12 שאלות לשיננית

(1)
לדרג

ביקור קבוע אצל השיננית יכול למנוע מחלות שיניים וחניכיים. איך בדיוק? שיננית מנוסה מסבירה ועונה על שאלות נפוצות

מאת: לימור וקנין

טיפול סדיר אצל שיננית הוא טיפול מניעתי, היכול לחסוך מכם כאבי שיניים, מחלות חניכיים ולא מעט כסף בדרך לטיפולים רפואיים מורכבים אצל רופא השיניים. לפניכם תשובות לשאלות נפוצות בנוגע לטיפולים לילדים ולמבוגרים.

קיבלתי הזמנה לטיפול שיננית בחינם ואין לי בעיות עם השיניים. כדאי לי ללכת לטיפול?

טיפול השיננית חשוב גם אם אינך סובל ממחלה ברורה במשנן. הטיפול חשוב למניעת הצטברות אבנית ומשקעים הגורמים למראה לא נקי ולריח רע מהפה. מומלץ לשלב את הטיפול עם בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים לאיתור בעיות בשלב התחלתי. יתרה מזאת, ביקור שגרתי אצל השיננית או הרופא יכול לעזור באבחון מוקדם של מחלת חניכיים, היות שאחד המאפיינים של מחלת חניכיים הוא היעדר כאבים או סימנים בולטים בשלביה הראשונים של המחלה.

ביקרתי פעם אצל שיננית, והטיפול לא היה נעים ואף הכאיב. מאז לא חזרתי אליה. מה ניתן לעשות?

לעיתים טיפולי שיננית כרוכים באי נוחות מסוימת, אולם בדרך כלל הטיפול קל ופשוט, אם מקפידים להגיע בזמן (כל 6-3 חודשים). כאשר יש אבנית רבה והחניכיים מודלקים, הטיפול עלול להיות כרוך באי נעימות. קיימים כיום אמצעים רבים להקלה על אי נוחות בזמן הטיפול. מומלץ לשתף את השיננית המטפלת בכל הרגשת אי נוחות או כאב המתעוררים במהלך הטיפול.

עברתי הקצאת שורשים, ומאז הטיפול יש לי רגישות גבוהה לקור, שלא הייתה לפני הטיפול. מה הסיבה לכך ומה אפשר לעשות כדי להפחית את הרגישות?

הקצאת שורשים היא מהטיפולים המומלצים למחלת חניכיים. אנו מצפים לירידה בנפיחות החניכיים ולהתכווצותם. שורשים אלה, שלא היו חשופים קודם לכן, או שהייתה עליהם שכבת אבנית וחיידקים, גורמים לרגישות לקור וחום. הפתרון האפשרי הוא ניקוי עם מברשת שיניים רכה, שטיפות פה עם פלואוריד ושימוש במשחות שיניים לשיניים רגישות, הקיימות היום בשוק. כמו כן, קיימים חומרים נוספים שניתן למרוח מקומית במהלך הטיפול ולאחריו למניעת הרגישות ולהקלה משמעותית בתחושת האי נוחות.

השיננית המליצה לי על שימוש בחוט דנטלי בנוסף למברשת רגילה, למה?

החוט הדנטלי מגיע למקומות שמברשת השיניים לא מצליחה להגיע אליהם, ולכן הוא יעיל ביותר במלחמה במחלת החניכיים. מברשת השיניים מנקה רק את הצדדים החיצוניים והפנימיים של השן, ולכן בזמן הצחצוח 70% בלבד מהפלאק (הרובד החיידקי הדנטאלי) מוסר, ואילו השאר נותר בין השיניים, במקום שאליו המברשת לא מגיעה, וגורם לדלקות חניכיים.

אחת לכמה זמן צריך ללכת לטיפול שיננית ומאיזה גיל?

מומלץ לבקר אצל שיננית אחת לחצי שנה להסרת אבנית. באותה הזדמנות כדאי לבקש מהשיננית הדרכה לשימוש נכון באביזרים השונים לשמירה על היגיינת הפה. ביקור שגרתי אצל השיננית רצוי שיתחיל בגילאים 7-6 כשבוקעות כבר השיניים הקבועות. יש מי שזקוקים לביקור אצל שיננית כל חודשיים-שלושה ויש מעטים ברי מזל שיכולים להסתפק בביקור אחת לשנה.

הבת שלי עוברת טיפול אורתודונטי, ועל השיניים מודבק מכשיר המקשה על טיפול השיננית. האם כדאי לדחות את הטיפול עד לסיום הטיפול האורתודונטי?

נהפוך הוא - קיימת חשיבות רבה לביקורים תקופתיים אצל השיננית במהלך הטיפול האורתודונטי. הטיפול האורתודונטי מצריך הדבקת סמכים, "קוביות" בלשון העם, על גבי השיניים, דבר המקשה על הצחצוח ושמירה על היגיינת הפה. מה גם שיישור שיניים הוא טיפול שאורך זמן רב וחשוב לדאוג לבריאות הפה במהלכו. בעת שהסמכים מודבקים על השיניים, נלכד סביבם מזון רב, שאותו יש לסלק כדי למנוע עששת ודלקות בחניכיים. לשם כך יש לקבל הדרכה מפורטת בעת הביקור אצל השיננית והתאמת אביזרים לצחצוח וניקיון הפה. חשוב לזכור שהמפתח להצלחת הטיפול הוא בשמירה נאותה על בריאות הפה והשיניים, גם בעת שהסמכים מודבקים על השיניים. אין טעם בשיניים ישרות אך רקובות ושהחניכיים סביבן נגועים בדלקת.

אני עוברת טיפול שיניים הכולל סתימות וכתרים. האם נכון לעשות את טיפול השיננית בסיום הטיפולים?

זוהי גישה שגויה, שכן מצב חניכיים טוב יאפשר לרופא המשקם לבצע את טיפולי השיניים, כגון סתימות וכתרים, בצורה הטובה ביותר. טיפול השיננית מפחית את דלקת החניכיים והדימום בזמן הטיפולים ומאפשר קבלת יובש, תנאי להצלחת טיפולים אלה.

יש לי דימום בזמן צחצוח השיניים ואני מרגיש שהשיניים זזות, מה עלי לעשות?

עליך לגשת בדחיפות לבדיקה אצל רופא מומחה למחלות חניכיים (פריודונט). חלק מהסימנים למחלת חניכיים הם דימום בזמן צחצוח, חניכיים הנראים אדומים, נפוחים, ניידות שיניים וריח לא נעים מהפה. במידה שלא מטפלים במחלה, עלול להתרחש תהליך של ספיגת העצם המחזיקה את השיניים בפה, ובסופו של דבר השיניים מתחילות להתנדנד עד למצב שיצריך לעקור אותן.

האם בתקופת ההריון ניתן לגשת לטיפול אצל השיננית?

נשים רבות מדווחות על דימומים, כאבים וריח רע מהפה במהלך תקופת ההריון. בשל תשישות המלווה לעתים תקופה זו, עלולה להופיע אצל רבות מהנשים פגיעה ביסודיות השמירה על היגיינת הפה. יחד עם שינויים הורמונליים, עלולה להופיע מחלת חניכיים הרסנית. לכן, טיפול שיננית בטוח ואף מומלץ במהלך ההריון, ואין סיבה לדחות אותו, כי אם להגיע לעיתים תכופות אף יותר.

מהן מחלות חניכיים וממה הן נגרמות?

מחלות חניכיים לסוגיהן ומחלת העששת הן הגורמים העיקריים לריקבון בשיניים ולאובדן שיניים. הסיבה שאנשים מאבדים שיניים עקב מחלת חניכיים נעוצה בעובדה שהמחלה פוגעת לא רק בחניכיים, אלא בעצם השן, שהיא למעשה מנגנון האחיזה של השיניים והחניכיים. כאשר הבסיס האוחז את השן במקומה פגוע, השן מאבדת את אחיזתה ונושרת. מחלות חניכיים יכולות לפגוע בכל אדם ובכל גיל ויש בהן גם מרכיב תורשתי. מחלות אלו נגרמות כתוצאה מרובד חיידקי המצטבר על השיניים ובנקודות המפגש עם החניכיים. עצם קיומו של הרובד על השן מסייע להיצמדות חיידקים נוספים השוקעים אל תוכו ובצמוד לחניכיים. דימום מהחניכיים הוא בעצם סימן אזהרה ראשון לכך שיש בעיה בחניכיים, אך יש לשים לב לסימנים נוספים, כגון נפיחות בחניכיים, אדמומיות ותחושה של חניכיים רגישים. ביקור סדיר אצל שיננית יבטיח גילוי מוקדם ואף מניעה של מחלות חניכיים. כאשר כבר קיימת מחלת חניכיים, היא לא תיעלם מעצמה, טיפול ביתי לא יעזור ואין מנוס מקבלת טיפול מקצועי. חשוב לומר שברגע שפרצה אצלך מחלת חניכיים, תמיד תהיה במעין קבוצת סיכון ועליך להקפיד יותר על ביקורים ועל אבחון מוקדם, כדי שהמחלה לא תחזור בצורה קשה יותר ותצריך התערבות כירורגית.

איך מטפלים בריח רע מהפה?

לריח פה סיבות רבות שמקורן בגורמים שונים, למשל, היגיינה אוראלית לקויה, נוכחות דלקת חניכיים ודימומים. ביקור אצל שיננית יכול להועיל בכך שתאותר הבעיה ויימצאו דרכים לפתרונה, כגון סילוק רובד החיידקים, מתן משחות ושטיפות טיפוליות, הדרכה לצחצוח וניקוי הלשון. במידה שהבעיה רצינית יותר ונובעת ממערכת העיכול או מדרכי הנשימה, אפשר להיוועץ ברופא המשפחה או ברופאי שיניים המתמתחים בבעיות מסוג זה.

מדוע רופאי השיניים ממליצים לבקר אצל השיננית לפני טיפול הבהרת שיניים?

הבהרת שיניים מתבצעת בעזרת חומרים כימיים מסוימים ותחת השגחתו של רופא השיניים. חלק מהמטופלים מדווחים על רגישות מסוימת בחניכיים במהלך ההבהרה ואחריה. חשוב לציין כי הצלחת ההבהרה תלויה ראשית בשטח פני השן, אשר נוקה ממשקעים וחיידקים מראש, וכמובן בשמירה יומית וצחצוח קפדני במהלך ההבהרה. תפקיד השיננית להסיר משקעים ורובד משטחי השן, להדריך לתחזוקה יומית שוטפת ולהמליץ על משחות שיניים יעילות לטיפול ברגישות השן - אם בשל ההבהרה ואם כתופעה קבועה.

לימור וקנין היא שיננית מרשת מרפאות השיניים "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום