם את מעוניינת בטיפול בדיבור? עדיין לדעתי עדיף גימגום על חוסר יכולת לדבר!!!!!

28/04/2004 | 21:35 | מאת: רינת

למיואשת אני בערך בגילך וגם לי יש את אןתה בעיה ואני כל הזמן משתדלת לדבר לאט ורגוע גם אם לפעמים זה נורא קשה כשאת מרגישה שאת ניתקעת קחי נשימה קצרה תיספרי עד שלוש ותמשיכי לדבר מניסיון זה עובד

גימגום זה כמו "אלרגיה" מופיעה ולעלם מסיבות סביבתיות ולא תמיד ברורות ולהלחם בו לעתים רק מקשה על הדיבור. תנו לדיבור לזרום, גימגום או לא גימגום, ותתקשרו עם סביבתכם... העקר מה שנאמר ולא האם הוא שוטף או לא!

24/04/2004 | 23:01 | מאת: מורן

שלום, אני בת 25, יש לי בעיה להגות את האות 'ל' ,כנראה שאני פשוט לא מרימה של הלשון. הבנתי שטיפול אפשר להתחיל בכל גיל, מהו משך הטיפול בכזו בעיה?

בהחלט ניתן לטפל, אך צריך קודם לאבחן את מהות הבעיה. פני אלי ישירות (תוך לחיצה על התמונה שלי) או לאבחון אצל קלינאי אחר.

24/04/2004 | 20:29 | מאת: מירב

שבוע טוב. בתאריך 20/4,שלחתי הודעה עם עידכונים, אולי לא היבחנת בה. אשמח אם תוכלי להתייחס. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

תשובה בדף הקודם, בהמשך להתכתבות הקודמת.

25/04/2004 | 22:24 | מאת: מירב

תודה על התייחסותך,למרות התכתובת הארוכה. גם אנו די 'סגורים' על גן שפתי, למרות כל הביקורות אליה אנו נחשפים (מצד המכון והסביבה.) פשוט ניראה לנו שעדיף שיטפלו בזה וחסל. הפסיכולוגית אמרה שהיא תכתוב בדו"ח על ההתקדמות המצוינת שלו.ושאלתנו: האם ועדת ההשמה יכולה להטיל וטו על קבלתו לגן שפתי, בטענה שרמת הילדים אינה מתאימה לו?( ובמיוחד אם הם רואים שהמכון ממליץ על גן שפתי,בהסתייגות רבה.) תודה,כבר אמרתי?

24/04/2004 | 10:12 | מאת: נועה

שלום רב ביתי בת שנתים ושמונה חודשים, אינה מדברת באופן שוטף לדוגמא: 1. את האות ר אינה מבטאת כלל (יאוק במקום ירוק) 2. אינה אומרת את המילה בשלמותה: אם היא שרה שיר, אי אפשר להבין את המילים שהיא שרה. 3. לעיתים היא רוצה לומר משפט שלם אבל קשה לה, והיא נעצרת באמצע למרות שאני רואה שהיא יודעת מה עליה לומר פשוט לא יוצא לה: למשל אם אני נותנת לה פרוסת לחם עם ממרח והיא רוצה שאחתוך באמצע כדי שיווצר כריך היא אומרת: "אימא הלחם לא ככה ........וממשיכה להראות לי בידים מה היא רוצה" כדי שהמצב ישתפר אני מתקנת לה את המילים (בתשובה ולא כתיקון למה שאמרה), אני מבקשת ממנה לחזור אחרי על מילים מסויימות תוך שאני מחלקת אותן להברות - נעשה כמשחק. יש לציין שילדתי נבונה (כמו כל הילדים.........) יודעת שירים רבים, ואף יש ספרים שהיא יודעת להשלים את תחילת המשפטים. אנו מנסים לדבר עימה המון, לצייר, וליצור: למשל אם אני מכינה עוגה אני תמיד משתפת אותה ומבקשת ממנה להסביר לי מה צריך לעשות. אודה לעצתך

נשמע שהכל תקין. הילדה עושה מה שהיא יכולה ואם היא מתקדמת, לו באיטיות, אז היא כניראה מתפתחת בצורה תקינה. באשר ל "ר", היא נרכשת מאוחר יחסית , לקרת גיל 5, על כן, היא לא חייבת עדיין לומר אותה. (כן, גם אם ישנם ילדים שאומרים אותה נכון, לא כך הדבר בכל הילדים) דברי אליה נכון ותהיי בטוחה שהיא תשלים את כל השפה, בקצב שלה. אין טעם לשאול אותה שאלות, תעודדי לשאול, להשיב ולהכנס למצב של שיחה, טבעית ולא כמבחן מתמשך.........

26/04/2004 | 08:04 | מאת: נועה

23/04/2004 | 20:37 | מאת: לימור

באיזה גיל ניתן לאבחן?

בגיל מאד צעיר, גם במהלך השנה הראשונה.... תלוי בחומרת התופעה

24/04/2004 | 09:13 | מאת: לימור

ביתי בת 8 חודשים ועדין לא יוצרת קשר עין ברור ולא מחיכת חיוך חברי האם זה מעיד על התסמונת?היכן ניתן לבדוק?

23/04/2004 | 14:38 | מאת: דרורה

שאלתי היא האם ניתן לעשות לילד בגיל שלוש אבחון תקשורתי , אני מתכוונת שאני רוצה לבדוק איך הוא מבחינת רמת השפה שלו ומבחינת התקשורת שלו יחסית לבני גילו. אם התשובה חיובית, כיצד נהוג לערוך אבחונים כאלה , האם מספיקה פגישה אחת להתרשמות ? כאשר מדובר בגיל צעיר , האם מתחשבים בכך שלילד קטן לוקח זמן "להתרגל" למאבחן כדי לשתף פעולה איתו ? כדי לערוך אבחון מדויק , האם נדרש שהמאבחן יראה אותו יותר מפעם אחת ? תודה דרורה

מומחיותם של קלינאי התקשורת באבחון של ילדים צעירים, על כל המשתמע מכך! ההחלטה לגבי מספר הפגישות הדרושות לאבחון נעשת על פי שיקול הדעת המקצועית ויכולה להיות חד פעמית או להמשך מספר פגישות, עד שהקלינאי מרגיש שקיבל תמונה ברורה שמאפשרת קביעה עמדה מקצועית. לעתים הקלינאי גם מבקש לראות את הילד בפעילות הין עוד ילדים או במשחק חופשי. בכל מיקרה, פני לקלינאי או בקשי הפניה מהרופא המטפל (כפי שנהוג בביטוח הרפואי שלך) ואם יש לך שאלה, שאלי את הקלינאי את כל השאלות הספציפיות בקשר לבנך.

20/04/2004 | 08:02 | מאת: יעל

שלום רב , בני בן שנתיים ו-4 חודשים התחיל זה עתה לדבר ולאמר מילים בודדות. המילים באות באופן ספונטני ולא כאשר אני שואלת אותו איך קוראים לזה , או "תגיד לי, מה זה וכדומה. עדיין הוא בשלב של איחור שפתי ובסה"כ יש לו כ-12 מילים בערך. ביקרתי אצל קלינאית תקשורת שקבעה כי בנוסף לאיחור בדיבור יש לו גם בעיית הבנה כי כאשר ביקשה ממנו לשים החפצים על הכיסא שישב לא עשה זאת. אך כאשר ביקשה ממנו לקום מהכיסא עשה זאת ברצון. עוד קבעה שמאחר ולא רצה להשלים פזל (הניחה על השולחן פזל של חיות וביקשה ממנו לשים את החיות בלוח הפזל מעץ והוא סרב) א ב ל כאשר הניחה לו פזל מעץ שיש להשלים בו את העיגולים בשלל צבעים עשה זאת ברצון ונכון. ידע את כל הצבעים וידע להניח אותם במקומם. עוד קבעה כי מאחר וביקשה ממנו לתת לה עיגול א ח ד והוא לא נתן , גם זה הוביל אותה לקביעה של בעית הבנה . זה ועוד , כאשר ביקשה ממנו לזהות תמונה בספר ושאלה אותו " היכן הילדים משחקים בקוביות " ? הוא לא ידע להצביע על התמונה א ב ל כאשר נשאל היכן נמצאות הקוביות ידע להצביע על הקוביות עצמן. מהאבחון הראשוני היא קבעה כי עליי לגשת גם לאבחון אצל ריפוי בעיסוק משום שלא ידע/רצה להשלים את הפאזל עם החיות . ולפי דבריי כאשר אני עובדת עימו על פאזל של חיות וצורות הוא מתקשה להשלים את הצורות ואז הוא מתוסכל ובוכה. עוד קבעה כי עליי לגשת גם לאיבחון אצל רופאה התפתחותית. האם ע"ס הנתונים שהצגתי לך כרגע , נראה לך שיש לו אמנם בעית הבנה ? אודה לחוות דעתך . יעל.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, מרגישים שאת "מסנגרת" לבנך ואינך סומכת על האבחנה של קושי בהבנת שפה. הפניה שאיבחון במכון להתפתחות הילד הינה לטובתו. יש שם צוות אשר יכולים לבדוק אותו ולהמליץ על טיפול, לפני הצורך. בכל מיקרה, ילדים אוהבים את הטיפול הדיבור מכוון ששם הם "משחקים" עם הקלינאי, אשר דרך המשחק מקדם את כל הבטי השפה )הבנה וגם הבעה). בשאלה הקודםמת התיחסתי לצימצום הפערים בין הילד עם בעית שפה (גם קלה) ובין יתר הילדים בגילו, קיראי שם. בכל מיקרה, אל תמתיני לאבחון המשולב. תתחילי עכשיו את הטיפול בדיבור ובמיוחד קבלי הדרכה מהקלינאית אשר לדעתי ולפע תאורך אבחנה בעיה קלה ועם טיפול מתאים ומוקדם אפשר אולי לצמצם את האיחור המצטבר. תוכלי גם לרכוש את הספר של הנן (hanen) המיועד להורים עם ילדים עם איחור קל בשפה דרך אגודת קלינאי התקשורת, 03-9217815. בהצלחה

20/04/2004 | 07:33 | מאת: שרון

שלום , בני בן שנה ו-5 חודשים. רק לפני שבועיים התחיל לאמר כמה מילים כמו: אבא,אף,עין,עץ וכד'. נכון לעתה יש לו אוצר מילים של 15 מילים בערך. כשהיה בן שנתיים ו-3 חודשים הזמנתי תור לקלינאית תקשורת ותורי עומד להגיע עוד כ-שבועיים וחצי. האם , לאור ההתקדמות הגדולה ועצם העובדה שהתחיל לאמר מס' מילים (לפני כן לא דיבר - השמיע הברות בלבד וקולות של חיות ) עדיין כדאי לקחת אותו לאיבחון אצל קלינאית תקשורת . תודה, שרון.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, כדאי מאד. במיוחד עם התחיל לדבר באיחור. השאלה העקרית כיצד מתקשר עם סביבתו ובמיוחד מה יהיה "דגם רכישת השפה" צריך להבדיל בין ילד עם התפתחות תקינה מאוחרת לילד עם בעיה (רכישה שונה מהנורמה מבחינת רצף וסדר הרכישה) , כשעקר האבחנה הינה במטרה לצמצם פערים בינו לילדים בגילו, אשר התחילו לדבר ומתקדמים בקצב מהיר ואחיד יותר ממנו. עד גיל ביה"ס אליו לסגור את הפערים ולכן רצוי שלא "יפתח רווחים" יתר על המידה

19/04/2004 | 22:10 | מאת: רחל

בני כמעט בן שלוש. ילד מפותח שהתחיל לדבר בגיל שנתיים. בגן יש לו חברים והוא מתקשר עם בני המשפחה וסביבתו הגננת אמרה שמשהוא לא נראה לה , שהיא חושבת שהוא לומד בעל פה והדיבור שלו מורכב מדברים שהוא למד בעל פה . בני כעט נמצא בתהליך אבחון אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה שכנראה יש בעית תקשורת , היא גם אמרה כמו הגננת שרוב השפה שלו זה דיבור בעל פה , דרך אגב אני והסביבה הקרובה לא מרגישים שום דבר חריג . שאלתי היא : האם זה לא תהליך טבעי וכולם בהתחלה לומדים בעל פה את השפה ? האם יתכן שהוא עדין נמצא בשלב של למידה ובגלל זה מדקלם? במשך היום אני שמה לב שהוא אומר גם דברים שהם אינם דיבור בעל פה , הוא שואל אותי שאלות, ומספר לי על כל מיני דברים שהיו בגן בהנחה שהאבחנה ההתחלתית מוצדקת , מה הוא הטיפול שבדרך כלל מומלץ והאם אפשר בכלל ללמד אותו לדבר לא בעל פה? כיצד אני יכולה לעזור לו בבית ? בתודה רחל

24/04/2004 | 08:25 | מאת: פרידה קורנברוט

מה זה "דיבור בעל פה? אם בנך מתקשר, מספר, שואל ויוזם שיחה אז, על פני השטח ניראה לי שאין בעיה ספציפית. אם הוא באיבחון אצל קלינאי תקשורת, אז, מכוון שהתחלט עם האבחון, סיימי אותו ושאלי את הקלינאית, אשר רואה את הילד מול עיניה, מה בדיוק הבעיה של בנך ובהמשך היא האדם המוסמך לחוות דעה בקשר להמשך הדרך. חשוב ביותר בעצם להשוות עם עצמו, האם לפני 3-4 חודשים, למשל, לעומת חנוכה היום שפתו יותר עשירה וחופשית, האם הוסיף אוצר מילים וביטויים נוספים לשפתו והאם מתקשר ומובן לסביבתו? אלה השאלות שיש להשיב אליכם, בכל מיקרה, מתאורך אין לי הרגשה של בעיה ספציפית או דחופה.

19/04/2004 | 21:31 | מאת: אתי

ראשית הרשי לי להחמיא לך, על התשובות האכפתיות שאת עונה כאן. בני, עוד מעט בן 3, הוגה מילים עדיין בדיבור "תינוקי" לא לגמרי ברור ולא כמו ילד גדול, למרות שאפשר להבין את מה שהוא אומר (חוץ מרגעים של התרגשות שאז הוא מדבר מאוד מהר ומשמיט הברות), יש לו עדיין טעויות בביטוי מילים (למשל את המילה "את" (you לנקבה)אומר "אתת" א' ות' ראשונה בפתח (כמו "אתה" אבל הוא יודע שהסיומת אמורה להיות "ת"). בגיל שנתיים הפנו אותו בטיפת חלב לבדיקת שמיעה. היינו במספר בדיקות והתברר שהוא שומע היטב אך יש לו לעיתים תכופות מים באוזניים שפוגעים זמנית בשמיעה. לאור זה אני קצת חוששת שהוא עדיין לא הוגה את המילים כמו ילד אלא כמו פעוט. האם זה נורמלי בגיל כזה?

בהחלט נישמע נורמלי. לפי תאורך למעשה יש לו כללי תחביר (גם עם מעט שונות מהתחביר שאת משתמשת). אם הזמן והניסיון בשימוש בשפה ילמד אילו כללים תקינים וכדי להשתמש ואילו לא תקינים ויזניח אותם, באופן טבעי. הירידה בשמיעה, גם כשהיא זמנית מתבטא אחרת מהמתואר. במידה ויש התקדמות בדיבור, אין מה לדאוג. כמובן שאם יש הפסקה של ההתקדמות במשך יותר משלושה חודשים כדאי להבדק על ידי קלינאי תקשורת.

19/04/2004 | 09:53 | מאת: טלי

בני בן 6.5 (בגן) "מרחף". נאורולוג הציע רטלין. אני חדשה בנושא ומבקשת עיצות

כנסי לאתר של ניצן. קלינאי תקשורת לא ממליצות בעניין תרופות תתחעצי עם הרופא של הילד, אשר מכיר אותו ומוסמך לתת לך עצה מקצועית מבוססת על הכרותו עם הילד.

18/04/2004 | 20:57 | מאת: דודה

אחייני,בן 10 שבועות,עוקב במבטו לזמן מועט ביותר,אם בכלל,ולא מחייך. (הוריו טוענים כי חייך אליהם פעם-פעמיים,אני לא ראיתי). בדיקת ראיה תקינה. רופא העיניים טען שאנו היסטרים. האמנם? יש מקום לדאגה? יש לציין, כי הוא אינו בוכה(אלא כאשר הוא סובל מיוחד). הוא רק רוטן, או "חורק". זה אומר משהו? ביקשנו הפניה להתפתחות הילד, אך הם, כרגיל, "לוקחים את הזמן". תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

מזל שלוקחים את הזמן. מה קרה? הילד מתפתחת נורמלי ואתם רוצים ילד לא נורמלי? יותר מדי טוב? כניראה שטוב לו, אל תדאגו, הוא כבר יבכה, בקול חזק, כשיהיה מוכן. תפנו לאחות טיפת חלב וקבלו ממנה הדרכה והמלצות מבוססות על התפתחות נורמלית וילדים "תקינים" במידה ויש שאלה נוספת תוכלו לפנות לרופא בתחנה.

21/04/2004 | 22:44 | מאת: דודה

אז זהו,שניראה לנו שהוא לא מתפתח נורמאלי, כי רק אתמול הוא עקב בפעם הראשונה,והוא עדיין לא מחייך. עניין הבכי רק משמח אותנו...

18/04/2004 | 19:18 | מאת: לימור

ביתי בת 6 שבועות ועדיין לא מחייכת האם זה מאותת על בעיה כלשהי?האם לגשת לטיפול?

מחייכת כתגובה וחלק של פעילות פיזיולוגית של הבליעה. עדיין מוקדם לחיוך חברתי ומכוון. אם היא שקטה, אוכלת ויושנת טוב ונראה מרוצה, אין צורך בפניה לגורם מיקצועי. אם תרגישי צורך, תפני לאחות טיפות חלב, אשר ודאי תרגיע אותך, באופן אישי

23/04/2004 | 20:34 | מאת: לימור

תודה ל ההתיחסות, אך היא אוכלת ישנה וממש לא מרוצה היא כמעט כל היום בוכה,הרופא אמר שצריך לחכות 3 חודשים כנראה זה גזים. בנוסף היא גם לא כ"כ עוקבת היא עוקבת לעיתים רחוקות ולשבריר שניה האם יש ורך להמשיך טיפול את מוממחה לדעתך?

18/04/2004 | 11:51 | מאת: מירב

הוא טופל אצל הקלינאית,עד לפני כשלושה חודשים,והטיפול הופסק,מצידה,בשל "אי יכולת ריגשית של הילד להתמודד עם המאמץ". מאז,אנו מטופלים רק בריפוי בעיסוק. יש לציין, שבגלל המצב (וכנראה גם הגיל...), הוא ניתקף בהמון התפרצויות זעם,הנובעות,פעמים רבות,מתיסכול על כך שלא מבינים אותו. מה שבהחלט מקשה עלינו,כמשפחה. ושאלותי: 1.האם אין זה מתפקידה של הקלינאית למצוא את הדרך ללב הילד? (אותי לימדו שלכל ילד ניתן להגיע,בדרך זו או אחרת) 2.האם המצב שלו לא מחייב אימון אינטנסיבי של קלינאות תיקשורת? 3. ובכלל, כיצד מתבטא הטיפול במיקרה כזה? האם עלינו לתקן אותו (כמו ש"מותר",כמובן),האם להשתמש בשיטת החלוקה להברות (עם מחיאת כף)? (הקלינאית לא עושה את זה) 4. מה שהקלינאית עשתה במשך כל הזמן הזה, זה משחקי דמיון (להאכיל בובה וכד'), ובני השתעמם עד מאד. בקיצור, כיצד אדע אם בני מקבל את הטיפול האופטימלי,או ש"מורחים" אותנו? מתנצלת על אורך השאלה, פשוט ניראה לי שזהו מידע חשוב. אגב, בדיקות ראיה, שמיעה, ו-eegבשינה-תקינות,ב"ה, ומקומו במשפחה: ילד שני. מודה מקרב לב על התייחסותך.

לקריאה נוספת והעמקה

1. בהחלט זה תפקידה של הקלינאית ואם היא לא הצליחה 0יש לברך אותה על כך שישי לה הגינות להודות בכך) יש צורך והצדקה לחיפוש של קלינאי אחר, בעל אישיות ודרכי עבודה שונים. 2. כן, לכן הופנה לגן שפתי, אך בינתיים חלב להמתין וכדאי להפנותו להמשך טיפול, עד שיכנס לגן (כן, גם בקיץ) 3. במסגרת הטיפול אצל קלינאי אחר בשקו הדרכה מאד ספציפית שתענה על השאלות שלכם. 4. חבל, הייתם צריכים להגיד לה מה דעתכם על הטיפול, בכל מיקרה, פנו לקלינאי אחר והתחילו ב"דף חדש". דרך הגב, בנכם זכאי, עד גיל 3 לטיפולים ללא השתתפות כספית מצידכם, ובעקרון, במספר רב של פעמים בשבוע, בהתאם למצבו וצרכיו. אשמח להמשיך לעזור לכם, בהצלחה

18/04/2004 | 22:32 | מאת: מירב

ראשית, תודה על התשובה המפורטת. כתבת לי, שאכן זהו תפקידה של הקלינית להגיע אל הילד. אבל במכון טוענים כנגדי(גם כשקבלתי על כך שהטיפול לא ניראה לנו),שהילד לא פנוי ריגשית,ולכן לא ניתן להגיע אליו.(והקלינאית, כמובן מעולה...) ביום שלישי יש לנו שיחה תקופתית, לה אנו מחכים בכליון עיניים. האם הם יכולים להמשיך ולטעון שבני אינו פנוי כרגע לטיפול שפתי בגלל מחסום ריגשי כלשהוא, או שבאחריותה של הקלינאית להגיע אליו? איני מתעלמת מהמאמץ להתעמת עם הקושי השפתי,רק שניראה לי קצת מוגזם להפיל הכל רק עליו. שוב תודה. אגב, פניתי לאתר קלינאי התקשורת, וכשחיפשתי שם של קלינאית עצמאית (אין גברים?) באיזור מגורי (נתניה),הופיעה הודעה שאין. האם ידוע לך בכל זאת על מישהי מתאימה?

18/04/2004 | 11:38 | מאת: מירב

שלום. בני בן 2:9,מטופל במכון להתפת' הילד מגיל שנה,לערך. הכל התחיל כשסירב לאכול,אלא ינק מלא עד גיל שנה,סירב שיאכילו אותו ,מיעט בקשר עין(הסתכל על הכדור שמתגלגל אליו ולא אל פני,לדוגמא) ומיעט למלמל,כפי שנידרש בגיל זה. התחלנו עם קלינאית תקשורת,פעם בשבוע, אך ללא שיפור. המשכנו עם מרפאה בעיסוק-מה שעזר מאד מבחינת "היפתחותו" לאנשים. עשינו הפסקה, חזרנו לקלינאית, ושוב למרפאה בעיסוק,כך במשך השנה וחצי האחרונות. במהלך זמן זה, הוא אובחן כילד דיספרקסי,והומלץ לנו על גן שפתי.(בשנה הבאה) כאמור, היום הוא בן 2:9,אוצר המילים שלו גדול,יחסית, והמילים ברמה די גבוהה (מחליק,אדים,מיצנח,אוהב,כועס) ,אך לא מבינים מילה ממה שהוא אמר. הוא משמיט את תחילת המילה והוגה רק את סופה. ("לה לה נה"=גולה לבנה גדולה) בגן, הוא מתקשה ביזימה של קשר חברתי, אך כאשר יוזמים בעבורו, הוא מצליח לשחק יחד לזמן קצר. כמו כן, יש לו אובססיה קשה לבלונים. הוא צריך שיהיו סביבו בלונים כ-ל ה-ז-מ-ן.(מה שמאד מרגיע אותו). אין לי מקום להמשיך-אשלח הודעה נוספת

09/06/2004 | 15:50 | מאת: שרון

רציתי לדעת אם יש טיפול מועיל לילד שיש לו דיספרקסיה והאם יש תוצאות בשטח אפילו לטווח ארוך

17/04/2004 | 23:00 | מאת: מ.

שבוע טוב, האם ניתן ללמד אנשים מבוגרים (בשנות ה-50 לחייהם) לתקן ו/או לשפר בעיות שפתיות ותקשורת מילולית, העשרת אוצר מילים היגוי (במיוחד מדובר במילים קשות ולועזיות וכן בניית משפטים מורכבים וארוכים, זאת ועוד פיתוח קול, קשיי ריכוז קשב, וזכרון. היכן אוכל למצוא חומר בנושא בלימוד עצמי באנטרנט ו/או קורס איכותי ו/או תרגילים ו/או דרך קופת חולים (יש לי ביטוח משלים) אנא עזרתך הדחופה בנושא (אני סובלת מסטיגמה/תדמית נוראית במקום עבודתי ואני מרגישה מקופחת וחסרת בטחון ותמיד נחבאת בפינות ולא מתלבטת). בברכה ובתודה מראש, מ.

בהחלט ניתן לעזור בכל גיל! תפני לקלינאי תקשורת שעובדים עם אנשים מבוגרים בתחום השפה. ואל תתביישי, הרבה אנשים בישראל לא שולטים שליטה מלאה בעברית ועדיין נחשבים מאד בחברה ובעבודה. אל תתיאשי!

17/04/2004 | 18:59 | מאת: שולה

שלום לך הבן שלי הוא בן 11 אשר נוטל רטלין באופן קבוע, בפעמים האחרונות שקניתי את הרטלין בבית מרקחת המליץ לי הרוקח לתת לו שמן דגים כי לפי הסברו זה עוזר לתאי המח ועושה את העבודה לטווח רחוק. אני יודעת שלפני הרבה שנים הסבתות שלנו היו נותנו שמן דגים מסיבות שאיני מכירה, האם ידוע לך משוה על זה? שאלה נוספת בענין הרטלין: הבן שלי נוטל רטלין כבר 3 שנים ואני מוצאת את עצמי נותנת לו לא רק לבית הספר אלא גם לפעולות חברתיות עם הכיתה, כדי שיעבור לו בשלום, אחרת ההתנהגות שלו היא עצבנית ואינו מצליחל עבור את הפעילות החברתית בשלום, ולכן יוצא שהוא לקח רטלין באופן קבוע את 8 שעות ועוד חצי כדור בבוקר לבית הספר, ואחה"צ עוד כדור של 4 שעות וכשהיה יותר קטלן בחופשים הפסקנו לגמרי וכעת גם בחופשים אני נותנת לו, כי אחרת הוא מאד עצבני (אני יודעת שזוהי לא תרופת הרגעה). מה דעתך?

לקריאה נוספת והעמקה

דעתי שתפני לרופא המטפל וממליץ על הרטלין ותתיעצי איתו!

17/04/2004 | 13:44 | מאת: שירי .ו.

שלום אני בת כמעט 18. כאשר אני מדברת ומבטאת מילים אשר מופיעות בהן האותיות הבאות: ש, ת, ז,ס הן נשמעות אחרת. כאילו אני מבטאת אותן לא נכון ולדוגמא: ש נשמעת כמו ס מה אני יכולה לעשות בנידון? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת אשר תבדוק את התופעה ותציע לך טיפול, במידת הצורך. אין גיל מבוגר מדי לטיפול ואת בהחלט הגיל מתאים במיוחד לאור המודעות שיש לך! בהצלחה

16/04/2004 | 21:51 | מאת: Transcendent

שלום. ובכן, אני לא בטוח שזה הפורום הנכון לבעיות מסוג זה (זה נראה לי יותר בעיה פסיכולוגית או נוירולוגית), אבל בכל אופן: אני זכר בן 17, ולאחרונה (מספר מועט של חודשים) יש לי מספר בעיות מאוד מוזרות ומטרידות. אני נתקל בקושי מסוים לקרוא ולהבין. כלומר, אני לכאורה מבין מה שאני קורא, אבל באותו הזמן אני לא מבין. נורא קשה לסביר את זה, אבל כשאני קורא מילים אני איכשהו חושב אוטומטית "מהי המשמעות של המילה הזאת?" למרות שהמשמעות ברורה לי באופן טבעי. או למשל כאשר מישהו אומר דבר מה אני לא יכול שלא לחשוב "למה דבריו הגיוניים" או "מה זה בעצם אומר", למרות ששוב, באופן טבעי, אין לי שום צורך לשאול שאלות אלו. נראה כאילו אני מנסה בכוח להסביר לעצמי דברים שאני כבר יודע. למשל לפני כמה ימים התחלתי לחשוב למה הטענה ש"אם a=b וb=c אז a=c" היא נכונה, למרות שזאת למעשה אקסיומה הברורה מעליו. כלומר לפתע נראה לי שזה כלל לא ברור שזה נכון, ולאחר מכן מתחיל תהליך מעצבן של הסבר עצמי של "למה זה נכון". וככל שאני חושב יותר על דברים אלו, כך אני מפקפק יותר במה שאני יודע, והכל נהיה לפתע מורכב הרבה יותר ממה שהוא, והכל מתחיל לאבד את המשמעות הלוגית הברורה שלו. פעמים רבות גם קורה לי שאני אומר משהו ומיד לאחר מכן חושב "למה אמרתי את זה?", אבל לא מבחינה של "עשיתי טעות שאמרתי את זה", אלא יותר מבחינה של "מדוע זה היה הגיוני להגיד את מה שאמרתי ולמה בעצם יש בכלל משמעות כלשהי למה שאמרתי". אין לי מושג מה קורה איתי :( מישהו?

18/04/2004 | 16:18 | מאת: פרידה קורנברוט

מה השאלה? ניראה שזה חלק מתהליך ההתבגרות, שואלים שאלות שלכאורה היו טריביאליות! השאלה היא האם התופעה מפריעה לך בתפקוד היומ-יומי.

14/04/2004 | 15:23 | מאת: noa12

שלום, יש לי תאומות זהות בנות 10 חודשים. אחת מהן מברברת וחוזרת על הברות כבר מגיל 9 חודשים, ואילו השניה אומרת רק את ההברה "א". אני יודעת בוודאות שהיא שומעת (מסתובבת כשקוראים בשמה ומגיבה לרעשים). רופאת ילדים אמרה שעוד מוקדם וצריך לחכות, ואז לפנות אולי לאף-אוזן-גרון לבדיקת שמיעה. גם עם מזון מוצק ולא טחון היא מתקשה יותר מאחותה - יכול להיות קשר בין הדברים...? האם צריך להתחיל לבדוק? למי צריך לפנות? תודה, נועה.

ישלדת שתי ילדות, אך כל אחת מתכונות ההתפתחות שלה (גם בתאומים "זהים), על כן, ההשוואת מעיקות ולא תורמות כלום להרגשה הטובה וההתפתחות. לעניינינו: האם היא יוצרת קשר עין ומתעניינת בנעשה סביבה? האם היא פותחת את הפה ומקבלת את המזון האופן פעיל? האם היא "מתקדמת" בעניין האכילה, שמה חפצים בפה, שולטת מעט על הרוק וכו'? האם יש התקדמות, לו מעטה בתחום האכילה? אם התשובות הם שליליות לכל השאלות, תוכלי לפנות אלי או אל קלינאי המתמחה באכילה ובטיפול בתנוקות ולקבל עצה, יעוץ ומעקב.... עדיין מוקדם אולי לטיפול מסודר, אך עצה מקצועית תמיד מועילה! בברכה

15/04/2004 | 10:02 | מאת: noa12

לאורך כל הדרך אני משתדלת מאוד לא להשוות ביניהן, בעיקר בהתפתחות המוטורית, כי אני יודעת שלכל ילד הקצב שלו. העניין הוא שבדיבור מצפים בגיל הזה כבר לשמוע מס' הברות, ללא קשר להיותן תאומות. ומעט תשובות - היא אכן יוצרת קשר עין ומתעניינת, היא פותחת את הפה למזון (כשהיא רעבה...), שמה הכל בפה- צעצועים, אצבעות, אבל בעניין הרוק- יש לה המון המון, כל הזמן נוזל, כנראה ללא שליטה. בתחום האכילה- היא מצליחה לאכול במבה, מעט ירקות מעוכים במזלג, קשה של לחם. אבל ממש ארוחה - למשל קציצת עוף - קשה לה. אני מוטרדת יותר מעניין הדיבור ופחות מהאכילה, כי היא אוכלת יפה מזון טחון ולא אכפת לי לחכות עוד קצת למזון לא טחון. האם גם בענין הדיבור ניתן להתייעץ אתך? איך אפשר לקבל את פרטייך?

13/04/2004 | 10:37 | מאת: לימור

ביתי בת חודש וחצי ולא עוקבת אחר חפצים או מפנה את ראשה לכיוון של צליל,האם יש מקום לדאגה?אני מאוד לחוצה מכך.

תתיעצי עם הרופא שלה או עם אחות טיפת חלב. יש גם רופא התפתחותי בטיפת חלב, בקשי התיעצות איתו. בגיל קשה לפרש את התגובות של התינוקות, הם זקוקים לגירוי חזק כדי להגיב, וגם אז, התגובה יכולה להיות עדינה וקשה לאיתור. ישנם בתי חולים בהם מעבירים לכל הילודים בדיקת סינון לשמיעה. היכן הוא נולד? האם מצויין במכתב שחרור האם עבר אוטואקוסטיק אמיסיון?

13/04/2004 | 17:09 | מאת: לימור

תודה על ההתיחסות, ילדתי במאיר והילדה עברה בדיקת שמיעה בהצלחה,גם אני רואה עפ"י התגובות שהיא שומעת יותר מלחיץ אותי שהיא לא מפנה ראש לכיוון ולא עוקבת אחר חפצים כלשהם גם ממרחק מאוד קרוב.

12/04/2004 | 17:04 | מאת: ה

לא יודעת אם זה הפורום המתאים אבל בכל זאת אפנה אלייך כי אני נהנית לקרוא את התשובות שלך. ילדה בת 10 שמסרבת לקחת אקמול נגד חום כמובן מנסים בכמה שיטות דיבורים ומתנות לתת לה את התרופה אך לשווא ניתן לציין כי היא לא מקבלת שום תרופה לא משנה באיזה טעם או צורה או צבע מדובר על כל תרופה שהיא לא רק נגד חום כולל נרות בלית ברירה ניתנה לה תרופה בכ'ח אך היא הוציאה הכל בבכי נוראי מה אפשר לעשות כבר לא נשארו אפשרויות אחרות כרגע היא עם חום גבוה ניסינו אני ובעלי לערבב את הסירופ עם פטל גלידה אך זה לא עוזר ואפילו סוכריות גומי ללעיסה ולהורדת חום.

אם ביתכם בת 10 והיא ילדה נבונה ניתן לתת לה הסבר על הנחיצות של התרופה ולנסות, יחד איתה לברר מה בדיוק הקושי שלה, לקבל את תשובתה ולנסות לסיע לה לקבל את התרופה תוך פתרון הקושי שלה. לעתים ניתן לבלועה את הכדור, חצוי, יחד עם כפית אחת של יוגורת או שמנת. עוד צורה הינה למעוך אותה ולתת אותה, שוב, בכפית עם משהו בעל טעם יותר חזק (כמו ריבה או ממרח שוקולד, לעודד את הבליעה, במכה אחת ולא להחזיק בפה) בליעה כדור נעסת הכי טוב תוך הורדת הסנטר למטה ולא תוך הטיית הראש לאחור! החדרת נר לילדה בגיל זה, אם נעשה נגד רצונה מהווה מעשה אלים למדי ואיננו מומלץ, בכל מיקרה...... זכרו, אקמול אינו מרפא, רק מוריד חום ונותן הקלה על הסימפטום.... לאחר התיעצות עם הרופא יכול להיות שעדיף לתת לה להרגיש את התופעות וההרגשה הרע של המחלה, ושהיא תחלית לבדה האם מעדיפה תרופה!

12/04/2004 | 14:16 | מאת: בדיקת שמיעה

שלום, רציתי לשאול מהו טווח הטונים הנבדק בבדיקת ABR, והאם עדיף לכוון מכשירי שמיעה לפי בדיקת שמיעה סטנדרטית או לפי בדיקת ABR? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

עדיף לכוון על פי הנוחות של המשתמש! בעקרון יש תאום בין שתי הבדיקות.

08/04/2004 | 22:31 | מאת: אור

אני אם לילדה בת שלוש הילדה מדברת, מתקשרת , מביעה עצמה בצורה יפה, יוצרת קשר עם הסביבה וחברותית הבעיה היא שהיא עדין מתבלבלת בשפה בין "אני" ואתה ובין זכר ונקבה לדוגמא היא אומרת "תני לה" במקום "תני לי" ומדברת על עצמה בגוף שלישי, בנוסף, לפעמים היא שרה או מצרפת הברות כמו ילד שרק התחיל לדבר כאשר אני מתקנת אותה היא מדברת נכון באותו רגע , אבל אחר כך יש שוב בלבול בין הגופים אמרו לי שזה מאפין ילדי פי די די , שאלתי היא אם הילדה מתקשרת בצורה מאוד יפה בבית ומביעה עצמה האם יש מקום לחשש? האם זה נורמלי בגיל זה עדין להתבלבל בגופים , וגם להתבלבל בין זכר ונקבה ? היא עוד שלושה חודשים תהיה בת שלוש והתחילה לדבר סביב גיל שנתיים האם יש דרך שאני יכולה לעזור, קראתי שאת ממליצה על ספר מסוים , האם הוא יתאים במקרה זה ? תודה רבה אור

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדה "תקינה", אל דאגה. ילדי PDD סובלים באופן ראשוני מקושי בתקשורת שמתבטא גם ברכישת שפה מאוחרת ולא תקינה. דברי אליה תוך שימוש בכל צייני השפה ומרכיביה, ללא שימו בגוף שליישי כשאת פונה אליה, כמו את רוצה ... ועכשיו אני עושה.... וכך הלאה. העודבה שהיא חוזרת נכון אחריך כשאת מתקנת לה (ולא אותה!) מצביעה על יכולתה לחקות את הצורה הדיקדוקית ומעודד מאד, המשיכי לדבר אליה נכון וחיזרי נכון על ביטויים שלה, ללא דרישה עקשת לך שגם היא תחזור אחריך, (אפשרי, אבל לא בכפיתיות!). כמו כן, עקבי אחר התקדמותה לאורך תקופה, מעכשיו עד הקיץ וכו', כך שיהיה טווח זמן להערכת התקדמותה. אין כאן מקום לרכישת הספר שאני ממליצה להורים עם ילדיפ בעלי אחור ברכישת השפה, אך תוכלי עם תירצי, לרכוש אותו וודאי תהני מקריאתו וייסום של עקרונותיו, אשר מתאימות לכל הורה וילד. הספר הינו של "עמותת הנן" וניתן לרכישה דרך האגודה של קלינאי התקשורת 03-9217815

07/04/2004 | 09:53 | מאת: אמא מודאגת

לפרידה, בהמשך לתכתובת בנינו ב-20.1.04 שבו ספרתי לך כי בנינו (שכעת הוא בן שנתיים + 9 חודשים) יש בעיה עיכוב בדיבור, והוא עבר אבחנה במכון התפתחות הילד, וכן הוא בטיפול של קלניאית תקשורת דרך קופ"ח. כעת קבלנו את הדו"ח של המכון להתפתחות הילד שבו נאמר כי הם ממליצים כי בנינו ילך בשנה הבאה לגן שפתי.(ואז הוא יהיה בן שלוש +2/12 חודשים). אנו בדילמה אם להכניסו לגן מסוג זה, עקב האינגרציה שתהיה לו עם יתר ילדי הגן, והחשש כי בגן יהיו ילדים עם בעיות שאינם קשורות לתקשורת. (כגון מוטוריות, שכליות וכד) כי למעט בעית התקשורת, בנינו ילד נבון מאד , סקרני, מבין הכל, בעל יכולות של מוטוריקה עדינה ועוד. על כן שאלתנו הן:- א) האם ידוע לך רמת הגנים השפתיים ברמת גן. ב) האם טיפול אינטנסיבי ופרטי אצל קלניאית תקשורת מנוסה יכול לעזור לצמצם את הפער עד כדי כך שבשנה הבאה בנינו לא יזדקק לגן מסוג זה. כיום אנחנו בטיפול דרך הקופה פעמיים בשבוע, כאשר בהרבה מהטיפולים, ילדנו מאבד את הסבלנות ומאבד את הקשר עם המטפלת. רוב הטיפולים הם משחקים עם הילד כאשר הקלניאית מדגישה כמה מילים, האם זה הטיפול לילד בגיל זה ? כיום בנינו הגדיל את האוצר המילים אך 90% מהן משובשבות ואני חושבת ש"התקדמות" בדיבור שלו נובעת מהניסיון שלו והאינראקציה עם ילדים רגילים בגן. נודה על תשובתך אמא מודאגת.

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון גנים שפתיים מיועדים לילדים שהם כמו בנך, לילדים עם בעיות שפתיתות בעקר, כשמתחילים את הגן השפתי בגיל 3 יש יותר סיכויים שזה יהיה "רק" לשנה אחת ובהתאם להתקדמותו הוא ישולב בגן "רגיל" בשנה שלאחר מכן. מידת ההתקדמות שלו כעת מעידה על כך שהטיפול מתאים והוא מפיק תועלת ממנו, ודאי שבמסגרת של גן, עם מעט ילדים וטיפול בדיבור אינטנסיבי, הוא יוכל לממש את יכולתו ולסגור את הפערים הקיימים בינו והין ילדים בגילו, ללא אחרו שפתי. אני ממליצה לך לרכוש את הספר הנן hanen אשר מיועד להורים לילדים עם איחור התפתחותי, דרך אגודת קלינאי התקשורת 03-9217815. כמו כן, בקשי מהקלינאית הנוכחית להדריך אותך על תכני עבודה ודרכי תמיכה שאת תוכלי להשתמש בהם בביתך, כך שתוכלי כל הזמן לעודד ולתמוך ברכישת השפה שלו. ברור שבשעת הטיפול הוא חייב להפיק טת המקסימום, לכן גן שפתי מאפר את העבודה האינטנסיבית במהלך היום ובכל יום, בהתאם למצבו של בנך (ריכוז, תעסוקה ותוכנית עבודה אישית) וכן על ידי צוות הגן, במהלך כל היום. ההמלצה לדעתי טובה וכדאי לך מאד לקבל את האפשרות לשלבו בגן שפתי, למשך שנה אחת ועם דרישה מצידך להערכה חוזרת בעוד שנה. (דבר שהמערכת תהיה מאד מוכנה לעשות) בהצלחה.

31/03/2004 | 17:10 | מאת: בתיה

שלום ברצוני להתייעץ לגבי ילד אותו אני מכירה - א' הוא בן 3.5 שנים . ילד מקסים בעל אוצר מילים מפותח מאוד, אמו ואביו מדברים איתו ב- 3 שפות- גרמנית, רוסית ועברית. הבעיה היא- גמגום. כיוון ואני מורה לחנ"מ חברתי התייעצה עמי לגבי הבעיה של בנה. לדעתי יש לילד בעיה. חברתי טוענת שהגננת בגן טוענת שזה יעבור. אותי מטרידים שני דברים: 1. בבית דוברים מספר רב של שפות-אולי זה יוצר בעיה אצל הילד. 2. שמתי לב כי אמו של הילד גם היא מגמגמת קצת. וכידוע ילדים מחקים את הוריהם- יתכן והוא לומד לתקשר כפי שאמו מתקשרת. השילוב של השניים- מספר שפות+ חיקוי האם מטרידה אותי. 1. מה דעתכם? אשמח אם תמליצי לי על קלינאית תקשורת טובה המתמחה בטיפול בילדים באיזור הצפון (פרדס-חנה - חדרה)

לקריאה נוספת והעמקה

התופעה לרוב נורמלית בגיל זה, ואכן עוברת עם הגיל והיכולת השפתית. יחד עם זאת יש כאן "גורמי סיכון" בעקר ההבט המשפחתי - ידוע שגימגום עובר במשפחות ולא עקב חיקוי בלבד, אולי יש משהו תורשתי שעדיין לא בתגלה. גם ריבוי השפות יכול להוות קושי נוסף, רצוי לשכל מבוגר יצמד לשפה אחת, בעקביות, ולא לעבור בין שפות ולבלבל ביניהם. בכל מיקרה, ב 75% מהילדים התופעה חולפת עד הכניסה לבית הספר. באלה שלא עובר ניתן לטפל, בהצלחה יחסית, ורצוי להתערב בגיל צעיר רק לאחר שהתופעה נשארת יציבה מעבר לשנה!!! התופעה נוטה להופיעה ולהעלם וזה המהלך הטבעי. ניתן לקבל יותר מידע באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il שם גם ניתן למצוא קלינאים באיזור הרצוי. בהצלחה1

30/03/2004 | 18:45 | מאת: חנה

שלום רב אני אינני חרשת או כבדת שמיעה אך אני מאד מעוניינת לעבור הכשרה לקריאת שפתיים אם מישהו מכיר או מעביר קורס שכזה ויוכל לכתוב לי אני אשמח מאד כי אני על סף ייאוש

בהמשך לשיחתינו, המלצתי, הכניסי את הפניה באתר של קלינאי התקשורת ולא כאן! www.ishla.org.il

29/03/2004 | 20:08 | מאת: אדי

מחפשת קלינאי/ת תקשורת לילד בן 9 עם בעיות שפתיות אולי יש המלצה למכון או לאחר בתודה

רצוי למצוא קלינאי באיזור מגוריך. עיין באתר של קלינאי התקשורת, וודאי תמצא! www.ishla.org.il

29/03/2004 | 16:21 | מאת: אורית

אני מחפשת מידע על לקויי למידה מילוליים ולא מילוליים ועל ההבדלים בין שני הסוגים, מאפינים של שתי הקבוצות ועוד על חומר שיש בנושא. אני מחפשת גם מידע בנוגע לתסמונת אספרגר. אשמח לשמוע איפה אפשר למצוא מידע בשני התחומים האלו. תודה רבה, אורית

תיקון כתובת אימייל: [email protected]

ברצוני לחזק את ידי האמהות יש לי ילד היפר אקטיבי ויש מאין בלי טיפול תרופתי ואני מקדישה לו שעות בהכנת שעורי הבית וכן יש התקדמות בכל התחומים עימו צריך לתת לילדים אלו המון המון חיזוקים תמיכה והבנה ותגלו שזה שווה ןיש כן יש תוצאות גם ללא ריטלין לא חלילה שאני שוללת זאת אבל כל מקרה לגופו מכוון שהרופאים מאוד ששים לתת את הריטלין לכן בררו היטב.

23/03/2004 | 13:56 | מאת: דורית

בני בן שנתיים ותשעה חודשים אובחן ע"י רופא התפתחותי שהוא גבולי הרופא אמר לי שהוא פי .די די גבולי הרופא ערך את האבחון במשך ארבעים דקות בהן הילד שיתף פעולה וידע לענות על כל השאלות, הוא אמר שילד אנטלגנציה גבוה מאוד האבחנה נעשתה על סמך זה שבמספר שאלות שהרופא שאל אותו הילד חזר על אותה השאלה וחיכה את הרופא ואת טון הדיבור שלו , ובמהלך האבחון הילד התענין מאוד בטייפריקורדר של הרופא והרופא אמר שזה אובססיבי מהכרותי עם בני קשה לי להצביע שקימת בעיה מלבד בעית החזרה על משפטים שהיא הולכת ונעלמת ככול שהוא גדל ואוצר המילים שלו גדל הרופא אמר שטיפול ע"י קלינאית תקשורת יעלים את הבעיה שאלתי היא : האם ארבעים דקות מספיקות לאבחן פי.די.די והאם רופא התפתחותי מוסמך לאבחן בעיה כזאת האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת ? אולי אפשר לקבל כמה עצות לעבודה בבית איתו? יש לציין שהילד בגן , מקיים אינטראקציה טובה מאוד עם הסובבים אותו וגם בבית הבעיה היחידה היא שהוא נדבק מידי פעם למה שמאוד מעניין אותו אבל זה לא על חשבון דברים אחרים , לדוגמא הוא מאוד אוהב לשחק בקומקומים חשמלים כמובן כאלה שלא פועלים אז עם הוא נדבק אליהם יותר מידי אני אומרת לו "מספיק עכשיו נשחק משחק אחר " הוא מחזיר לי את הקומקום ופונה לדברים אחרים . נראה לי שהוא נדבק לדברים שמאוד מענינים אותו וזה בהחלט לא על חשבון דברים אחרים האם זה פייר כלפי ילד כל כך מוכשר ונבון לקבוע שהוא פי די די בגלל התענינות בדברים לא שגרתיים שהם לא על חשבון הדברים הנורמלים שכולם עושים יש לציין שמאז אבחנה זו , כל דבר שהוא עושה אני חושבת שהוא לא בסדר וזה מאוד מזיק לו וגם לי א ודה לך מאוד על התיחסותך דורית

לקריאה נוספת והעמקה

קראתי את מכתבך בעיון רב ובאמת קשה לי לענות! אם הינך מרגישה שהאיבחון לא מתאים, אז ברור שמשהו בתקשורת בינך ובין הרופא לא זורם. את יכולה תמיד לפנות לרופא אחר, במרכז רפואי אחר ולקבל דעה שניה. גם תוכלי לפנות, דרך שרותי העיריה במקום מגוריך, לשרות פסיכולוגי חינוכי ולקבל עצה מפסיכולוג חינוכי שיסיע לך לברר האם יש בעיה התפתחותית או של תקשורת אצל בנך. בכל מיקרה, את לא חייבת לקבל את האבחנה החד משמעית שגורמת לך להרגיש חוסר אמון וחוסר שקט, ובעקר, מותירה אותך ללא תוכנית עבודה או התערבות. לאחרונה אנו עדים לריבוי של אבחנות PDD, אשר רצות על רצף, מהקל אל הכבד, ולכן חלק גדול של ילדים מאובחנים כ- PDD "יוצאים מזה" וזה כניראה כי לא היו PDDD מההתחלה!!! בכל מיקרה, פני לעזרה דרך המערכת הרפואית או החינוכית, ובודאי תתיעצי עם מי שתרגישי אמון ותקשורת פתוחה. בהצלחה.

28/03/2004 | 17:01 | מאת: דורית

לקחתי את הילד לקלינאית תקשורת, היא אמרה שכנראה יש בעית תקשורת אבל מחצי שעה של הסתכלות עדין אינה יכולה לאבחן, אמרה שכנראה יצטרך טיפול מה שרציתי לשאול , בזמנו הרופא ההתפתחותי וגם הקלינאית אמרו שהילד לא זורם עם השפה באופן טבעי, הוא לומד אותה בעל פה . מה שהכי צועק לעין זה שהוא לא יודע להשתמש בשמות הגופים , למרות שהוא משתמש במילה "אני" הוא בדרך כלל מדבר על עצמו בגוף שלישי לדוגמא הוא אומר "תני לו מים" כאשר אני מתקנת אותו הוא אומר לי בפעם הבאה "תני לי מים" , יקח כנראה הרבה זמן עד שהקלינאית תאבחן אותו ותחליט על הטיפול המתאים , בנתיים מה שרציתי לשאול , האם יש שיטה או דרך מסוימת שאפשר ללמד את הילד להשתמש ולהתיחס לעצמו בגוף ראשון, האם קיימת ערכת לימוד או קלטות או שאפשר לעזור לי במשהוא , האם מומלץ לתקן את הילד מתי שהוא טועה? שמתי לב שביומים האחרונים שהתחלתי לתקן אותו הוא מנסה להשתפר למשל הוא אמר לי "כיביתי את האור" ומהבעת פניו הרגשתי שהוא מאוד משתדל לדבר בסדר לדעתי הזמן ממש דוחק ואני חייבת לעזור לו אז אם את יכולה ליעץ לי אודה לך דורית

22/03/2004 | 11:39 | מאת: לילי

שלום האם לשון קשורה יכולה לגרום להפרעת היגוי בהגה אחד בלבד והוא ה-ר-R (האמריקנית ולא העברית) ובשאר הכל תקין. הבן שלי בו 4.5 שבעיקר משמיט (ולפעמים משבש) את ה-R האם הוא יכול להיות עם לשון קשורה. איך מזהים לשון קשורה ותפקידו של מי לזהות . הרופא או קלינאית התקשורת.

בד"כ לשון קשורה מפריעה בהרמת קידמת הלשון, כמו ב /ל/ או ב /ר/. קידמית (כמתואר) ההפרעה היא בדיבור, בלעיסה ובניקוי קשתות השיניים החיצוניות, פרט להגבלה במרחב תנועת השלון. האבחון בידי ההורים, הרופא או קלינאי התקשורת, בתנאי שיש להם מעט נסיון קודם ויודעים מה הם רואים. לדעתי כדאי בכל מיקרה לחתוך את חתחיכת הבשר הזה. הגה ר נרכש מאוחר יותר, בגיל 5 בערך. במידה והילד לא יגיד אותה באופן חופשי ועקבי בגיל זה, יש מקום לפנות לטיפול, ללא קשר לקשירת הלשון ושיחרורה!

22/03/2004 | 07:02 | מאת: 3

איך מתקנים דיבור שגוי של ילד או ילדה שלמשל במקום ר אומרים ל

פונים לקלינאי תקשורת ומקבלים טיפול והדרכה אישית!

21/03/2004 | 19:10 | מאת: נורית

הנני סובלת מליקוי שמיעה תחושתי עצבי בטונים הנמוכים הסף הוא 50 ד"ב ויורד עד 100 בטונים הגבוהים. עקב ירידה פרוגרסיבית חמורה בשמיעה (בטונים הנמוכים עד 75 ד"ב) אושפזתי לקבלת טיפול בסטרואידים (שעזר- כרגע אני שוב בסביבות 50-100 ד"ב). במהלך האשפוז עברתי בדיקות שמיעה כל יומיים, ABR, OAE, החזרי סטפדיוס ועוד. בדיקת הABR הראתה סף שמיעה כמו בבדיקות השמיעה, ולא נמצאו ממצאים "מסוכנים". בדיקת OAE תמכה בכך שאיני שומעת טונים גבוהים, אך לפי תגובת השערות נמצא שאני "אמורה" לשמוע בסביבות 40 ד"ב בטונים הנמוכים (כעשרה עד חמישה עשר ד"ב יותר מהנשמע בפועל). החזרי סטפדיוס לא הופקו כלל. היום, לאחר האשפוז נקראתי לבדיקה חוזרת- שוב ABR (למרות שהקודמת היא מלפני 4 ימים!!!) אך הפעם האלקטרודות ימוקמו בתוך האוזן... השאלות שלי הן- האם הבדיקה שנקראתי לעשות היא ECOCHG? אם כן (ואם לא) מה רוצים לבדוק בבדיקה זו שבדיקת ABR לא מספיקה??? אני מאוד מאוד לחוצה ומאוד לא רוצה לעבור את הבדיקה, ואודה לכל אינפורמציה שתוכלי לתת לי.

לקריאה נוספת והעמקה

כל הבדיקות שתארת הינם "אוביקטיביות" מה שזה אומר זה שמקבלים מדדים אוביקטיבים שלא תמיד אומרים בדיוק מה את ש ומעת, החשוב הינו בתפקוד השמיעתי ובהגבלה שנגרמת כתוצאה ממנו. אין סכנה לביצוע הבדיקות אשר בסה"כ רושמות פוטניציאלים של תפקוד העצב, נעשות ללא חומר ניגוד או הרדמה, כך שבדיקה חוזרת לא גורמת לך לשום סכנה או חשיפה (כמו בצילומי רנטגן או כאלה...) את ריבוי הבדיקות כניראה עברת עקב ירידה בשמיעה פתאומית, sudden deafness כי אחרת לא מבינה למה לאשפז ולבצע אצ הבדיקוצ בצפיפות! שאלי את הרופא המטפל בך למה יש צורך בבדיקות ותני לו לשתף אותך בחשיבה הקלינית, ודאי יש סיבות לבחירה של הבדיקות והטיפול הניתן. בהצלחה!

20/03/2004 | 21:51 | מאת: ravid

שלום, אני סטודנטית שנה ב' בסמינר הקיבוצים. המסלול שבו אני מתחמה הוא גיך הרך חינוך מיוחד. במסגרת לימוד התפתחות השפה ישנו קורס "ליקויי שפה". אשמח לדעת היכן אוכל לקבל חומר אודות: 1. בעיות היגוי בגיך הרך כמו כן אשמח לדעת מגורמים מקצועיים המטפלים בילדים אלו מהם הקשיים בהם נתקלים בטיפול עם ההורים של ילדים אלו, מהן הבעיות הרווחות, מה הטיפול המוצע וכל מידע רלוונטי נוסף תודה רביד

לקריאה נוספת והעמקה

יש סיפריה גדולה מאד בתל השומר, במכון להפרעות בתקשורת... אשר הינו חלק של אוניברסיטת ת"א. עיין גם באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

22/03/2004 | 12:34 | מאת: ravid

תודה על התשובה. איך אוכל להיכנס לספריה זו? האם אוכל לקבל טלפון לפנות אליהם? תודה רביד

19/03/2004 | 11:29 | מאת: סטודנטית להפרעות בתקשורת

שלום, שאלו אותי אם אני מכירה שיטת טיפול של פויירשטיין? (או משהו כזה) שהיתה מאד פופולרית לפני 8 שנים בארץ ובעולם. זה מישהו ישראלי עם קליניקה בירושליים. מכירה?

לקריאה נוספת והעמקה

החלט, מדובר על העשרה אינסטרומנטלית. בעקרון המטפל מלמד אסטרטגיות ודרכי עבודה ופתרון בעיות יותר מאשר נותן את הפתרונות או התשובות, הלמידה הינה בדרך ולא רק בפתרוון. יש להם מכון בירושלים ומנהל את המכון הבן של ממציא השיטה, אשר בהחלט הוכיחה את עמצה ומקובלת מאד. קלינאי תקשורת מייסמים חלק מהעקרונות של העבודה אשר כוונה בעקר לטיפול בליקויי למידה

22/03/2004 | 13:54 | מאת: סטודנטית להפרעות בתקשורת

ומה שמו המדויק של ממציא השיטה? איפה ניתן למצוא חומר כתוב בנושא? המון תודה!

18/03/2004 | 23:02 | מאת: אורית

שלום וברכה! רציתי לדעת האל יתכנו הפרעות שפה כלשהן אצל ילדים הנובעות מדו לשוניות? אשמח לתשובה מהירה!

לקריאה נוספת והעמקה

הפרעה בשפב היתה אולי מופיה בשפה אחת, דו שפתיות מהווה קושי נוסף, אך לא בלעדי! עייני במידע בנושא באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

18/03/2004 | 17:45 | מאת: לילך

שלום, אני סטודנטית לריפוי בעיסוק ובמסגרת הלימודים אנו לומדים על תסמונת DCD (development coordination disorder) . רציתי לשאול כיצד מתבטאים הקשיים השפתיים של ילדים אלה? האם הליקוי השפתי נחשב חמור? האם בעיית הארגון מתבטאת בעיקר בתיאום בין איברי הפה השונים, הקצב והנשימה, או שהבעיה מתבטאת גם בארגון המחשבה הראשונית לפני הביטוי המוטורי? או שאולי בשניהם יחד?? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה
18/03/2004 | 17:50 | מאת: לילך

מה שמן של התופעות הללו? תודה.

DCD הינה תופעה אשר שינתה את שמה לאורך השנים, בעבר הילדים זוהו כ- בעלי הפרעות היגוי, לא עקביות דיספרקסיים ילדים מסורבלים וכו' כמו במרבית התופעות הם מזוהות ומקבלות שמות עלפי התאוריות המקובלות על ידי החוקרים הכותבים את המחקרים. יש לילדים אלו קושי לארגן גם את השפה שלהם ובעקר את רצף התנועות העדינות הדרושות להיגוי תקין ומובנות הדיבור, הקושי יכול להיות ברמות סירבול שונות, על כל המשתמע מכך. המונח DCD עדיין לא נמצא בג'רגון המקצועי של קליניא התקשורת, חפשי תחת השם developmental dyspraxia/ לפני כחודש ימים קיימה האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת את הכנס השנתי שלצידו קיימו קדם-כינוס בנושא הנידון. נסי לקבל את התקצירים של יום זה דרך קלינאי תקשורת שהיו בכנס או תרכשי את חוברת התקצירים, אם עדיין יש כאלה, דרך האגודה 03-9217815 בהצלחה

19/03/2004 | 12:55 | מאת: לילך

15/03/2004 | 19:57 | מאת: אלה

הגננת טוענת שהוא ילדותי מיחס לילדים האחרים בגן אז ראשית, הוא באמת קטן יותר מיתר ילדי הגן ושנית בבית מתייחסים אליו כמו לתינוק יש לו אחים בוגרים בני 20,22 כך שזה טבעי שהוא קצת יותר מפונק ואולי גם ילדותי מאחרים. אני מודה לך מאוד על התשובות שקיבלתי ממך אלה

מה יש לדבר!!!! בבית מפונק, אבל בחוץ חייב לתפקד כמו כל ילד בגילו, ללא הנחות! תני הזדמנות למכון להתפתחות הילד או לקלינאי בלבד, העקר שתשמעי בקול הגננת אשר איננה "משוכדת" לטובת ילדותיות או תכונה אחרת.... ודאי יש לה סיבות אוביקטיביות לבקשת לגבי איבחון מקיף.

15/03/2004 | 08:52 | מאת: רפאל דקר

שכחתי לרשום שאני מכיר כבר שלומדים באוניברסיטת ת"א וחיפה אני מעוניין יותר לדעת על מכללות טובות תודה,

המכללה בירושלים, מכללת הדסה.

15/03/2004 | 08:50 | מאת: רפאל דקר

שלום, רציתי לדעת איפה אפשר ללמוד הפרעות בתקשורת ברמה גבוהה בארץ (איזור המרכז או הדרום רצוי) ובחו"ל?? אם את יכולה בבקשה להפנות אותי לאתרים המתעסקים בנושא. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

www.ishla.org.il

15/03/2004 | 20:20 | מאת: רפאל דקר

המון תודה על תשובתך אך האם יתכן שניתן ללמוד רק ב-3 מוסדות בארץ??? ושאלה אחרת: איזה מוסדות לימוד בחו"ל נחשבים לטובים ??

15/03/2004 | 06:23 | מאת: אאאא

אני מכירה תופעה שלילד יש שמיעה סלקטיבית כלומר הוא שומע מה שהוא רוצה לשמוע וזאת תופעה מאד מאד לא מובנת לי

יסודה ברצון להקשיב ולא לשמוע! היה צריך להיות "קשב סלקטיבי" ולא שמיעה סלקטיבית

12/03/2004 | 22:40 | מאת: אלה

שכחתי לציין שבני לומד בגן ילדים שבו כל הילדים הם בגילאי חמש וחצי ושש ורק בני ועוד שלושה ילדים הם בגיל ארבע וחצי.כך שהוא גם הקטן,החדש,והחלש . תודה אלה

סיבה שיכולה להסביר את השתיקה, ודאי בשנה הבאב, כשיהיה בין הבוגרים יתנהגותו תשתנה.

13/03/2004 | 22:07 | מאת: אלה

הגננת המליצה על בדיקת התפתחות במרכז להתפתחות הילד, האם הבר לא מוגזם קצת בהתחשב בנסיבות? תודה אלה