דיכאון בחגים: שוב אותו העצב

(0)
לדרג

רגע לפני השקיעה אל תהומות הדיכאון בחגים, מומלץ להכיר טיפולים שונים ברפואה משלימה לשיפור ההרגשה - מדיקור סיני ועד הומאופתיה וצמחי מרפא

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

החגים בפתח - מועדים לשמחה? לא בהכרח. רבים מאיתנו מנצלים את החג למנוחה, לבילוי עם המשפחה, לארוחות, אך יש גם מי שסובל בתקופה זו. כך למשל, הרווקה הנצחית שדודתה דואגת להזכיר לה שהשעון הביולוגי מתקתק, בני הזוג שרבים מפעם לפעם ומעדיפים לבלות בנפרד, אנשים מבוגרים שחיים לבד ועוד.

דיקור סיני

הרפואה המשלימה מציעה פתרונות שונים לתחושת המועקה בתקופת החגים. פיתרון אחד לשיפור המצב המנטלי הוא הדיקור הסיני: "אנשים חשים הקלה במצב הרוח לאחר מספר טיפולים בדיקור סיני", אומר מוטי צ'חנובר, מומחה בטיפול בכאב ברפואה סינית, אך מציין כי "טיפול ברפואה משלימה הוא לא תרופת קסם, אלא כלי שנועד לשפר את איכות החיים".

לדברי צ'חנובר, "לאחר כ-5-10 טיפולים המטופל ירגיש את התוצאה הרצויה. זהו מדד סובייקטיבי: המטופל מודע להבדלים בתחושותיו לפני סדרת הטיפולים ואחריה. בדרך-כלל הוא מגלה שמצבו המנטאלי יציב יותר. בנוסף, טיפולים אלה גורמים לאנשים לישון בצורה סדירה ורציפה ואפילו לבכות פחות (הכוונה לאנשים שהיו במצבי דיכאון קל עד בינוני - ל.א). אם אחרי מספר טיפולים אין שום הקלה, יש להפסיק את הטיפול. במקרה כזה מומלץ לגשת לייעוץ פסיכולוגי על-מנת לפתור את הבעיה מהשורש. כאמור, הדיקור הוא רק כלי לשיפור ההרגשה, אך לא פיתרון הבעיה".

צ'חנובר מדגיש כי שיטת הדיקור סיני היא שיטה בטוחה, יעילה וללא תופעות לוואי. "אין סטטיסטיקה מדויקת לגבי הצלחת השיטה, אולם מטופלים רבים חווים שיפור במצבם לאחר הטיפול". בדבריו הוא מתייחס גם לאנשים בגיל הזהב שמרגישים בודדים ומדוכדכים, חלקם חולים או אלמנים. "הטיפול מתאים לכל גיל, במיוחד בתקופת החגים, אז מצב הרוח משתנה, השינה נודדת והכאב גובר".

הומאופתיה ככלי טיפולי

שיטות אחרות ברפואה המשלימה, שהדיקור לא נמנה עליהן, מטפלות בבעיה מהשורש. "בטיפול הומאופתי, המטפל מנסה להבין באמצעות שיחה מהם הגורמים לבעיה, ומתי היא עלתה לראשונה. הסימפטומים של המטופל עוזרים לכוון לשורש הבעיה", מסביר יונתן קדם, מנהל מרכז אדיב, מטפל בהומאופתיה ומורה למדיטציה. "הטיפול הוא תהליך שנמשך 4-5 חודשים, אך המטופל חש שיפור במצבו כבר אחרי מספר שבועות. לאנשים שנמצאים בדיכאון קל, אפשר לשלב טיפול הומאופתי יחד עם תרגול מדיטציה לשיפור ההרגשה".

קדם מסביר כי לכל מטופל מתאימים את התרופה המתאימה לו. הוא משיב על הטענה, הנשמעת לא אחת, כי לתרופה הומאופתית יש אפקט פלצבו בלבד. "טיפולים הומאופתיים ניתנים גם לחיות ולתינוקות. השיפור במצבם הוא ההוכחה לכך שיש לתרופות אפקט חיובי".

צמחי מרפא

דרך נוספת לשפר את מצב הרוח, בזמן קצר יותר, היא שימוש בצמחי מרפא. למעשה, ישנם מספר צמחי מרפא סיניים לטיפול בדיכאון קל עד בינוני. "יש אינדקציה לכך שצמח ההיפרקום תורם לשיפור ההרגשה", אומר צ'חנובר. "חשוב להזכיר גם את פרי השיזף הסיני (חוחובה) - בסין משתמשים בו לשיפור מצב הרוח. בארץ הוא נמכר בשווקים כפרי מיובש שחולטים אותו בתה".

אם החלטתם לנסות שיטת טיפול אחת לפחות, יהיה עליכם לבחור מטפל מתוך רשימה ארוכה של אנשי מקצוע - משימה לא פשוטה ולעתים אף מייגעת. לפי צ'חנובר, ניתן לאתר מטפל טוב ומקצועי דרך קופת חולים ובאמצעות המלצות מחברים וגלישה באתרים ובפורומים. "צריך להגיע לפגישה איתו ולבדוק מה הוא מציע ומבטיח, וכמובן לסמוך על האינטואיציה", הוא מסכם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כאב ורפואה סינית
פורום הומאופתיה קלאסית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום