הדמיה מוחית - לא בכל מצב

(0)
לדרג

מתי מומלץ לבצע הדמיה מוחית בילד המתלונן על כאבי ראש? ממחקר חדש עולה כי יש לעשות זאת במקרים שבהם לא ניתן לאפיין את סוג הכאבים

מאת: מערכת zap doctors

כאב ראש הוא סיבה שכיחה לפניה לרופא ילדים ולמיון, במיוחד בקרב מתבגרים. במרבית המקרים מדובר בסמפטום שאינו קשור לפתולוגיה משמעותית. עם זאת, יש לזכור שלעתים כאבי ראש הם סמפטום של הפרעה סטרוקטוראלית מוחית דוגמת גידול, וב-10% מהגידולים המוחיים בילדים - כאבי ראש הם התלונה היחידה בזמן האבחון. במהלך השנים פותחו אלגוריתמים רבים הכוללים "דגלים אדומים" שמעלים את החשד לפתולוגיה משמעותית. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם ב-Acta Paediatrica, הייתה לבדוק את היעילות של "דגלים אדומים" אלו בקבלת החלטה באילו ילדים לבצע הדמיה מוחית.

שיטות

במהלך מחקר פרוספקטיבי שארך 4 שנים, עקבו החוקרים אחרי כל הילדים שפנו למוסדם עם תלונה על כאבי ראש. הילדים רואיינו - הושם דגש על מילוי שאלון הכולל את הדגלים האדומים שכללו: כאב ראש של פחות מ-6 חודשים, שינוי באופי כאבי הראש, מיקום לא אופייני [אוקסיפיטאלי], כאבים מתגברים לאחר שכיבה ממושכת, כאבי ראש מעירים משינה, טשטוש ראייה, החמרת הכאבים בשינוי תנוחה או שיעול, הפרעות אנדוקרינולוגיות, שינוי התנהגותי ובלבול בזמן הכאבים. כמובן שהוציאו מן המחקר את כל הילדים עם הפרעות נוירולוגיות חדשות במקביל לכאבי ראש, כיוון שילדים אלו יעברו ללא ספק הדמיה מוחית.

תוצאות

סה"כ נכללו במחקר 709 ילדים עם כאבי ראש ובדיקה נוירולוגית תקינה, מתוכם לשלושה ילדים היה ממצא תוך מוחי חמור (שניים עם גידול מוחי, אחד עם הידרוצפלוס והרניאציה). לשלושת הילדים עם ממצא חמור היו לפחות שני דגלים אדומים כל אחד.

ל-498 מתוך הילדים היה לפחות דגל אדום אחד. הדמיה מוחית בוצעה ב-389 מתוכם. מתוך ה-211 ילדים ללא דגלים אדומים, אף לא אחד פיתח סימנים של פתולוגיות קשות במהלך המעקב הממושך.

מבין הילדים עם כאבי ראש בעלי אופי הניתן לסיווג (דוגמת מיגרנה) לא היה אף ילד עם פתולוגיה מוחית קשה. אם היו נוהגים לפי המלצת החוקרים, ומבצעים הדמיה מוחית רק לילדים בעלי כאבי ראש שלא ניתנים לסיווג, ובעלי דגלים אדומים, היו מבצעים הדמיה ל-113 ילדים בלבד ולא היו מפספסים אף פתולוגיה קשה.

מסקנה

בקרב ילדים עם כאבי ראש יש לבצע אנמנזה מדוקדקת. המחברים ממליצים לבצע הדמיה מוחית רק במקרים שבהם הכאבים בעלי אופי שאינו ניתן לסיווג, וכאשר קיימים דגלים אדומים. המלצה זו לא תקפה כאשר הבדיקה הנוירולוגית לא תקינה.

דיון

רופא הילדים בישראל נתון תחת לחץ מתמיד לבצע הדמיות שלעיתים הן מיותרות. בספרות קיימות מספר עבודות המצביעות על עלייה ניכרת בשכיחות הגידולים בקרב אנשים שעברו CT ראש בילדותם, ועלינו לשקול היטב את הרווח הצפוי מול הנזק האפשרי. עבודה לפי אלגוריטם כתוב מקל על שיקול הדעת ומאפשר ביתר קלות להחליט את מי לשלוח להדמיה.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום