דיכאון בגיל השלישי – זו לא תמיד דמנציה!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

דיכאון בגיל השלישי הוא תופעה הרבה יותר שכיחה ממה שאנו נוטים לחשוב. הבעיה היא שבמקרים רבים היא מאובחנת בטעות כדמנציה. הפסיכיאטר ד"ר ירחמיאל ברבר מסביר כיצד ניתן לזהות דיכאון גם בגילים מבוגרים

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-9374637 (מספר מקשר)

דיכאון בכל גיל הוא תופעה קשה המתבטאת בהסתגרות, בקשיי שינה, בחוסר ויטאליות ואף במחשבות אובדניות. דיכאון בגיל השלישי עלול להיות מורכב יותר ולהתפרץ לעתים קרובות הן בשל מחלות פיזיות והן בשל בדידות המתלווה לגילים הללו. "בניגוד למה שחושבים, אנשים רבים בגיל השלישי סובלים מדיכאון", מסביר ד"ר ירחמיאל ברבר ."בזמן הקורונה", הוא מספר, "ראיתי המון אנשים שהיו בבית בסגרים וכתוצאה מהבדידות התפתחו אצלם בעיות נפשיות וגם בעיות קוגניטיביות והם פשוט הידרדרו".

מה ההבדל בין דיכאון בגיל השלישי והרביעי לדיכאון בכל גיל אחר?

"דיכאון בקרב אנשים צעירים יותר מתבטא בהסתגרות, בבכי, בחוסר רצון לצאת מהבית וכו'. לעומתו, דיכאון בגיל השלישי מתבטא בסימפטומים שעלולים להיות מטעים, כי הם דומים לתסמינים של דמנציה כמו למשל בעיות זיכרון, בעיות ריכוז, בעיות הקשורות במערכת העיכול ועוד".

אז איך אפשר לזהות שאכן מדובר בדיכאון?

"אנשי מקצוע שמטפלים באדם הסובל מסימפטומים אלה משוחחים גם עם בני המשפחה ומבררים על התפקוד של המטופל, האם הוא עושה דברים כבעבר, האם הוא מסתגר, האם הפסיק לגלות עניין בדברים שפעם עניינו אותו ועוד. אם התשובות לשאלות הללו נענות בחיוב, זה יכול להצביע על התחלה של דיכאון או דיכאון. אפשר לזהות האם מדובר בדיכאון או בדמנציה על ידי מבחנים שאנו מבצעים, לפעמים מדובר גם בדמנציה וגם בדיכאון". 

מהו הטיפול המקובל בדיכאון בגיל הזה?

"טיפול תרופתי בשילוב טיפול נפשי", מסביר ד"ר ברבר. "עם זאת, חשוב לציין שהרבה פעמים תסמיני הדיכאון הללו מעידים על מחלה פיזית אחרת, או לחלופין אנשים הסובלים ממחלות קרדיולוגיות או ממחלות נוירולוגיות כדוגמת פרקינסון עלולים לפתח דיכאון וחרדות. אנחנו רואים פה מגוון רחב של בעיות הקשורות גם לנפש עצמה וגם לגוף – אי אפשר להפרידן זו מזה. בנוסף, יש גם תרופות שיכולות להשפיע על מצב הרוח. לכן, חשוב לנטר את מצבו של החולה, לבצע לו מבחנים קוגניטיביים ואז להגיע לאבחנה ולהתאים טיפול מדויק".

ד"ר ברבר מסכם: "דיכאון בגיל המבוגר יכול להתבטא גם בהיבטים גופניים, בניגוד לדיכאון בגיל צעיר יותר. כמו כן, חשוב לבדוק שלא מדובר במחלה קשה אחרת ויש לבצע אבחון מדויק. הבדידות בעולם המערבי כיום מאוד מכבידה. באנגליה, לדוגמה, הבינו את המשמעות כבדת המשקל של הבעיה ומינו לפני שנה-שנתיים שר לענייני בדידות, ולא בכדי – תופעת הבדידות היא תופעה הרסנית וקשה". 

האזינו לפודקאסט >>> 

  • צור קשר
ד"ר ברבר ירחמיאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום