הפחתת הסיכון למוות בעריסה

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: רמת סרוטונין נמוכה בגזע המוח קשורה להופעת מוות בעריסה. בדיקות סקר עתידיות עשויות לגלות אילו ילדים נמצאים בקבוצת סיכון

מאת: מערכת zap doctors

תופעת מוות בעריסה (SIDS) היא סיבת המוות השכיחה בתינוקות לאחר גיל חודש במדינות מפותחות, ושכיחותה עומדת כיום על 0.54 לכל 1,000 לידות חי. מקובל לחשוב היום שמדובר באירוע המתרחש על רקע שלושה דברים: נטייה גנטית בשילוב עם סטרס חיצוני בתקופה קריטית. בעשור האחרון נעשתה התקדמות רבה בהורדת הגורמים החיצוניים, דוגמת עישון ושינה על הבטן. הקפדה על שני דברים אלה הורידה את שכיחות התופעה בכמעט 40%. לעומת זאת עד כה לא ברור מהו הפגם הגנטי בגורם לתינוק להיות חשוף לתופעה. במחקר הנוכחי שפורסם השבוע בכתב העת היוקרתי ה-JAMA, בדקו חוקרים מבוסטון, ארה"ב, את מבנהו הכימי של מוח התינוקות שנפטרו מ-SIDS.

שיטות

בוצעו נתיחות לאחר המוות של תינוקות שנפטרו מ-SIDS בין השנים 2004-2008 בבוסטון. נמדדו רמות של טרנסמיטורים באזורי מח שונים. ספציפית התעניינו החוקרים ברמות של סרוטונין (5HT) והמטבוליטים שלו (5-HIAA). התוצאות הושוו לנתיחות שבוצעו בתינוקות שנפטרו מסיבות ידועות אחרות באותה תקופה.

תוצאות

בתקופת המחקר בוצעו 41 נתיחות בתינוקות שנפטרו עקב SIDS והושוו ל-12 תינוקות שנפטרו ממחלות אחרות והותאמו מבחינת גיל ומין. בקבוצת המחקר היו רמות נמוכות באופן מובהק של סרוטונין ומטבוליטים סרוטונרגיים באזור גזע המוח בהשוואה לקבוצת הביקורת (הבדל של 26% ברמות). ההבדל העיקרי נמצא באזור הנקרא raphé obscures, ויכולת הקישור של הסרוטונין הייתה נמוכה ביותר באזור הגרעינים המדולאריים בגזע המח.

מסקנה

ביחס לקבוצת ביקורת, תינוקות שנפטרו מ-SIDS היו בעלי רמות נמוכות של סרוטונין בגזע המח.

דיון

SIDS היא עדיין תופעה שמאיימת על ההורים והרופאים. במהלך שנות ה-90 חלה ירידה ניכרת בהיארעות עקב שינויים התנהגותיים שנקשרו באופן ברור לתופעה, החשוב שבהם הוא השינה על הגב. אם נסכם את ההמלצות המדעיות האחרונות להורים כדי למנוע את התופעה הם כוללים: שינה על הגב בכל מקרה שהתינוק אינו תחת השגחה, הימנעות מעישון, הימנעות מחימום יתר של החדר, הימנעות משינה משותפת וממצעים רכים ובובות רכות במיטה. כמו כן לאחרונה הוכח ששינה עם מוצץ מורידה אף היא את שכיחות התופעה. כל האמצעים ההתנהגותיים האלה הורידו את שכיחות ה-SIDS למתואר במאמר.

יחד עם זאת, העבודה הנוכחית היא השלב הראשון בחיפוש אחר גורם פיזיולוגי ל-SIDS. האפשרות שחוקרים אחרים יאוששו את מסקנות המחברים, עשויה לגלות - באמצעות בדיקות סקר - אילו ילדים נמצאים בקבוצת סיכון.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום