חוכמת הרמב"ם - אז וגם היום

(2)
לדרג

הרמב"ם, הוגה דעות ורופא, נחשב לאבי הרפואה הטבעית ביהדות. עצותיו לחיים בריאים עדיין תקפות, מוכחות מחקרית, ומתחברות לרפואה המשלימה המודרנית

מאת: ד"ר מוטי לוי

הרמב"ם, מחשובי הפילוסופים היהודים בימי הביניים (1204-1138), רופא ומנהיג, נחשב לאבי הרפואה הטבעית במסורת היהודית. הוא דיבר על הקשר בין גוף ונפש ועל הקשר בין תזונה ואורח חיים פעיל לבריאות ומניעת מחלות. דבריו ועצותיו, מסתבר, נכונים גם בעידן המודרני המאופיין במסלול חיים מהיר, לחצים ומתחים בשגרה היומיומית.

הרפואה הטבעית משלימה ומסייעת לרפואה המערבית, נועדה לשפר את איכות החיים ועשויה למנוע בעיות בריאות עתידיות. הרמב"ם, שהיה רופא וגם הוגה דעות, לימד כיצד לחיות אורח חיים בריא, והדברים ישימים ונכונים גם כיום בעידן המודרני ומוכחים במחקרים.

עצות הרמב"ם לאורח חיים בריא

"המחשבה בדברים המשמחים מרחיבה פעולות הנפש ומזרזת כוחותיה, חיזוק פעולות הנפש מחזק את הגוף".

מחקרים שונים מראים כי מצב של תסכול, חוסר סיפוק ואפילו הימנעות מיציאה לחופשות מגבירות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

"מניעת הזקנה היא דבר בלתי אפשרי, אבל מניעת מהירותה ודחייתה זה אפשרי בהחלט".

הדברים השומרים את האדם מן הזקנה והחולשה הם מזון נכון, רחצה, שינה בריאה, וטיולים יומיים קלים. אינספור מחקרים מוכיחים את חשיבות התנועה לחיים בריאים וללא מחלות עד גיל מאוחר.

"חייב האדם להישמר מלאכול לשובע. יש להקפיד על בטן לא מלאה וזה אמור בכל שנות חיי האדם. שלושה המה בעוכרי האדם: הזלילה ותאוות האכילה, הטרדה המרובה, היעדר הידיעה מה ראוי ונאות לעשות. רבות מן המחלות ניתן לרפאות על ידי השערה נכונה של טיב המזון, כמותו, ועת האכילה. מזון זה די בו כדי לעזור לגוף להתגבר בעצמו על מחלותיו".

שיטות טיפול שונות כיום מתבססות על העיקרון שאומר שהאדם הינו מה שהוא אוכל. יעיד על כך הסרט המפורסם "לאכול בגדול" שעקב אחרי אדם שאכל רק מזון מהיר ותוך מספר שבועות הגיע למצב של סכנת חיים.

"לעולם יקפיד אדם על התעמלות כל אבריו. המשובח שבמיני ההתעמלות הוא שיתעמל עד שיגיעת הגוף תעורר גם את הנפש. כי שמחת הנפש והתעוררותה תבריא הגוף ורבים סרו מחלותיהם בסיבת שמחת הנפש בלבדה".

כיום אנו יודעים כי פעילות גופנית משחררת חומרים המשפרים את מצב הרוח. בנוסף, אחד המחקרים המפתיעים בעוצמת התוצאות שלהם מראה כי נשים שהקפידו על פעילות גופנית סדירה חלו ב-50% פחות בסרטן השד ביחס לנשים שנמנעו מתנועה, וזוהי רק דוגמה קטנה ליתרונות הבריאותיים העצומים שהתנועה מעניקה לאדם.
.
"המנוחה והיעדר ההתעמלות גורמת לשתי רעות: ריבוי שומנים בגוף והתמלאות כלי הדם וחסימתם".

מחקר שהתפרסם לא מכבר בחן את רמות הכולסטרול ה"רע" וסימנים נוספים בדם המעידים על נטייה לטרשת אצל קבוצת ילדים שנמנעה מתנועה. עם תחילת המחקר, מחצית הקבוצה נשלחה למגרש המשחקים מדי יום והמחצית האחרת המשיכה את חייה כרגיל. לאחר מספר שבועות נבדקו הילדים שוב, ונמצא כי הילדים שהיו בתנועה הורידו באופן משמעותי את הכולסטרול הרע וסימנים אחרים המעידים על נטייה לפתח טרשת. הילדים שהמשיכו לנוח נותרו ללא שינוי. המסקנה ברורה, והיא תקפה על אחת כמה וכמה אצל בוגרים ומבוגרים.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי בש.ל.ה - כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום