טיפול ברפלוקס אורולוגי

(0)
לדרג

חדש בצרכנות לסובלים מרפלוקס אורולוגי: הזרקת דפלוקס בטיפול אנדוסקופי. הטיפול מאפשר להימנע מניתוח או משימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה

מאת: מערכת zap doctors

פתרון מסתמן לבעיית "רפלוקס האורולוגי" - VUR ממנו סובלים ילדים רבים. כ-1% מכלל הילדים נולדים עם פגם בשסתום, במהלכו השתן עולה משלפוחית השתן בחזרה אל הכליות. תופעה זו נגרמת בעקבות חוסר תפקוד של השסתום החד כיווני הנמצא בין השלפוחית לשופכנים, ומאפשר דליפה של השתן בחזרה אל הכליה. תהליך זה עלול לגרום ליצירה של רקמה צלקתית בכליה, דלקות שתן חוזרות ונשנות, ואף לירידה משמעותית בתפקוד הכלייתי.

כאשר הילד אובחן כסובל מרפלוקס אורולוגי, יש לפנות לאורולוג ילדים על מנת שיבצע בדיקה ציסטוגרפית לאבחון המחלה ודרגת חומרתה. כיום כמחצית מהילדים הסובלים מ-VUR נדרשים לטפל בבעיה. מתוכם כ-50% מטופלים באנטיביוטיקה, כ-15% עוברים ניתוח והשאר מטופלים אנדוסקופית (על-ידי הזרקה).

חברת Q-Med השבדית, המשווקת בארץ על-ידי חברת א.מ.י. טכנולוגיות רפואיות, פיתחה את החומר דפלוקס המאפשר להימנע מניתוח או משימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה (העלול לגרום לעמידות או לתגובה אלרגית). הדפלוקס מוזרק בטיפול אנדוסקופי על ידי מכשיר אנדוסקופ, בדיוק מרבי, לפיה בין השלפוחית לשופכן. החומר מורכב ממולקולות סוכר שזמן פירוקן בגוף ארוך מאד ומאפשר פתרון ארוך טווח של הבעיה. החומר מחייב הזרקה, האורכת כחמש דקות, תחת הרדמה הנמשכת כחצי שעה.

הילד נשאר במעקב למספר שעות לאחר הפרוצדורה ומשוחרר הביתה באותו יום, ללא עוגמת הנפש של ניתוח או צורך התרופות בהמשך. הזרקת החומר מונעת חזרה של השתן בכיוון הכליה. התהליך פשוט מאד: האורולוג מאתר בתוך שלפוחית השתן את מיקום כניסת השופכנים, הדפלוקס מוזרק לתוך הקרום הרירי ומיד נוצרת בליטה קטנה. בליטה זו מתפקדת כשסתום המונע את זרימת השתן חזרה דרך השופכנים לכיוון הכליות.

ניתן לאבחן את הבעיה על-ידי בדיקת ציסטוגרפיה ואפשרויות הטיפול נקבעות בהתאם לחומרת המצב וכוללות טיפול אנטיביוטי, הזרקה אנדוסקופית לדופן השלפוחית והפניה לניתוח במקרים החמורים ביותר. חומרת הרפלוקס מדורגת בין 1-5. הטיפול בדפלוקס מתאים ביותר לרפלוקס בדרגות 2-5.

הדפלוקס מבוסס על שני סוגים של פוליסכרידים:

Dextranomer - נמצא בשימוש לטיפול בפציעות מעל 30 שנה, ידידותי לרקמות.
Hyaluronic Acid - חומר טבעי הנמצא בכל רקמות הגוף.

שני החומרים מתפרקים בגוף בתהליך טבעי, ולמרות זאת ה"בליטה" נשארת בעינה. בהדרגה מוחלף החומר על ידי חומרים טבעיים הנוצרים בגוף והטיפול נשאר אפקטיבי. במחקרים רפואיים רבים הוכיח הדפלוקס את פעילותו הידידותית בגוף.

מחקרים מראים כי 70% מהילדים שטופלו בדפלוקס לא נזקקו לטיפול נוסף ב-VUR, והזרקה אחת פתרה את הבעיה כפי שמתבטא בתוצאות הציסטוגרפיה. במידה ויש צורך, ניתן לחזור על ההזרקה כמה חודשים לאחר ההזרקה הראשונה על מנת לחזק את ה"בליטה" שתפחית את הרפלוקס.

הטיפול כלול בסל הבריאות וממומן על-ידי כל קופות החולים.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום