כבוד כבוד, אבל כבד

(0)
לדרג

רופאים אמנם מתייחסים למטופלים בעלי משקל יתר בכבוד הראוי, אבל לא מציעים להם שום דרך לטפל בבעיה, קונפליקט

מאת: סובלים מהשמנת יתר, רוצים לקבל הדרכה רפואית איך להוריד במשקל, אבל זוכים להתעלמות מרופא המשפחה? אז מסתבר שאתם לא לבד. 50 אחוזים מהסובלים מהשמנת יתר בארה"ב מתלוננים כי רופאי המשפחה אינם עוזרים להם במאמץ להוריד במשקל, גם אם היחס האישי והמקצועי נעים ומכובד, אולי מהחשש שמא יפגעו הפציינטים מדבריהם,...

רבים מהסובלים מהשמנת יתר נאלצים גם לספוג מבטים מעליבים בציבור, אם זה בבית הקולנוע, במכונית או סתם בסופרמרקט השכונתי. מחקר חדש שנערך בארה"ב מגלה כי רוב הרופאים אמנם מתייחסים בכבוד למטופלים שמנים מאוד אך מנגד לא ממש עוזרים להילחם בתופעה.

ממצאי המחקר, שפורסמו בגיליון ספטמבר-אוקטובר של רפואת המשפחה (Archives of Family Medicine), מגלים כי 0.4 עד שמונה אחוזים מהמטופלים השמנים מאוד דיווחו על יחסי גומלין שליליים ומתמשכים בינם לבין רופא המשפחה בנוגע למשקלם העודף.

"הממצאים הם ניגוד מבורך לתדמית המופרכת של הרופא העוין, זה שגוער ונוזף בחולה על כך שלא הוריד במשקל", כותב במאמר ד"ר תומאס וואדן, יחד עם חוקרים נוספים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה.

החוקרים גם מציינים כי מטופלים עלולים להיפגע כתוצאה מיחס שלילי ועוין מרופאים. מחקרים שנעשו על נשים שמנות מאוד גילה כי הן מעכבות או נמנעות מטיפול רפואי, כולל בדיקות גושים בחזה ומשטחי פאפ הכרחיים.

"ההימנעות מבדיקה רפואית נובעת ממבוכת המטופל בקשר למשקלו ומהחשש כי לרופא יש דעה קדומה נגד שמנים", כותבים החוקרים.

כדי לבחון את התייחסות המטופלים לרופאי המשפחה שלהם ולטיפול אותו הם מקבלים, ראיינו החוקרים 259 נשים, בגילאי 34-54, ושסובלות מהשמנת יתר.

מתוצאות המחקר עולה כי המטופלות היו מרוצות בדרך מהטיפול הרפואי אותו הן קיבלו לבעיות בריאות כלליות, אולם הן לא היו מרוצות מהטיפול שקיבלו בנושא הורדת משקל. כמעט 50 (!) אחוזים מהנשים דיווחו כי רופא המשפחה לא המליץ בפניהן על תכנית מסחרית להורדה במשקל, טיפול תרופתי או פעילות גופנית.

75 אחוזים מהנשים אמרו כי הן סומכות "במידה מועטה ביותר" או "בכלל לא" על רופא המשפחה שלהן שיעזור להן להתמודד עם הורדה במשקל. 28 אחוזים מהנשים אמרו כי רופא המשפחה שלהן לא דיבר איתן מעולם על הורדה במשקל, למרות שהשמנת יתר היא גורם עיקרי בהתקפי לב, סוכרת ולחץ דם גבוה.

ממצאי המחקר הם בעלי חשיבות מרובה משום שהשמנת יתר בארה"ב, כבר הפכה למגיפה של ממש, כש-22 אחוזים מהמבוגרים בארה"ב סובלים מהשמנת יתר ועוד שליש מהאמריקנים סובל ממשקל עודף.

"נראה שהאתגר הניצב בפני רופאי המשפחה הוא לספק למטופלים תמיכה טובה יותר בבקרת המשקל שלהם", מסכמים החוקרים.

ומה לגבי רופא המשפחה שלכם? האם המצב בישראל טוב יותר?

האם את או אתה, הסובלים מהשמנת יתר, מקבלים יחס של כבוד מרופא המשפחה שלכם?

והאם אתם מקבלים מהם ייעוץ רפואי לגבי טיפול להורדת משקל?

ביום שבת יעלה סקר חדש ב-doctors, שיבדוק מה המצב אצלנו והאם בישראל יש לסובלים מהשמנת יתר גורל טוב יותר, ואנו מודים לכם מראש על הצבעתכם בסקר.




מקור:
Archives of Family Medicine

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום