אהבה מכל הלב

(0)
לדרג

מחקרים מוכיחים את הקשר המיתולוגי שבין לב בריא לבין אהבה וקשרים חברתיים. בנוסף לאהבה, ישנן עוד דרכים לשמור על הלב

מאת: מערכת zap doctors

הלב הוא איבר הגוף המקושר עם האהבה זה מאות שנים. עד היום היו כמה הסברים לקשר שבין הלב לאהבה. על פי הבולט ביניהם, הלב הוא האיבר ההכרחי ביותר בגוף, כפי שאהבה הכרחית ונחוצה בחיי האדם. מחקר חדש קובע כי יש קשר מדעי בין אהבה וקשרים אישיים לבין בריאות הלב.

מחקר מאוניברסיטת הרווארד שפורסם ב-2002, עקב אחר 28,369 גברים בני 77-42, במשך 10 שנים. במחקר נמצא כי 1,365 מהגברים מתו ממחלות לב. משסווגו על פי מידת קשריהם המשפחתיים והחברתיים, נמצא כי לגברים הבודדים והלא חברתיים היה סיכוי גבוה ב-53% למות ממחלת לב בהשוואה לגברים בעלי הקשרים החברתיים.

במחקר נוסף נבדקו 583 גברים ונשים בסביבות גיל 60 שאושפזו בבית חולים עקב התקף לב. לאחר שנבדקה ההיסטוריה רפואית והפסיכולוגית שלהם, חזרו החוקרים לבדוק את אותם אנשים שנה לאחר הבדיקה הראשונה. תוצאות המחקר הראו, כי לאלה שדיווחו שהם נהנים מקשר חברתי קרוב היה סיכון נמוך ב-50% למות ממחלת לב. החוקרים מדגישים שהם מצאו שלעומק הקשר הרגשי משמעות רבה יותר מאשר לכמות מערכות היחסים של האדם במניעת מחלות לב. מחקרים נוספים היום גורסים כי עוינות, כעס, מתח, דיכאון ובידוד חברתי תורמים למחלות לב.

קרוב אל העין, קרוב אל הלב

ההסבר לקשר בין החסך בקשרים חברתיים ובדידות למחלות לב נטוע בלחץ העצום הקיים אצל אדם שמבלה את רוב זמנו לב ללא קרבה וקשר פיזי עם אנשים אחרים. המחקר בעצם מאשש את הקשר שהיה קיים תמיד בין לב לבין אהבה וקשר חברתי, שעד היום נחשבו כמעוררי תחושת ביטחון, מעניקי חום ותחושת אחריות, וקובע שהם יכולים גם למנוע בעיות בריאותיות בדגש על מחלות לב. החסך בקשרים אישיים קרובים מוביל אותנו בעל כורחנו ליצירת חסכים רגשיים עמוקים המאופיינים בהתחלה בתחושות של בדידות, כאב, סוגים שונים של דיכאון עד להחמרה עמוקה יותר של הסימפטומים וגרימת נזקים משמעותיים יותר כמו סיכון רב ללקות במחלות לב.

יום האהבה הוא הזדמנות מצוינת לצאת ולבלות יחד על מנת לחגוג אהבה או לחלופין למצוא אהבה חדשה. על פי המחקר, הפעילות השגרתית של יציאה משותפת עם בן הזוג יכולה לתרום רבות למניעה של מחלות לב - מעבר לעובדה שהמאורע עצמו מהנה ביותר.

בנוסף לאהבה

מנעו מחלות על ידי תזונה נכונה ומאוזנת - תזונה נכונה יכולה לסייע במידה רבה למניעת מחלות לב. מחקרים מוכחים כי צריכה של מזונות העשירים בחומצות שומן אומגה 3 ו-9, למשל דגי סלמון ואגוזי מלך, קשורה בהפחתה של הסיכוי לחלות במחלות לב. כמו כן, אכילת מזונות בעלי רמת כולסטרול נמוכה ודלים בשומן טראנס, עוזרת למנוע מחלות לב ולשמור על בריאות הגוף.

הפחתת מתחים ולחץ - כיום ידוע כי מתחים ולחץ מהווים את אחד מגורמי הסיכון המרכזיים ללקות במחלות לב. ישנן דרכים שונות שהוכחו כמפחיתות לחץ, החל מעיסוק בפעילות גופנית ועד שיטות הרגעה שונות, כגון מדיטציה.

הפסיקו לעשן - עישון נחשב אחד מגורמי הסיכון הנפוצים ביותר למחלות לב. רוב המעשנים מודעים למחלות המקושרות לעישון, ובעיקר לסרטן. מחקרים מראים היום כי כ-75% מהתקפי לב אצל אנשים מתחת לגיל 45 הם בקרב אנשים מעשנים. הסיכון אצל מעשנים מתחת לגיל 40 ללקות בהתקף לב, גדול פי 5 בהשוואה ללא מעשנים, ומעל ל-50% ממקרי אוטם שריר הלב אצל נשים נגרמים כתוצאה מעישון.

עסקו בפעילויות ספורט באופן קבוע - פעילות ספורטיבית יכולה למנוע מחלות לב מכמה כיוונים. שמירה על משקל קבוע ללא השמנת יתר תדאג גם לשמירה על קצב לב סדיר. פעילות ספורטיבית שומרת על בריאות הגוף וממריצה את הלב ובכך מפחיתה את מספר פעימות הלב בעת מנוחה.

מניעה על ידי תרופות - מדלל הדם אצטיל סליציליק, (Acetyl Salicylic Acid ,ASA) במינון 75 מ"ג, אשר מפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם חוסמים בחלל העורקים, יכול לעזור במניעת מחלות לב. מדלל הדם ASA מומלץ לגברים מעל גיל 45 ולנשים מעל גיל 50 אשר נמצאים באחת או יותר מקבוצות הסיכון הבאות: מעשנים, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול, היסטוריה משפחתית של אירועי לב או שבץ, ובעלי עודף משקל. עבודות מחקר רבות הוכיחו כי מינונים של 75 מ"ג ASA מדכאים את יכולת הטסיות ליצור קריש דם. למעשה, התרופה לדילול דם במינון הנמוך פותחה והוכנסה ליצור סדרתי בעקבות אותם מחקרים שהוכיחו כי בנטילה יום-יומית ולאורך זמן מדלל דם במינון נמוך אפקטיבי באותה מידה כמו במינון הכבד. היתרון הגדול שלו: מיעוט תופעות לוואי.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום