חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

התעמלות עשויה לשפר תפקוד לב-ריאה בקרב חולות סרטן השד. וגם: השלכות טיפול הורמונלי חלופי על הסיכון להישנות המחלה

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
התעמלות עשויה לשפר תפקוד לב-ריאה בקרב חולות סרטן השד

הטיפול בסרטן משפיע לא רק על התאים הסרטניים, אלא גם על רקמות בריאות, ולכך נודעות השלכות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות כרוניות.

על פי מחקר חדש, חולות סרטן השד במהלך או לאחר סיום הטיפולים יכולות לשפר את תפקוד הלב, כלי הדם והריאות ולהפחית את רמת העייפות באמצעות פעילות גופנית תחת פיקוח.

מחקרם של ד"ר ק. שניידר מאוניברסיטת צפון קולורדו ועמיתיה, המתפרסם בכתב העת Cancer, כלל 96 נשים במהלך הטיפולים ו-17 נשים לאחריהם. הנשים עברו הערכה של תפקודי לב ריאה ורמת העייפות. על פי נתונים אלו ניתנה לכל אישה תוכנית אימונים אישית למשך שישה חודשים.

בקרב הנשים שנמצאו במהלך הטיפולים, חל שיפור מובהק בתפקודי לב-ריאה (שנמדדו על פי זמן הצעידה על מכשיר הכושר, וגובה לחץ דם סיסטולי). בקרב הנשים שסיימו טיפולים נרשמו ירידה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, עליה בזמן הצעידה על מכשיר הכושר, וכן בפרמטרים נוספים.

בקרב שתי הקבוצות נרשמה גם ירידה במצב העייפות, בפרט אצל אלו שנמצאו במהלך הטיפולים.

מסקנת החוקרים הייתה כי הפעילות הגופנית היא דרך יעילה ובטוחה לשמור ואף לשפר את המצב הפיזי והנפשי. יחד עם זאת, הם הזהירו כי חשוב ביותר שהאימון יתוכנן באופן אישי לפי הצרכים והמאפיינים של כל אישה.

השלכות טיפול הורמונלי חלופי (HRT) על הסיכון להישנות סרטן השד

על פי מחקרם של א. ברוסטר ועמיתיה מהמחלקה הקלינית למניעת סרטן בטקסס, ארה"ב, חולות סרטן השד, הנוטלות טיפול הורמונלי חלופי (HRT) להקלת תסמיני גיל המעבר, נמצאות בסיכון כפול להישנות המחלה אם הגידול שלהן היה שלילי לקולטני הורמונים.

החוקרים טוענים שטיפול הורמונלי חלופי עלול לשנות את המאפיינים הביולוגיים של המחלה במקרים של סרטן שד חיובי לקולטני הורמונים.

הם בדקו תיקים רפואיים של 2,327 חולות סרטן שד ראשוני, שטופלו במרכז הסרטן MD ANDERSON בין השנים 1985-2000. נעשתה הערכה של ההשפעה של מספר גורמי סיכון להישנות המחלה בתוך חמש שנים, בהתאמה לטיפול ושלב המחלה.

לא נמצא קשר בין אף אחד מגורמי הסיכון לבין הישנות המחלה. אולם בניתוח סטטיסטי רב-משתנים נמצא, שנטילת טיפול הורמונלי חלופי ומצב הקולטנים להורמונים השפיעו באופן מובהק על הסיכון להופעה מחדש של המחלה.

בקרב נשים שנטלו אי-פעם טיפול הורמונלי חלופי, הסיכון לחזרת המחלה היה נמוך פי שתיים במקרים של גידול חיובי לקולטני אסטרוגן/פרוגסטרון מאשר בנשים עם גידולים שליליים לקולטנים אלו.

לעומת זאת, לא נמצא קשר בין הסיכון להישנות המחלה ומצב הקולטנים להורמונים בנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונלי חלופי.

כמו כן, החוקרים מצאו שבקרב המשתמשות בטיפול הורמונלי חלופי הייתה שכיחות גבוהה יותר של גידולים חיוביים לקולטנים להורמונים (59%), מאשר גידולים שליליים להורמונים (19%).

לדעתם, לנשים שנטלו טיפול הורמונלי חלופי לפני שאובחנו בסרטן שד ראשוני, ומחלתם חיובית לקולטני הורמונים, יש סיכוי למחלה פחות אגרסיבית, עם פרוגנוזה טובה יותר ותגובה טובה יותר לטיפולים אנדוקריניים.

לדעת החוקרים, נתוניהם תומכים בהשערה שהביולוגיה של מחלה חיובית לקולטני הורמונים בנשים שנטלו טיפול הורמונלי חלופי שונה מזו של חולות שלא נטלו הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום