בקיעת שיניים אצל ילדים

(0)
לדרג

בקיעת השיניים היא אירוע משמח, אך כרוכה בכאבים וחוסר נוחות אצל התינוק. כל ההמלצות להקלה על הכאבים

מאת: ד"ר רקפת בכרך

לא עברו מספר חודשים מהולדת התינוק, והנה, זה כבר מתחיל לקרות. בקיעת השן הראשונה של התינוק היא ללא ספק ציון דרך בחייו. אבל יחד עם הגאווה, ההורים מספרים גם על לילות ללא שינה, בכי מתמשך ואי שקט של התינוק שלהם.

כאשר השיניים החדשות מפלסות את דרכן דרך החניכיים, הן עלולות לגרום לנפיחות ולדלקת ברקמות הרכות והרגישות בדרכן אל אוויר העולם. יחד איתן צץ גם הרצון העז של התינוק לנגוס בכל דבר שנקרה בדרכו. אל כל אלה מתלווים צרחות, בכי, עצבנות ואגרסיביות כללית. את קסדות הפלדה אפשר להוריד מהראש כשהילד מגיע לגיל שלוש בערך, שכן עד אז כל השיניים הראשונות אמורות לסיים את גדילתן. 20 שיני החלב של הפעוט אינן שיניים קבועות - עם הזמן הן נושרות, ובמקומם יתפתחו 32 שיניים קבועות. אבל עד אז, הנה כמה טיפים חשובים להקלה על המצב:

עיסוי חניכיים

שוטפים ידיים היטב וניגשים למלאכת עיסוי החניכיים של התינוק למספר דקות. העיסוי ירגיע ויקל על הכאב המקומי. מומלץ לעסוק בתנועות סיבוביות רכות, הלוך וחזור. לא צריך לפחד לתת לתינוק להכניס את ידיו לפה, שכן זהו אינסטינקט הגנה טבעי ובריא שלא יזיק לרגישות הלסת -להפך. ההתעסקות עם החניכיים תוכל להרגיע, בדומה לעיסוי.

טעם המזון

השתדלו להימנע מלתת לתינוק מזון מלוח או חמוץ. החמיצות והמליחות מגבירות את הרגישות של החניכיים.

טמפרטורת האוכל

מומלץ לתת לתינוק מאכלים קרים, כי מזון קר מפיג את כאב הדלקת. תנו לו יוגורטים ופירות קרים על מנת להקל עליו. החל מגיל שנה אפשר לתת לילד לאכול ארטיק. מעבר לכך שהדבר יעניק לו הנאה שתסיח את דעתו מהכאב, הקור של השלגון יסייע בהקלה על החניכיים.

הרגעת כאבים

ניתן לתת לתינוק משכך כאבים המותאם לגיל הרך, כמו נורופן לילדים, הפועל במהירות וביעילות להפגת הכאב ואי הנוחות. בשוק קיימים מספר תכשירי ג'ל המכילים חומרים מאלחשים, האמורים להקל ולהרגיע את החניכיים הרגישות (כגון בונג'לה). ניתן להשתמש בהם בהתייעצות עם רופא או רוקח.

צעצוע לעיסה

כדי להרגיע את ייצר הנשיכה התוקף את התינוק בשעת בקיעת השיניים, רצוי להשתמש בצעצועי גומי על מנת לתת לו לפרוק את זעמו. מומלץ לקרר את מכשיר הנשיכה לפני כן.

ניקוי הפה

מומלץ לדאוג לנקות את פיו של התינוק משיירי הרוק. רוק עודף עלול להחריף מעט את הגירוי.

חשוב לזכור שחום, שלשולים והקאות, אינם תוצאות טבעיות של בקיעת שיניים כפי שחשבו בעבר. לכן, אם אלו קורים, יש לפנות לרופא מטפל. והכי חשוב, חבקו והרעיפו על התינוק שלכם חום ואהבה על מנת לעזור לו לעבור את התקופה הקשה. תשומת לב היא לפעמים התרופה הטובה ביותר.

ד"ר רקפת בכרך היא רופאת משפחה בכירה בקופת חולים כללית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים לילדים
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום