טיפולי שיניים לבעלי צרכים מיוחדים

(0)
לדרג

בעיות שיניים חמורות נפוצות בקרב בעלי הצרכים המיוחדים. אגודת אקים הקימה רשת מרפאות שיניים ייעודית שתאפשר למטופליה לחייך בגאווה

מאת: מערכת zap doctors

טיפולי שיניים לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים אינם דבר של מה בכך. אנשים עם פיגור שכלי, אוטיזם, C.P הנזקקים לשיקום נתקלים בחומות של חוסר רגישות בהגיעם לקבלת טיפול מסוג זה. בשנים האחרונות המודעות לנושא בריאות הפה תפסה תאוצה, אך בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים העלאת המודעות בצינורות המקובלים קשה מנשוא ועד כה גם לא זכתה לטיפול הולם. הריבוי של בעיות השיניים ותחלואת החניכיים בקרב אוכלוסייה זו הוביל לצורך הולך וגובר בקבלת טיפול במרפאות השיניים השונות. אולם, במרפאות נתקלים מטופלים אלה בקושי של הממסד לתקשר עימם ובחוסר מודעות לצרכיהם. אקים ישראל, אגודה הפועלת למתן סיוע ושירות לילדים ומבוגרים עם פיגור שכלי ולבני משפחותיהם, בשיתוף עם משרד הרווחה, האגף לטיפול באדם המפגר וקרן ויינברג, משיקה פרויקט לבניית מערכת מרפאות שיניים ייחודיות, שמטרתה מתן מענה הולם לבעיותיה ואופייה של האוכלוסייה בעלת הצרכים המיוחדים.

אדישות מסכנת חיים

אוכלוסיית אקים היא אוכלוסייה של אנשים הזקוקים לטיפול והשגחה לאורך כל ימי חייהם. נעשו לא מעט ניסיונות לטפל באוכלוסייה הזאת באמצעות מרפאות שיניים מוסדיות, אך הניסיונות הללו כשלו בשל המערכת שאין ביכולתה ואין ברצונה להתמודד עם הציבור הזה. הורים שפנו למרפאות שיניים לא קיבלו טיפול בטענה שלא ניתן לטפל בילדיהם במרפאה רגילה, אלא רק בהרדמה כללית שיש בה סכנה לחייו של המטופל. בינתיים בעיית השיניים של הילד מחמירה וגורמת להידרדרות בהתנהגותו וברצונו לשתף פעולה, מה שהופך את הטיפול בו לקשה יותר.

ד"ר ישראל סטרול, רופא ראשי במרפאות השיניים של אקים ישראל, הנרתם להובלת הפרויקט, אומר כי בראש ובראשונה המטרה היא לצמצם למינימום את הצורך בטיפולי שיניים בקרב המטופלים ולבנות מודעות בקרב ההורים והילדים בנוגע לחשיבות השמירה על היגיינת הפה. מודעות תשנה את המצב הקיים, שבו 50% מהמטופלים בעלי הצרכים המיוחדים, בהשוואה ל-5% עד 7% בקרב האוכלוסייה הרגילה, נכנסים לטיפולי שיניים בהרדמה כללית המסכנת את חייהם. הורים המעוניינים להגיע למרפאות השותפות במיזם משלמים מחיר סמלי עבור הטיפולים לפי מחירון מינימום המוגדר לנזקקים מטעם משרד הבריאות. הודות לגיוס תרומות מצד עמותת אקים, נבנתה תוכנית מיוחדת למתן טיפולי שיניים למען השלמת אותן עלויות.

ניצנים של שינוי

מומחי מרפאות השיניים של אקים הצליחו להפחית עם השנים את שיעור הפניות להרדמה כללית לפחות מאשר באוכלוסייה הרגילה. 2%-1% - זה שיעור המטופלים בעלי הצרכים המיוחדים הנשלחים כיום להרדמה כללית. השיפור התאפשר בשל הנכונות להתמקצע בעבודה עם אוכלוסייה זו, פיתוח שיטות עבודה והתאמתן לצרכיהם המיוחדים של המטופלים, צבירת ניסיון ונחישות להעניק את הטיפול במרפאות שיניים רגילות מבלי להזדרז לפנות לטיפולים באמצעים אחרים מסכני חיים.

"בזכות פעילות זו", מציין ד"ר סטרול, "אנו רואים עם הזמן הרבה פחות אנשים מסתובבים עם פה נטול שיניים. יתרה מכך, יותר אנשים שבעבר עברו עקירות בהרדמה כללית, הורגלו לטיפולים מורכבים במרפאות השיניים הרגילות, תוך בניית קשר אישי ובוטח עם הרופא המטפל".

פרויקט המרפאות החל את דרכו לפני כ-30 שנה ואט אט, בעקבות מימון מטעם משרד הרווחה ובעיקר בזכות גיוס התרומות מצד עמותת אקים, התרחב עד ל-14 מרפאות מדימונה שבדרום ועד עכו שבצפון ומונה היום כ-18,000 מטופלים. בעקבות יוזמה זו נבנתה מערכת מרפאות שיניים נפרדת המיועדת לאוכלוסייה המיוחדת והמותאמת לאופייה ולצרכיה, מסגרת שמטופליה מקבלים את היחס והשירות שלהם הם ראויים, ללא עיכובים מיותרים המסכנים בסופו של דבר את מצבם הבריאותי.

"חשוב לציין", מסכם ד"ר סטרול, "כי מעבר להיבט הבריאותי, קיים היבט חברתי המתבטא בשיפור מראם החיצוני של המטופלים ומוביל לעלייה בביטחונם העצמי וביכולת שלהם להשתלב בחברה. זה בא לידי ביטוי גם אצל מטופלים עם פיגור קשה המודעים לשינוי שחל בהם ומתהלכים בגאון עם חיוך".

ב-2 במרץ ניתן לתרום 10 ש"ח באמצעות משלוח הודעת SMS עם המילה תרומה למספר 1144. או באמצעות מוקד ההתרמה של אקי"ם: 1-800-399-333.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים כללית ורפואת שיניים לחולים במחלות כרוניות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום