מדוע כדאי לשקול ביצוע בדיקות מתקדמות בשליש השלישי להריון?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התפתחות טכנולוגיות חדשות מאפשרת כיום לאתר מומים ובעיות בעוברים בשלבים מאוחרים יותר בהריון. חשוב לדעת כי בדיקות בטרימסטר השלישי של ההריון חשובות לא פחות מהבדיקות הקודמות לו. האזינו לפודקאסט עם המומחה ד"ר יזהר ארז

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
050-2220965

ד"ר יזהר ארז, מומחה בעל ניסיון רב בתחום הגניקולוגיה ומיילדות, הוא סיים לימודי רפואה באוניברסיטת בן גוריון בשנת 1997 והשלים התמחות בגניקולוגיה ומיילדות בבית החולים שיבא, תל השומר. בהמשך הוא התמחה גם באולטרסאונוגרפיה גניקולוגית ומיילדותית, עם מומחיות ספציפית בבדיקות סקירת מערכות.

כיום ד"ר ארז משמש כרופא בכיר ביחידה לאולטרסאונוגרפיה מיוחדת בתחום הגניקולוגיה ומיילדות בבית החולים איכילוב בתל אביב. ד"ר ארז מסביר מדוע כדאי לשקול בחיוב ביצוע בדיקות מתקדמות בשליש השלישי להריון.

יתרונות של איתור מוקדם

בעבר לא היתה אפשרות כלל לבדוק את העובר לפני הלידה. המצאת האולטרסאונד בשנות ה-70 אפשרה לראשונה לקבל ממצאים על העובר עוד ברחם. עם השנים פותחו בדיקות מתקדמות יותר המאפשרות לאתר מומים ולקבל מידע חיוני על מצב העובר כבר בשלב מוקדם יחסית של ההריון.

"כיום אנו יודעים שחלק מהמומים מופיעים רק בשליש השלישי, כמו למשל מומים במוח", מסביר ד"ר ארז. "בדיקה מתקדמת בשלב זה יכולה לזהות מומים שלא היו ניתנים לזיהוי קודם לכן. מומי מוח ולב הם דוגמאות טיפוסיות לבעיות שניתן כיום לזהות רק בשלב מאוחר יותר, אך גם באיברים אחרים כמו כלי דם, כליות ועוד, עלולות להופיע בעיות חדשות שלא היו גלויות קודם".

ד"ר ארז מוסיף כי איתור מוקדם מאפשר תכנון טוב יותר של הלידה, הכנת צוות מומחים שיטפל בתינוק מיד עם היוולדו, ואף מניעת נזקים בלתי הפיכים במקרים מסוימים.

מומים ללא ביטוי גנטי

ד"ר ארז מציין כי חלק מהמומים שמופיעים בשלב מאוחר יותר אינם בעלי ביטוי גנטי, כלומר הם לא היו מתגלים כלל בבדיקות גנטיות כמו בדיקת מי שפיר. עובדה זו הופכת את הבדיקות המאוחרות לקריטיות עוד יותר לאיתור בעיות אפשריות.

עלות גבוהה אך השקעה חשובה

ד"ר ארז מביע צער על כך שעל אף חשיבותן הרבה של הבדיקות המתקדמות, הן עדיין אינן ממומנות על ידי קופות החולים וכרוכות בעלות גבוהה למשפחה. הוא קורא לשינוי מדיניות זו כדי שכל אישה בהריון תוכל ליהנות מבדיקות אלו ללא עלות.

עם זאת ולמרות המחיר הגבוה, מסביר ד"ר ארז כי מדובר בהשקעה חשובה בבריאות העובר. "איתור מוקדם יכול לחסוך סבל רב מאוחר יותר ואף להציל חיים", הוא אומר וממליץ לכל אישה בהריון לשקול לבצע את הבדיקות, גם אם זה כרוך בהוצאה כספית גדולה.

(צילומים: שאטרסטוק)

האזינו לפודקאסט >>>

  • צור קשר
ד"ר ארז יזהר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום