הדור הבא של כתרים בשיניים

(0)
לדרג

לרגל פתיחתו של פורום שיקום הפה, ד"ר איתן מיזיריצקי על כתרי חרסינה ללא מתכות וללא הפס השחור

מאת: ~~ד"ר איתן מיזיריצקי וד"ר רפי הימל~~

כתרים הינם תחליף ושיחזור לכותרות שיניים שחדלו לתפקד או להראות לשביעות רצון המטופל. הדבקת כתרים מתבצעת באחד מהמקרים הבאים: שיניים שנפגעו מעששת, שיניים מוחלשות כתוצאה משחזורים, שיניים בעלות שחיקה נרחבת, שיניים שעברו טיפולי שורש ואיבדו חומר שן רב, שיניים בעלות כותרת קצרה ולא אסתטית, שיניים בהטיות שונות, שיניים כמאחזות לגשר ונסיגת חניכיים בלתי אסתטית.

החסרונות של כתרים מלאים על בסיס מתכתי הם: הקרבת חומר שן רב בעת הרכבתם, אפשרות של תגובה לא טובה ברקמת חניכיים, קושי באבחון עששת מתחת או בשולי הכתר ואורך חיים מוגבל. אחד החסרונות האסתטיים הבולטים לעין הוא הפס השחור המופיע בשולי הכתר, בנקודת ההשקה שבין הכתר לחניכיים.

^^מהן הסיבות לתופעת השוליים השחורים?^^

1. רוב הכתרים הנפוצים כיום הינם כתרי חרסינה הצמודים למתכת. שילוב החרסינה עם המתכת יוצר כתר חזק ועמיד בפני כוחות הלעיסה. ציפוי החרסינה הוא בעובי שבין 0.5-1.5 ממ', פרט לאיזורי השוליים הקרובים לחניכיים שבהם ציפוי החרסינה דק יותר.

בתהליך יצירת הכתר המתכת משחירה וככל שהציפוי דק יותר, היא קשה יותר להסתרה. התוצאה היא קבלת פס מתכתי דק מאד אשר אינו מהווה בעיה מבחינה רפואית, אך מהווה מפגע אסתטי. ברוב המקרים משתדלים רופאי השיניים למקם את שולי הכתרים מעט מתחת לחניכיים. אולם, למרות מאמציהם, עם הזמן חלה נסיגת חניכיים ולעיתים שולי המתכת השחורים משתקפים דרך החניכיים ויוצרים בכל האיזור גוון אפור כהה. ניסיון להסתיר את שולי הכתרים עמוק יותר בתוך החניכיים עלול לגרום למחלת חניכיים ופגיעה בעצם התומכת בשיניים.

2. שיניים בהן הותקנו כתרים לאחר טיפול שורש נוטות לכהות ולהאפיר. במעבר השן דרך החניכיים, שהינם שקופים בחלקם, משתקף צבע השורש הכהה.

3. סיבה נוספת למפגע אסתטי קשורה למיבנים המשמשים להגברת אחיזת הכתר בשן. המיבנים עשויים מבורג מתכתי ומקובעים בתוך תעלת השורש. סביב ברגים אלו נוצרים לעיתים תהליכים כימיים אשר גורמים לצביעת השן והחניכיים ממש כפי שנעשה בקעקועים.

^^מהם הפתרונות האסתטיים לתופעות אלו?^^

1. ניתן להשתמש בפינים או ברגים העשויים מחומרים פלסטיים מחוזקים בסיבים כתחליף לברגי המתכת; צבעם לבן והם אינם משתקפים דרך השן כמו ברגי המתכת.

2. בשיניים הקדמיות בחזית הפה ניתן כיום לבצע תהליך של הלבנה פנימית וסתימות אומנותיות המורכבות משכבות רבות, ועשויות מחומרים בצבע השן הטבעית, אשר יכולים לשמש תחליף לכתרים.

^^מהם יתרונותיה וחסרונותיה של שיטת ציפויי חרסינה?^^

ציפויים אלו עשויים מחרסינה בעובי של כחצי מילימטר ומטרתם לצפות את השטח הקדמי של שיניים בעלות צבע או צורה עם מראה לא אסתטי. מזגוגית השן מוסרת שכבה דקה של עד חצי מילימטר וציפוי החרסינה בצבע המתאים מודבק לפני השטח הקדמי של השן. שיטת הטיפול היא שמרנית ביחס לכתר חרסינה מלא המקיף את כל השן ודורש הסרת חומר שן רבה יותר.

החרסינה הדנטלית היא בעלת שקיפות הדומה לזו של זגוגית השן; היא אינה עוברת שינויי צבע, שומרת על פני שטח חלקים ונחשבת לחומר השחזור האסתטי בעל ההתאמה הביולוגית הטובה ביותר מבין החומרים אשר בשימוש כיום ברפואת השיניים. שיטה זו יקרה עקב הוצאות מעבדה גבוהות ומיומנותם של הרופא וטכנאי השיניים, אך היא בעלת חשיבות רבה לקבלת התוצאה האסתטית ביותר.

^^מהם כתרי חרסינה ללא מתכת?^^

אלו הם כתרים אסתטיים העשויים אך ורק מחרסינה. עיקר השימוש בכתרים אלה הינו בשיניים קדמיות, שכן באזור זה של הפה נדרשת רמת האסתטיקה הגבוהה ביותר. בשנים האחרונות היתרונות של כתרים העשויים מחרסינה בלבד, לעומת כתרים העשויים ממתכת בציפוי חרסינה, נובעים מהתכונות הייחודיות של החרסינה, ובראשן היותה בעלת הצבע הקרוב ביותר לצבע שן טבעית.

כמו כן, החרסינה הינה חומר קשה ועמיד, שאינו משנה את צבעו לאורך השנים ואינו סופח חומצות וצבעי מאכל. חרסינה "היי-טקית" זו מורכבת מאלומינה או צירקוניה, ומהווה פריצת דרך בטיפולים העומדים לרשותו של משקם הפה.

חרסינות אלה מאגדות יופי, אסתטיקה ועמידות מוחלטת בפני כוחות הלעיסה. חרסינת הזירקוניה מיושמת כבר כ-20 שנים בעולם הרפואה, במיוחד באורטופדיה, כשתלי ירך וכן בתעשיית החלל. את הצירקוניה ניתן למצוא גם בדסקי הבלמים של מכוניות "פורשה".

כתרי הצירקוניה מומלצים במיוחד לאנשים אשר סובלים מאלרגיות למתכות. חרסינה זו אינה מגיבה לראקציות כימיות עם חומרים נוספים בפה, אפילו אצל אנשים רגישים במיוחד. תכונה חשובה נוספת של הצירקוניה הינה הולכת חום גרועה, אשר תורמת להפחתת הרגישות לחום וקור בשיניים המכוסות בכתרים.

כיום קיימת טכנולוגיה חדישה בשם CAD/CAM, הנעזרת במחשב ליצירת כתרי החרסינה וסתימות החרסינה. ישנו סורק אופטי אשר מעביר למחשב תמונה מדויקת של השן המושחזת שאליה מיועד הכתר.

נתונים אלה מועברים באמצעות האינטרנט למעבדת שיניים בחו"ל המצוידת במחרטה ממוחשבת, ומייצרת את כתר החרסינה על-פי הסריקה הממוחשבת ברמת דיוק גבוהה מאוד וללא מגע יד אדם. הודות לשטח הפנים החלק של החרסינה הנ"ל ניתן ביתר קלות לשמור על היגיינת הפה וזהו פתרון לאנשים אשר לא מעוניינים בנוכחות מתכות בפיהם.

ד"ר איתן מיזיריצקי מנהל פורום שיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום