נזלת אלרגית: מחלה שכיחה הפוגעת באיכות החיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נזלת אלרגית היא מחלה כרונית הפוגעת באיכות החיים של מיליוני אנשים בכל הגילאים. ד"ר רמית מעוז סגל, רופאה בכירה לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית בביה"ח שיבא, בפודקאסט בנושא הטיפול בנזלת אלרגית

רופאה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ,מומחית לרפואה פנימית
077-9977275 (מספר מקשר)

ד"ר רמית מעוז סגל, רופאה בכירה לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית, מומחית ברפואה פנימית ורופאה בכירה במכון האוטואימוני בביה"ח שיבא, תל השומר, אומרת כי כ-30% מהאוכלוסיה סובלת מנזלת אלרגית.

נזלת אלרגית מאופיינת בהפרשה מוגברת של נוזלים מהאף, גירוד, עיניים דומעות, פגיעה בחוש הריח והטעם ובתחושת גודש באף ובסינוסים. התסמינים מחמירים בלילה ופוגעים באיכות השינה. כמו כן, המחלה עלולה לגרום לכאבי ראש, לעייפות מתמדת ולקושי להתמקד.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

נזלת אלרגית עלולה להוביל להתפתחות אסתמה אלרגית, לדלקות חוזרות בסינוסים ולגידולי פוליפים באף החוסמים את מעבר האוויר וגורמים לקושי בנשימה. כמו כן, המחלה עלולה לגרום לשינויים במבנה הפנים.

אבחון המחלה

על מנת לאבחן נזלת אלרגית, מומלץ לפנות לרופא מומחה כמו אלרגולוג, שיוכל לזהות האם מדובר בנזלת אלרגית או בסוג אחר של נזלת. נזלת אלרגית מאופיינת בדרך כלל בגרד רב יותר, בהתעטשויות תכופות ובמראה אופייני בקליניקה.

הרופא יכול לבצע בדיקות עור ודם כדי לזהות רגישות לאלרגנים נפוצים כמו קרדית אבק הבית, פרווה ועוד. הבדיקות כוללות טפטוף טיפות על העור עם חומרים אלרגניים ותצפית על התגובה, וכן בדיקות דם לרמות אימונוגלובולין E. רמות גבוהות של אימונוגלובולין E ומדדים נוספים בבדיקות דם יכולים להצביע על קיומה של אלרגיה. הרופא ישתמש בממצאים מהבדיקה הגופנית ובבדיקות אלו על מנת לאבחן באופן מהימן אם הנזלת היא אלרגית או לא.

הטיפול בנזלת אלרגית

הטיפול בנזלת אלרגית כולל תרופות אנטי היסטמיניות, תרסיסים סטרואידליים מקומיים לאף, ובמקרים קשים גם תרופות כמו סינגולר. הטיפול היעיל וארוך הטווח ביותר הוא חיסוני אלרגיה.

אלרגיה

חיסוני אלרגיה פועלים על ידי חשיפה מבוקרת והדרגתית של החולה לאלרגן אליו הוא רגיש. החיסונים ניתנים בזריקות או בטיפול תת לשוני חדשני הנלקח בבית. עם זאת, הם אינם מתאימים לחולים עם אסתמה קשה לא מאוזנת, שכן הם עלולים להחמיר את האסתמה.

מי צריך לפנות לטיפול?

ד"ר מעוז סגל ממליצה למי שסובל מתסמיני נזלת כרוניים טורדניים, ובמיוחד מי שסובל מפגיעה בשינה ובתפקוד, לפנות לרופא אלרגולוג לאבחון וטיפול. זיהוי נכון של המחלה וטיפול הולם יכולים לשפר משמעותית את איכות החיים.

סיכום ומסרים חשובים

נזלת אלרגית היא מחלה שכיחה ומטרידה, אך כיום קיימים טיפולים יעילים שיכולים להקל באופן משמעותי על הסבל מהתסמינים. באמצעות אבחון נכון וטיפול מתאים כמו חיסוני אלרגיה, ניתן לרפא את המחלה ולשפר בצורה דרמטית את איכות החיים.

(צילום: שאטרסטוק)

האזינו לפודקאסט >>> 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום