מילה טובה: ברית נגד איידס

(0)
לדרג

משלחות מישראל יצאו לאפריקה ללמד רופאים לבצע ברית מילה. הסיבה: הסרת העורלה מסייעת במניעת איידס. יומן מסע

מאת: מערכת zap doctors

מה הקשר בין אברהם אבינו לבין תושבי אפריקה? מסתבר שיש קשר רפואי שיכול להציל חיים. ביהדות מוכר מנהג ברית מילה עוד מימי אברהם אבינו, והוא מבוצע כמעט בכל התינוקות הזכרים. שלושה מחקרים קליניים סיפקו בתקופה האחרונה הוכחות חותכות: החוקרים הראו כי ניתוחי הסרת העורלה (ניתוחי מילה) מצמצמים עד 60% את סכנת הידבקותם של גברים בנגיף האיידס כתוצאה מקיום יחסי מין עם נשים.

סקס מוגן

בשני מחקרים - האחד בקניה והשני באוגנדה - אשר בוצעו על-ידי חוקרים אמריקאים ואפריקאים, נמצא כי ניתוחי המילה (הסרה מלאה של העורלה) מפחיתים בשיעור משמעותי את סיכון הגבר להידבק בנגיף האיידס ביחסי מין הטרוסקסואלים.

במחקר שבוצע בקיסומו שבקניה (עם 2,784 נחקרים) נמצא ששיעור ההגנתיות של ברית המילה בקרב נימולים לעומת לא נימולים היה 53%. במחקר ברקאי שבאוגנדה (4,996 נחקרים) שיעור ההגנתיות היה 48%. שני מחקרים אלה מצטרפים למחקר-ניסוי מאזור אורנג' פארם בדרום-אפריקה (בהשתתפותם של 3,274 נחקרים), הראשון שפורסם בנושא, שבו נמצא כי ההגנתיות של ברית המילה מפני הידבקותם של גברים בנגיף האיידס ביחסי מין היא 60%.

בשלושת המחקרים השתתפו מתנדבים - גברים צעירים (בגילאי 49-18), לא נימולים וללא HIV - שחולקו באופן אקראי לקבוצת ניסוי ולקבוצת ביקורת. הגברים בקבוצת הניסוי עברו ניתוחי מילה בידי רופאים מנוסים במרפאה מיוחדת, בהרדמה מקומית ותוך הקפדה על תנאי חיטוי והיגיינה. שתי הקבוצות נדרשו לעבור סדרה של בדיקות וראיונות עומק לאורך תקופת המחקר. שלושת המחקרים האלה מצטרפים לשורה ארוכה של מחקרים תצפיתיים ביבשת אפריקה, אשר הראו אף הם כי לגברים נימולים סיכוי מופחת להדבקות בנגיף האיידס.

הקשר הישראלי

מחקרים אלה הובילו את ארגון הבריאות העולמי, את קרן האו"ם למען הילד ואת סוכנות האו"ם UNAIDS לשכנע מדינות באפריקה לכלול באופן מיידי את ניתוחי המילה בגברים בתוכניות מניעת הדבקות בנגיף האיידס שמופעלות ברמה הלאומית. איך כל זה קשור לישראל? מסתבר שמכל מדינות העולם, בישראל יש מיומנות גדולה בניתוחי מילה במבוגרים.

כ-80 אלף מבוגרים עברו בשנים האחרונות ניתוחי ברית מילה בהרדמה מקומית בישראל כחלק מהשתלבותם הדתית והחברתית בארץ. משנת 1990, כשהחלה העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, הגיעו לארץ גברים רבים שאינן נימולים. עקב הדרישה שהגיעה מצד בחורים והורים לנערים שרצו להיות כמו כולם ולהשלים את תהליך הציונות, נפתחו חדרי ניתוח ייעודיים לביצוע ניתוחי מילה. מדובר בניתוח פשוט בהרדמה מקומית. כך רופא בארץ ניתח כ-35-30 בחורים מדי יום עקב הביקוש הרב לניתוח ומכאן המומחיות הישראלית בתחום.

מבצע אברהם

כבר לפני כ-30 שנה מחקרים הוכיחו כי ברית מילה היא אמצעי יעיל להפחתת הידבקות במחלות מין וכי נימולים נדבקים פחות מערלים במחלות מין. בסוף שנות ה-90 הועלתה השערה שאם פעולה כלשהי מפחיתה מחלות מין, ככל הנראה היא גם תשפיע בצורה כלשהי על הדבקות באיידס. כמו כן, מצאו כי איידס אינו מהווה בעיה במדינות במערב אפריקה, מכיוון שמרבית התושבים שם הם מוסלמים שעוברים ברית מילה. לעומת זאת, בשאר המדינות באפריקה לא מבצעים ברית מילה, ושם השכיחות הגבוהה ביותר בעולם של חולי איידס.

כמענה לפנייתן של מספר מדינות באפריקה, ההסתדרות המדיצינית "הדסה" ועמותת 'פרוייקט איידס ירושלים' חברו לתוכנית משותפת בשם "מבצע אברהם" לשדרוג מקצועי ולהדרכה. לדברי ד"ר ינון שנקר, יועץ לארגוני האו"ם בתחומי בריאות הציבור והעומד בראש המחלקה הבינלאומית של 'פרוייקט איידס ירושלים', "המטרה הייתה לסייע בהגדלה של מספר הרופאים המנתחים באפריקה אשר ירכשו מיומנות לביצוע יעיל, בטוח וללא זיהומים של ניתוחים להסרת העורלה כדי למנוע הדבקות בנגיף האיידס. כמו כן, סיוע בהקמת מערך יעיל להפעלת תוכנית ניתוחים רחבה לאוכלוסייה".

מדינת היעד הראשונה שנבחרה ליישום התוכנית הייתה סוואזילנד, שבה 40% מכלל התושבים נגועים בנגיף, וכמעט ואין בה גברים נימולים. לפני מספר חודשים התקיים במדינה זו פרויקט חלוץ (pilot): שלוש משלחות רפואיות יצאו לסוואזילנד, הדריכו 10% מכלל הרופאים במדינה בביצוע ניתוחי מילה, סייעו בהכשרה ובאבזור מרפאה קהילתית לצורך מתן השירות למאות גברים הממתינים בתור לביצוע הניתוח. כמו כן, הם עסקו בהסברה וחינוך האוכלוסייה הכללית וביצעו בפועל מעל ל-200 ניתוחים מוצלחים.

יש לציין כי הרופאים הישראלים עבדו בשיתוף פעולה עם הממשלה המקומית ועם ה-FLAS - האיגוד לחיי משפחה בסוואזילנד - הדומה לאגודה לתכנון המשפחה בישראל.

מניעת המחלה והצלת חיים

ד"ר שנקר מספר: "המשלחות מנו שני מנתחים ומומחה לבריאות הציבור, ומעבר להדרכת הרופאים המקומיים בביצוע ניתוח מילה, היה חשוב ללמד אותם כיצד לעשות זאת במהירות ובאופן שהמהירות לא תפגע ביעילות הניתוח, עקב הביקוש והצורך הרב שהיה במקום". לדבריו, מתוך שלושה ניתוחים שבוצעו בשבוע, הרופאים המקומיים הגיעו להספק של עשרה ניתוחים ביום. התקציב שניתן יועד לשלוש משלחות שכבר סיימו את פעילות ההדרכה, אך התקבלו כבר בקשות מעוד ארבע מדינות באפריקה לקבלת סיוע.

כחלק מהסיוע, מטרת המשלחות הייתה להעלות את מודעות האוכלוסייה למניעת איידס. "פיתחנו מודל מיוחד להדרכת הגברים שהגיעו ולהעלאת את המודעות למניעת איידס", אומר ד"ר שנקר. "ברבע שעה שבה המטופל שוכב על המיטה בזמן ניתוח המילה, הוא מקבל חוברת ובה מערך הסברה עם תמונות לגבי הנחיות לריפוי הפצע ודרכים למניעת איידס".

ברית מילה אינה מבטיחה הגנה מלאה מפני הידבקות באיידס, אולם ביצוע ניתוחי מילה בגברים במדינות אפריקה עשוי להקטין את ממדי המגיפה ולהציל את חייהם של רבים.

ניתן לפנות לקו פתוח בנושא איידס ומחלות מין בטלפון: 02-6799671. הקו מופעל על-ידי פרויקט איידס ירושלים בשיתוף משרד הבריאות.

צילום: באדיבות "פרוייקט איידס ירושלים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום